مصرف برق گوگل و مایکروسافت بیش از بعضی کشورها است

به گزارش مجله لیست پیوند، در سال 2023، گوگل و مایکروسافت هر کدام 24 تراوات ساعت (TWh) برق مصرف کردند که از مصرف برق بیش از 100 کشور، از جمله ایسلند، غنا و تونس بیشتر است. بر اساس تحلیلی که مایکل تامس (Michael Thomas) انجام داده ، این مصرف بالای انرژی، به معنای تأثیر زیست محیطی قابل توجهی برای این غول های فناوری است. اما باید توجه داشت که گوگل و مایکروسافت نیز بیش از بسیاری از کشورها عایدی فراوری می نمایند. علاوه بر این، شرکت هایی مانند اینتل (Intel)، گوگل و مایکروسافت در پذیرش انرژی های تجدیدپذیر در صنعت پیشرو هستند.

مصرف برق گوگل و مایکروسافت بیش از بعضی کشورها است

مصرف برق

تحلیل دقیق نشان می دهد که مصرف برق گوگل و مایکروسافت در سال 2023 برابر با مصرف برق جمهوری آذربایجان (کشوری با جمعیت 10.14 میلیون نفر) بوده و از مصرف برق چندین کشور دیگر نیز بیشتر است. به عنوان مثال، ایسلند، غنا، جمهوری دومینیکن و تونس هر کدام 19 تراوات ساعت و اردن 20 تراوات ساعت برق مصرف کردند. البته بعضی کشورها بیشتر از گوگل و مایکروسافت برق مصرف می نمایند. به عنوان مثال، اسلواکی (کشوری با جمعیت 5.4 میلیون نفر) 26 تراوات ساعت برق مصرف می نماید.

این مقایسه نشان دهنده احتیاجهای انرژی بزرگ شرکت های های تک است: مراکز داده ای که به وسیله گوگل و مایکروسافت اداره می شوند، تأثیر زیست محیطی قابل توجهی دارند. اما اگر مصرف برق و فراوری عایدی گوگل و مایکروسافت را با بعضی از کشورهای ذکر شده مقایسه کنیم، چه نتایجی به دست می آید؟

فراوری عایدی

در سال 2023، گوگل 305.6 میلیارد دلار عایدی کسب کرد، در حالی که تأثیر مالی آن، از جمله ابزارهایی مانند جستجوی گوگل (Google Search)، گوگل کلاود (Google Cloud) و یوتیوب (YouTube)، حدود 739 میلیارد دلار برآورد شده است. بر اساس گزارش خود گوگل، این مقدار تأثیر مالی قابل توجه است.

مایکروسافت در سال 2023، 211.9 میلیارد دلار عایدی داشت. با توجه به این که بخش بزرگی از جمعیت دنیا از ویندوز (Windows) و آفیس (Office) مایکروسافت استفاده می نمایند و بسیاری از برنامه های آنلاین بر روی مایکروسافت آژور (Microsoft Azure) اجرا می شوند، تأثیر مالی محصولات مایکروسافت احتمالاً به تریلیون ها دلار می رسد.

در مقایسه با کشورهایی که مصرف انرژی مشابهی دارند، فراوری ناخالص داخلی (GDP) جمهوری آذربایجان حدود 78 میلیارد دلار، اسلواکی حدود 127 میلیارد دلار و ایسلند تقریباً 30 میلیارد دلار در سال 2023 بوده است.

مقایسه مالی

فراوری مالی گوگل و مایکروسافت به مراتب از GDP این کشورها بیشتر است و نشان دهنده مقیاس مالی بزرگ این غول های فناوری نسبت به مصرف برق قابل توجه آنها است.

پایداری و انرژی تتازهپذیر

مصرف برق قابل توجه گوگل و مایکروسافت، احتیاج به بحث های بیشتری در خصوص پایداری و پذیرش انرژی های تتازهپذیر در صنعت فناوری را برجسته می نماید. این شرکت ها در پذیرش منابع انرژی تتازهپذیر پیشرو هستند.

در واقع، گوگل مدت هاست که پیشگام استفاده از انرژی های تتازهپذیر است. این شرکت از سال 2007 کربن خنثی (carbon-neutral) بوده و هدف دارد تا سال 2030 در تمامی مراکز داده خود از انرژی بدون کربن به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته استفاده کند. در سال 2023، گوگل خاطرنشان کرد که به سرمایه گذاری های خود در پروژه های انرژی تتازهپذیر ادامه می دهد و فراوری انرژی خود را به انواع مختلفی از منابع انرژی بادی، خورشیدی و دیگر منابع تتازهپذیر توسعه می دهد.

کوشش های مایکروسافت

از سوی دیگر، مایکروسافت متعهد شده تا سال 2030 کربن منفی (carbon-negative) گردد، به این معنی که میخواهد بیش از مقداری که کربن فراوری می نماید، آن را از محیط زیست حذف کند. این شرکت بعلاوه در نظر دارد تا سال 2030 فراوری زباله صفر (zero waste) و استفاده مثبت از آب داشته باشد. در سال 2023، مایکروسافت قراردادهای فراوری انرژی تتازهپذیر خود را به بیش از 19.8 گیگاوات افزایش داد که پروژه هایی در 21 کشور را شامل می گردد. این شرکت بعلاوه در حال کار بر روی کاهش انتشارات مستقیم عملیاتی و رسیدگی به انتشارات غیرمستقیم، به ویژه آنهایی که با ساخت مراکز داده تازه و اجزای سخت افزاری مرتبط هستند، است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 25 تیر 1403 بروزرسانی: 25 تیر 1403 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1695

به "مصرف برق گوگل و مایکروسافت بیش از بعضی کشورها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف برق گوگل و مایکروسافت بیش از بعضی کشورها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید