مرگ دونالد رامسفلد در 88 سالگی

به گزارش مجله لیست پیوند، دونالد رامسفلد، وزیر دفاع دولت جورج بوش پسر که طراح اصلی جنگ عراق بود، در سن 88 سالگی درگذشت.

مرگ دونالد رامسفلد در 88 سالگی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از رویترز، خانواده رامسفلد در بیانیه ای خبر مرگ او را اعلام کردند. در بیانیه خانواده رامسفلد اشاره ای به زمان مرگ او نشده است.

در زمان ریاست رامسفلد بر پنتاگون در سال 2003 نیروهای آمریکایی که به بهانه وجود سلاح های کشتار جمعی به عراق حمله کردند، در سه هفته پیروز شدند دولت صدام را سرنگون کرده و این کشور را تحت اشغال خود درآورند. این در حالی است که بر خلاف آن چه آنها فکرش را می کردند حاکمیت نظم و قانون در عراق پس از صدام ممکن نشد و عراق به حمام خونی از درگیری، منازعه، جنگ های فرقه ای و مذهبی و باتلاقی واقعی برای آمریکایی ها بدل شد و هرج و مرج در عراق تقریبا تا سال 2011 ادامه یافت.

او در زمان بزرگ ترین حادثه تروریستی تاریخ آمریکا یعنی حمله القاعده در 11 سپتامبر 2001 وزیر دفاع بود. در پی آن، در جریان جنگ های غیرمنتظره در افغانستان و عراق، رامسفلد به یکی از جنجالی ترین چهره های آمریکا تبدیل شد.

رامسفلد در کتاب خاطرات خود اعتراف کرد که این ادعای او که صدام در اطراف بغداد و تکریت انبار سلاح های کشتار جمعی داشته، نادرست بوده است.

رامسفلد کسی بود که به نیروهای آمریکایی اجازه استفاده از تکنیک های شکنجه برای اعتراف گیری از مظنونان تروریستی را داد و رسوایی زندان ابوغریب هم در همین دوره در کنار زندان گوانتانامو نقدها بسیاری را متوجه دولت آمریکا کرد. انتقادهای بسیار از ارتش آمریکا و عملکرد رامسفلد باعث شد تا بوش سرانجام در سال 2006 او را برکنار کند و رابرت گیتس جانشین وی شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1095

به "مرگ دونالد رامسفلد در 88 سالگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ دونالد رامسفلد در 88 سالگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید