فیض: شهرستان ادب خیر الموجودین ادب و فرهنگ است

به گزارش مجله لیست پیوند، خبرنگاران: ناصر فیض، مدیر دفتر طنز حوزه هنری و از شاعران به نام کشور گفت: یک آلاچیق ادبی در حوزه هنری مشهور بود که خراب شد و ماهمیشه حسرتش احیای آن را می خوردیم، حالا شهرستان ادب این آرزو را برآورده کرده است.

فیض: شهرستان ادب خیر الموجودین ادب و فرهنگ است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران ،روز گذشته از فعالان موسسه شهرستان ادب به عنوان برپاکنندگان و حاضران در یک حرکت فرهنگی اثرگذار در حوزه ادبیات در خبرنگاران تجلیل به عمل آمد. در این مراسم اسماعیل امینی، مصطفی محدثی خراسانی و ناصر فیض به کنندگی از جامعه شعری کشور به ارزیابی فعالیت های موسسه شهرستان ادب پرداختند. هم چنین علی محمد مودب مدیرعامل موسسه، محمدمهدی سیار مدیر دفتر پژوهش ، علی اصغر عزتی پاک مدیر دفتر داستان، میلاد عرفان پور مدیر دفتر شعر، علی داوودی مدیر دفتر انتشارات و حسین نعمتی از فعالان ادبی و اعضای فرهنگی موسسه شهرستان ادب نیز سخنانی را درباره فعالیت های خود در این موسسه بیان کردند.

همیشه اهالی فرهنگ را از کار اجرایی ترساندند

ناصر فیض، شاعر طنزپرداز و مدیر دفتر طنز حوزه هنری، در این مراسم با اشاره به تأثیرگذاری شهرستان ادب در جریان ادبی کشور گفت: همیشه اهالی فرهنگ را از این موضوع ترسانده اند که اگر کار اجرایی انجام بدهند، از انجام کار هنری بازمی مانند، یعنی همیشه تلاش بر این بوده که بین اهالی فرهنگ با این قضیه فاصله ایجاد کنند، اما در شهرستان ادب اتفاق جدیدی رخ داد و این امر رخ نداد و با انجام کار اجرایی توسط اهالی این حوزه، انفکاکی بین اهل ادب با کار هنری نیز ایجاد نشد.

وی با بیان اینکه در شهرستان ادب کار به دست اهلش رسیده است، ادامه داد: قرار نیست در شهرستان ادب گزارش های اداری مرسوم ارائه شود، بلکه شاعران و نویسندگان فعال تلاش می کنند تا ثمره کار خود را ببینند. در بسیاری از جاها انجام کار ادبی و هنری به یک نماد تبدیل شده که باید برای آن نشست ها و جلسات بیشتری برگزار کنند و در نهایت هدف، منتفع شدن از جوایز مادی است. این در حالی است که در شهرستان ادب همه با علاقه می آیند، هرچند امکان دارد که اتفاق مادی هم در فرایند برگزاری جشنواره ها رخ دهد، اما این هدف نیست.

آلاچیق حوزه هنری خراب شد اما شهرستان ادب آرزوی احیایش را محقق کرد

فیض دیگر تفاوت شهرستان ادب را با دیگر مراکز فرهنگی در دست به قلم بودن مدیران آن دانست و یادآور شد: در حوزه هنری آلاچیقی بود که خراب شد، همیشه حسرت می خوردم که چرا بار دیگر اساتیدی مانند استاد معلم و دیگران در آن نیستند تا بعد از یک روز کاری به آنجا پناه برد و از حضور اساتید بهره مند شد، این اتفاق و آرزو در شهرستان ادب محقق شد. کسانی که در جشنواره ها و جوایز ادبی شهرستان ادب شرکت می کنند، برای دیدن کسانی می آیند که بارها کتاب هایشان را خوانده اند. در اینجا شرکت کنندگان در کنار شعر و ادب، اخلاق و و نوع رفتار با دیگران را می آموزد. اینجا به این گونه آموزش داده نمی شود که شعر ارزشی فلان ویژگی را دارد، بلکه فضا به این صورت است که خود شاعران شرکت کننده تلاش دارند تا خود را به سطح قابل قبولی برسانند.

شهرستان ادب، خیر الموجودین ادب و فرهنگ است

وی با بیان اینکه چقدر خوب است که شهرستان ادب تنها به عنوان جایی که این فرایند را ایجاد کرده است، نباشد و دیگران هم با نگاه رفاقتی و نه رقابتی وارد این فاز شوند، ادامه داد: هدف ما از انتشار آثار و دیگر فعالیت ها این است که می خواهیم سطح توقعات را در این زمینه بالا ببریم که کارهای اجرا شده بعد از شهرستان ادب، کارهایی با کیفیت بالاتری باشد. به عبارت دیگر شهرستان ادب خیر الموجودین در حوزه ادب و فرهنگ است تا کارهای پایین تری که بعد از این انجام می شود، به مثابه کاری باشد که انجام نشده است. الگوی شهرستان ادب پیروز بوده و خروجی کار هم این را تأیید می کند.

فیض افزود: در شب شعرهایی که در شهرستان ادب برگزار می شود، تماماً سروده هایی خوانده می شود که قوی اند و در جاهای دیگر شنیده نمی شود. علاوه بر این، شاعران در شهرستان ادب وقت می گذارند و تلفنی با شاعران در شهرستان ها صحبت می کنند و همین کار یک حس شگفتی برای شاعر شهرستان ایجاد می کند که کارش دیده می شود و برایش وقت گذاشته شده است.

چرا مسئولان فرهنگی با مسئولان شهرستان ادب جلسه ای نمی گذارند

وی با بیان اینکه الگوی شهرستان ادب، الگوی پیروزی است، گفت: چرا مسئولان فرهنگی با مسئولان شهرستان ادب جلسه ای نمی گذارند که ببینند شهرستان ادبی ها چه کار کرده اند تا کار موازی بی نتیجه در کشور انجام ندهند؟ شهرستان ادب به گونه ای کار کرده که می توان به آن حسرت برد. به نظرم نفس الگوسازی از شهرستان ادب مهم است که می تواند پس از سه دهه از انقلاب به آن توجه کرد تا آزمون و خطاهای رایج رخ ندهد.

منبع: تسنیم
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 396

به "فیض: شهرستان ادب خیر الموجودین ادب و فرهنگ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیض: شهرستان ادب خیر الموجودین ادب و فرهنگ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید