محصولات مراقبت از دندان

به گزارش مجله لیست پیوند، از خمیردندان تا مسواک یا دهان شویه، هر اطلاعاتی را که می خواهید در خصوص سلامت دهان و دندان بدانید با خواندن این مطلب به دست آورید:

محصولات مراقبت از دندان

خمیردندان

امروزه، خمیردندان های گوناگونی در بازار وجود دارد که برترین راه برای انتخاب بین آنها این است که از دندانپزشک خود بپرسید که بیشترین نگرانی ها برای دهان شما چیست و کدام محصول را توصیه می نماید. پس از مشورت با دندانپزشک یا بهداشت یار دندان در خصوص مهم ترین احتیاجهای سلامت دهان و دندان، در پی محصولات در خانواده ای باشید (مثلاً برندهایی که جرم را کنترل می نمایند یا خمیردندان هایی که حساسیت زدایی می نمایند) که مهر تأیید انجمن دندانپزشکی امریکا روی آنها درج شده باشد. این مهر به این معنی است که محصول مورد نظر از لحاظ بی خطر و مؤثر بودن مورد تأیید انجمن دندانپزشکی امریکا است و ادعاهایی که روی بسته بندی و در تبلیغات وجود دارد را از لحاظ علمی حمایت می نماید. بعضی تولیدنمایندگان در پی این مهر بر روی محصول خود نیستند. با اینکه ممکن است این محصولات نیز مؤثر و بی خطر باشند، عملکرد محصولات به وسیله انجمن دندانپزشکی امریکا ارزیابی و پشتیبانی نمی گردد.

همواره خمیردندانی را انتخاب کنید که حاوی فلوراید باشد. خمیردندان فلوراید نشان داده است که از کرم خوردگی پیشگیری می نماید. هشدار: انجمن دندانپزشکی امریکا توصیه می نماید که بچه هایی که بیشتر از دو سال سن دارند می توانند از خمیردندان فلوراید استفاده نمایند و بزرگسالان نیز باید از خمیردندان فلورایدی استفاده نمایند که ممهور به مهر انجمن دندانپزشکی امریکا باشد. بعلاوه، باید در خصوص مصرف دهان شویه های فلوراید نیز احتیاط کنید زیرا به علت احتمال بلعیده شدن، برای بچه ها زیر 6 سال مناسب نیست.

و در آخر اینکه در این انتخاب کمی ترجیح و سلیقۀ شخصی هم نقش دارد. خمیردندانی را انتخاب کنید که به نظر خودتان مزه و حس خوبی داشته باشد. ژل یا خمیر، نعناع یا گالتریا، همه مثل هم عمل می نمایند. اگر متوجه شدید که ترکیب خاصی باعث تحریک دندان، گونه و لب های شما می گردد، دندان ها حساس تر شدند یا دهان بعد از مسواک زدن تحریک می گردد، خمیردندان خود را عوض کنید. اگر با انجام این کار باز هم مشکل ادامه پیدا کرد، دندانپزشک خود را ببینید.

مسواک

یکی از اصلی ترین چیزهایی که هنگام انتخاب مسواک باید به آن توجه کنید فرچۀ مسواک است. بیشتر دندانپزشکان مسواک هایی که فرچۀ نرم دارند را توصیه می نمایند؛ مخصوصاً برای کسانی که لثه ها یا دندان های حساس دارند. بچه ها و بزرگسالان باید مسواکی را انتخاب نمایند که فرچۀ نرم داشته باشد. مسواک هایی که فرچۀ سخت دارند در پاک کردن پلاک یا لکه مؤثرتر نیستند.

مسواکی را انتخاب کنید که سر آن به راحتی در دهان شما جا گردد و بتوانید هم زمان یک تا دو دندان را مسواک بزنید. بدین ترتیب، برای بچه ها یا نوزادان حتماً مسواکی را انتخاب کنید که سر خیلی کوچکی داشته باشد.

اگر مطمئن نیستید که کدام طراحی فرچۀ سر مسواک برای تمیز کردن نمای ظاهری و ردیف های دندان بهتر است، از دندانپزشک یا بهداشت یار دندان یاری بخواهید.

مسواک، هر 3 ماه یک بار یا زودتر، باید در صورت مشاهدۀ فرسایش فرچه تعویض گردد (مسواک هایی که فرچۀ آن پخش می گردد یا از هم باز می گردد علامت این است که باید با یک مسواک نو جایگزین گردد).

مقایسۀ مسواک دستی و مسواک برقی (شارژی)

آیا استفاده از مسواک های برقی (الکتریکی یا سونیک) در مقایسه با مسواک های دستی مزیت خاصی دارد؟ نه الزاماً. نکتۀ اصلی در رعایت بهداشت خوب دهان و دندان استفادۀ صحیح و مؤثر از مسواک است. اما بسیاری از مردم به ندرت وقت برای درست مسواک زدن دارند. برای آنها، مسواک های برقی بیشتر مفید است زیرا راحت تر می توانند به طور صحیح مسواک بزنند. مزایای دیگر مسواک های برقی عبارت اند از:

  • مسواک زدن با مسواک برقی برای افرادی مناسب است که به دلایل پزشکی از نظر مهارت و فرز بودن دست محدودیت دارند (مانند آرتروز) و بعلاوه افراد سالمند یا معلول و یا کسانی که بیماری های دهان دارند (دندان های نامرتب یا سطوح ناهموار) و تمیز کردن تمام سطوح دندان برایشان سخت است.
  • مسواک برقی مسواک زدن را برای کسانی که آتل یا تجهیزات ارتودنسی دارند راحت تر می نماید.
  • کسانی که از تمیز کردن دندان هایشان با مسواک برقی لذت می برند. از آنجا که بعضی افراد مسواک زدن با مسواک برقی را کاری متفاوت و سرگرم نماینده می دانند بنابراین دفعات بیشتری محتمل است که مسواک بزنند. بعضی هم ممکن است به علت پولی که صرف خریدن مسواک برقی نموده اند، مدت زمان طولانی تر و به شیوۀ صحیح تری مسواک بزنند.
  • مسواک برقی پلاک های بیشتری را برمی دارد و بهتر از مسواک دستی خطر ابتلا به ورم لثه را کاهش می دهد. دست کم یکی از تحقیقات نشان داده است که استفادۀ طولانی مدت (4 تا 6 ماه) از مسواک های برقی به مقدار قابل ملاحظه ای در کاهش حجم پلاک های دندانی روی دندان ها نقش داشته است و بدین ترتیب، سلامت دهان و دندان در افراد مبتلا به بیماری های پیرادندانی یا لثوی را بهبود می بخشد.
  • این مسواک ها تغییر رنگ دندان را کم می نمایند یا از بین می برند. ممکن است عملکرد سایشی مسواک های برقی بهتر از مسواک های دستی باشد و احتمالاً در کاهش یا پاک کردن لک های سطحی روی دندان بهتر عمل کند.

چگونه می توانم یک مسواک برقی (شارژی) انتخاب کنم؟

مانند تمام محصولات دهان و دندان، گزینه های زیادی برای انتخاب مسواک های شارژی وجود دارد. در اینجا چند نکتۀ اصلی در خصوص هر سبک از مسواک های شارژی یا برقی عنوان می کنیم:

  • مسواک های سونیک (صوتی): این مسواک ها 30 تا 40 هزار حرکت در دقیقه انجام می دهد اما مسواک های دستی تنها 300 حرکت. فرچۀ این مسواک ها به توصیۀ دندانپزشک می چرخد و به عقب و جلو هم حرکت می نماید. علاوه بر این، نحوۀ تمیز کردن مسواک که حق امتیازش به ثبت رسیده است، مایع را بین دندان و زیر خط لثه راهنمایی می نماید تا پلاک برداشته گردد. (فقط مسواک های سونیک می توانند چنین ادعایی داشته باشند).
  • مسواک های الکتریکی (برقی): این مسواک ها بین 3 هزار تا 7 هزار و 500 حرکت در دقیقه انجام می دهند. با اینکه طراحی های شخصی فرق دارد، فرچه های سر مسواک معمولاً با حالت چرخشی حرکت می نمایند (تمام سر به تنهایی می چرخد) یا دسته ای از تارهای فرچه، به دلخواه شخص، به صورت مستقل می چرخد. بعضی مسواک های الکتریکی یا برقی هم سر چرخان دارند و هم حرکت لرزشی تا بتوانند پلاک را پاک نمایند و ابتلا به ورم لثه را کاهش دهند.

برای مشاهدۀ لیست کامل مسواک هایی که مورد تأیید انجمن دندانپزشکی امریکا هستند به وب سایت www.ada.org/ada/seal/index.asp سر بزنید.

دستگاه شست وشوی دهان و دندان

جت آب، که به عنوان آدستگاه شست وشوی دهان و دندان هم مشهور است، معمولاً برای بیشتر افراد مورد احتیاج است. اشخاصی بیشتر از این دستگاه بهره مند می شوند که آتل یا تجهیزات ارتودنسی دارند و برای پاک کردن غذایی که بین دندان ها و آتل مانده احتیاج به یاری دارند. مهم است که به یاد داشته باشید این دستگاه ها پلاک را از بین نمی برند؛ فقط مسواک زدن با خمیردندان و استفاده از نخ دندان این کار را انجام می دهد.

دهان شویه و محلول های شست وشو

کار دهان شویه ها فقط تازه کردن تنفس و بوی دهان نیست. به گفتۀ انجمن دندانپزشکی امریکا، ترکیبی از مسواک و نخ دندان و دهان شویه های ضدباکتری می تواند به کاهش باکتری در پلاک های دندان یاری کند و از بیماری لثه پیشگیری کند. دهان شویه های حاوی فلوراید به کاهش و پیشگیری از پوسیدگی دندان یاری می نمایند. این محصولات ممکن است حاوی الکل باشند و به علت احتمال قورت دادن، برای بچه ها زیر 6 سال مناسب نباشد. از دندانپزشک در خصوص نوع دهان شویه ای که برای شما بهتر است بپرسید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1493

به "محصولات مراقبت از دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات مراقبت از دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید