فرودگاه چانگی سنگاپور ؛ از بهترین فرودگاه های دنیا، عکس

به گزارش مجله لیست پیوند، فرودگاه چانگی سنگاپور (سنگاپور چانگی Airport)، فرودگاه اصلی سنگاپور و یکی از عظیم ترین فرودگاه ها در آسیای جنوب شرقی به حساب می آید.

فرودگاه چانگی سنگاپور ؛ از بهترین فرودگاه های دنیا، عکس

همراه ما باشید تا با تور ارزان سنگاپور از توسعه‌یافته ترین کشور آسیا دیدن کنید.

همچنین چانگی یکی از شلوغ ترین فرودگاه ها در جهان از لحاظ ترافیک باری و مسافران بین المللی به شمار می رود و در سال 2013، از طرف اسکای ترکس (Skytrax) به عنوان بهترین فرودگاه جهان انتخاب شد. هم اکنون که 5 سال از آن موقع می گذرد، این فرودگاه توانسته همچنان صندلی خودش را در اسکای ترکس حفظ کند.

بیشترین پروازهای این فرودگاه به مقصد جاکارتا، کوالالامپور و بانکوک بوده است. این فرودگاه در منطقه چانگی قرار گرفته و تقریباً 17 کیلومتر با مارینا بِی (Marina Bay) در شهر سنگاپور فاصله دارد. از جمله خطوط هوایی فعال در فرودگاه چانگی می توان به سنگاپور ایرلاینز، اسکوت (Scoot)، سیلک ایر (SilkAir)، جت استار آسیا ایرویز (Jetstar Asia Airways) و سنگاپور ایرلاینز کارگو (سنگاپور Airlines Cargo) اشاره نمود.

در حال حاضر، چانگی ظرفیت این را دارد که سالانه حدود 85 میلیون مسافر را جابه جا کند. این فرودگاه در سال 2017، بیش از 2،125،226 تن بار را جابه جا نموده بود که 5 مقصد اصلی آن چین، استرالیا، هنگ کنگ، هند و آمریکا را شامل می شد.

ترمینال ها

4 ترمینال مسافربری اصلی در فرودگاه چانگی وجود دارد که به شکل یو (U) برعکس سازمان دهی شده اند. ترمینال 1 آن در سال 1981 آغاز به کار کرد و در بخش شمالی این فرودگاه قرار گرفته است. ترمینال 2 آن در سال 1990 ساخته شد و در بخش شرقی واقع شده است. ترمینال 3 آن را در سال 2008 ساختند که در غرب این فرودگاه قرار گرفته و ترمینال 4 آن در سال 2017 فعالیتش را آغاز کرد و در بخش جنوبی فرودگاه بنا شده است. علاوه بر آن، چانگی یک ترمینال لوکس دیگر را نیز دربر می گیرد که به صورت خصوصی اداره می گردد و مسافران همه ایرلاین ها می توانند با پرداخت هزینه به آن دسترسی داشته باشند. البته یک باجِت ترمینال هم قبلاً در این فرودگاه وجود داشت که آن را در سال 2006 ساختند؛ اما آن را در سال 2012 بستند تا فضای بیشتری برای ایجاد ترمینال 4 در دست داشته باشند. همچنین پیش بینی شده که ترمینال 5 آن نیز تا سال 2020 به بهره وری برسد.فرودگاه چانگی سنگاپور

امکانات

فرودگاه چانگی از زمان تأسیسش تا به امروز، بیش از 557 جایزه دریافت نموده و قصد دارند همچنان تجهیزات آن را گسترش دهند تا از استانداردهای بالایی برخوردار باشد. معماری زیبا، عملکرد خوب و تسهیلات پیشرفته و لوکس از جمله دلایلی هستند که باعث رضایت مسافران از این فرودگاه می شوند. می توانید از باغ کاکتوس، استخر، جکوزی و باغ نیلوفر آبی در ترمینال 1 و باغ پروانه و سرسره بلند در ترمینال 3 آن بازدید کنید. مجموعه گل های ارکیده و آفتاب گردان، سینمای رایگان و ایکس باکس و وای فای رایگان مجموعه تفریحی آن نیز در ترمینال 2 قرار دارند. بخش جوئل (Jewel) که به معنی جواهر می باشد، بیرون ترمینال 1 واقع شده است؛ یعنی جایی که قبلاً از آن به عنوان پارکینگ استفاده می شد. ساخت این قسمت را از سال 2014 آغاز کردند و قرار است تا سال 2019 به خاتمه برسد. این بخش 10 طبقه دارد که نصف آن زیر زمین است و 300 فروشگاه و رستوران و بیش از 130 اتاق استراحت را دربرمی گیرد.

بخش جوئل، 3 جاذبه اصلی دارد که شامل کانوپی پارک (Canopy Park) در طبقه اول، آبشار رِین وُرتکس (Rain Vortex) و یک باغچه 5 طبقه به نام فورِست وَلی (Forest Valley) می گردد. ظاهراً آبشار این ساختمان، بلندترین آبشار سرپوشیده در جهان به حساب می آید. همچنین کانوپی پارک آن به قسمت های گوناگونی از جمله باغ گیاه شناسی، پیچ راه پرچین ها، تور معلق و بخش قدم زدن میان درخت ها تقسیم می گردد که به شکل حیوانات آراسته شده اند. در پل کانوپی و برخی بخش های دیگر پارک، مه و بخار به بیرون فرستاده می گردد تا بچه ها تصور نمایند در حال بازی میان ابرها هستند.

سرسره فرودگاه چانگی

سرسره ای که به بهترین نحو شما را به گیت می رساند. به نقل از مجله دیلی میل (Daily Mail) یک مسافر به نام یوسف العسکری (Yusuf El Askary) به عنوان اولین نفر به این موضوع پی برد که پرواز به وسیله چانگی چقدر می تواند هیجان انگیز باشد. ویدیویی که توسط العسکری فیلم برداری شده نشان می دهد که او از کارت پروازش استفاده می نماید تا وارد سرسره چند طبقه ای گردد که در ترمینال 4 واقع شده است.

به محض اینکه او وارد تونل سرسره شد، به سمت پایین سُر خورد. سرعت حرکت در آن نسبتاً زیاد است، به همین علت هنگام پایین رفتن از آن صدای هیجان زدگی العسکری شنیده می گردد. اگرچه سفر پرسرعتی است اما در سرسره عظیمی رخ می دهد. العسکری در مقابل لوستر قرمز (red chandelier) معروف چانگی فرود می آید که یک محفظه بازی عظیم پر از تورهای کوهنوردی و صخره نوردی است و میله هایی برای سُر خوردن که در سال 2018 از آن رونمایی شد. العسکری پس از این تجربه به خبرگزاری کیترز نیوز (Caters News Agency) گفت: من هرگز چیزی شبیه به این در فرودگاه ندیده ام و وجود آن را تا زمانی که امتحانش کردم نمی توانستم باور کنم.

چانگی سرسره ای عظیم تر در ترمینال 3 دارد که بلندترین سرسره جهان در فرودگاه نامیده می گردد. این سرسره 12 متر ارتفاع دارد و 4 طبقه را پوشش می دهد که از طبقه 1 تا منفی 3 را شامل می گردد. اما معین نیست که سرسره ترمینال 4 چقدر ارتفاع دارد. برای دسترسی به هر یک از این سرسره ها، مسافران باید 10 دلار در هر رستوران یا فروشگاه در فرودگاه چانگی پرداخت نمایند که در واقع کار آسانی به نظر می رسد. فقط کافی است برای خودتان ناهار یا بالشت مسافرتی بخرید بعد کارتان دیگر تمام می گردد و می توانید از سرسره بهره ببرید.

دسترسی به مرکز شهر

مسئولان از همان ابتدای ساخت فرودگاه چانگی، سیستم حمل و نقل زمینی و دسترسی به مرکز شهر را مد نظر داشته اند. هر 3 ترمینال مسافربری چانگی به هم نزدیک هستند؛ با این حال برای سرعت بخشیدن به کار، سیستم حمل و نقل اتوماتیک نیز در این فرودگاه قرار داده اند و مسافران به سرعت با قطار بین این 3 ترمینال جابه جا می شوند. همچنین می توانید از قطارهای سریع السیر شهری نیز بهره ببرید و خودتان را به مناطق مختلف سنگاپور برسانید. علاوه بر آن، امکان استفاده از اتوبوس های مختلف و تاکسی ها نیز برای مسافران وجود دارد.

منبع: گردشبان
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 718

به "فرودگاه چانگی سنگاپور ؛ از بهترین فرودگاه های دنیا، عکس" امتیاز دهید

1 کاربر به "فرودگاه چانگی سنگاپور ؛ از بهترین فرودگاه های دنیا، عکس" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه چانگی سنگاپور ؛ از بهترین فرودگاه های دنیا، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید