عملکرد سلیقه ای بعضی مسئولان از دلایل عدم اجرای قانون هوای پاک

به گزارش مجله لیست پیوند، عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها گفت: وظیفه اصلی مردم در کاهش آلودگی هوا، مطالبه گری است. هر چقدر مردم بیشتر نسبت به موضوعی مطالبه گر و پیگیر باشند، موجب تاثیرگذاری بیشتر بر مسئولان برای برطرف مسائل می شوند.

عملکرد سلیقه ای بعضی مسئولان از دلایل عدم اجرای قانون هوای پاک

بهزاد اشجعی در گفت و گو با خبرنگاران، درباره نقش مردم در کاهش آلودگی هوا اظهارکرد: مطالبه گری در زمینه کاهش آلودگی هوا با آموزش صحیح مردم درباره آلودگی هوا ارتباط مستقیمی دارد.ما باید تمام موارد اعم از آلودگی هوا،عوامل آلودگی هوا را به مردم بیاموزیم وجهت درست برای مطالبه گری را به آنان نشان دهیم.

اشجعی با مقایسه مقدار آلودگی هوا در سال 1390 با 1399 گفت: در سال 1390 شهرتهران حدود 230 روز آلوده داشت و سال 1399، هوای تهران 120 روز آلوده بود و این به معنای کاهش روزهای آلوده درسال 1399 نسبت به سال 1390 علیرغم سختگیرانه ترشدن شاخص های سنجش کیفیت هوا است.

این عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با اشاره به تاثیر بالای مطالبه گری مردم بر کاهش آلودگی هوا اظهارکرد: سال 1390 توجهی به آلودگی هوا نمی شد و مطالبه گری اتفاق نمی افتاداما حالا با وجود اینکه نسبت به آن سال هوا پاک تر است مطالبه گری و حساسیت مردم نیز بالاتر رفته و این نشان دهنده تاثیرگذاری مطالبه گری است.

اشجعی با اشاره به اینکه هر فرد در جامعه برای کاهش آلودگی هوا وظایفی دارد، توضیح داد: افراد جامعه باید کمتر از خودروی شخصی و بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی و دوچرخه استفاده نمایند، معاینه فنی را جدی بگیرند، کاتالیست خودرو را حتما آنالیز نمایند تا در صورت قدیمی شدن آن را به یک کاتالیست استاندارد تغییر دهند، مصرف انرژی را کاهش دهند و در فصل سرما در مصرف سوخت صرفه جویی نمایند. انجام این کار احتیاج به آموزش دارد که به وسیله دولت و رسانه ها و افراد موثر بر افکار عمومی انجام می گردد تا مردم وظایف خود را بهتر بشناسند.

وی با بیان اینکه دستگاه های متولی و موظف در قانون هوای پاک به وظایف خود به خوبی عمل ننموده اند، گفت: با استناد به آمارهای ارائه شده، وزارتخانه هایی همانند وزارت نفت، وزارت کشور و پلیس راهور و سازمان برنامه و بودجه ، متاسفانه به درصد کمی از وظایف خود درحوزه آلودگی هوا عمل نموده اند و با وجود وظایف زیادی که در این زمینه دارند، متاسفانه درصد عمده ای از تکالیف خود را یا انجام نداده و یا ناقص انجام داده اند.

این عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها درباره علت رعایت نشدن قانون هوای پاک به وسیله دستگاه های مربوطه شرح داد: یکی از دلایل اصلی عدم اجرای قانون هوای پاک به وسیله ارگان ها تخصیص نیافتن بودجه مورد احتیاج و نبود منابع اقتصادی کافی است که بخشی از آن بهانه و بخشی هم حقیقت است. سال 1396 که قانون هوای پاک تصویب شد، بودجه ای به آن تعلق نگرفت و سال جاری 320 میلیارد تومان بودجه برای اجرای قانون هوای پاک تخصیص یافت که در مقایسه با تکالیف دستگاه ها بر اساس این قانون، رقم قابل توجهی نیست.

وی با اشاره به ناهماهنگی سازمان ها گفت: در بسیاری از استان ها و شهرها خودروهای فاقد معاینه فنی را جریمه نمی نمایند. درصورتی که مطابق قانون باید خودروها زمان تردد در شهر معاینه فنی داشته باشند و این یعنی ناهماهنگی میان شهرداری، پلیس و وزارت کشور.

اشجعی با اشاره به این که عملکرد سلیقه ای مسئولان یکی دیگر از دلایل عدم اجرای قانون هوای پاک است، اظهارکرد: برخی از مسئولان تکالیف خود را بر اساس دیدگاه های شخصی انجام می دهند در صورتی که باید بر اساس قانون امور را پیش ببرند و علت همه این موارد از در اولویت نبودن مسئله آلودگی هوا برای برخی از مسئولان نشات می گیرد.

وی ادامه داد: در کنار تمام این دستگاه های متولی، سازمان محیط زیست که تنها وظیفه نظارتی دارد هم در این مسئله مسئول است واگریک نهادی وظیفه خود در بحث قانون هوای پاک را به خوبی انجام ندهد، اشتباهات متوجه سازمان محیط زیست است که چرا به عنوان دستگاه نظارتی برای انجام وظایف به این سازمان ها فشار نیاورده است؟ اگر از این منظر به قضیه نگاه کنیم سازمان محیط زیست هم عملکرد خوبی نداشته است.

این عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها اضافه نمود: اگر بخواهیم وظایف و تکالیف سازمان محیط زیست و اختیارات آن را آنالیز کنیم، این سازمان بر اساس امکاناتی که در اختیار داشته، نسبت به باقی دستگاه ها عملکرد بهتری داشته و این قضیه طبیعی است اما نکته حائز اهمیت این است که سازمان محیط زیست در مقایسه با سایر نهادها قدرت زیادی ندارد.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست صرفا می تواند نظارت و رصد و گزارش تهیه کند و قدرتی برای برخورد با این سازمان ها ندارد چون اختیاراتش محدود است. اگر بخواهیم که سازمان محیط زیست را به آن جایگاهی که در قانون هوای پاک معین شده برسانیم باید اختیارات، امکانات و بودجه اش را افزایش دهیم تا سازمان محیط زیست بتواند به عنوان ناظر قانون هوای پاک وظایفش را به درستی انجام دهد اما در غیر این صورت نباید انتظارات خیلی بالایی از سازمان محیط زیست در جهت اجرای قانون هوای پاک داشته باشیم.

اشجعی در انتها توضیح داد:یکی از نکات کلیدی در اجرای قانون هوای پاک این است که سازمان محیط زیست قوی داشته باشیم و با مطالبه گری باعث شویم که آلودگی هوا اولویت سازمانها گردد تا به نتیجه مطلوب در حوزه کاهش آلودگی هوا برسیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1454

به "عملکرد سلیقه ای بعضی مسئولان از دلایل عدم اجرای قانون هوای پاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد سلیقه ای بعضی مسئولان از دلایل عدم اجرای قانون هوای پاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید