83 درصد آلایندگی کشور دستاورد صنعت خودرو است

به گزارش مجله لیست پیوند، کلانتری گفت: هم اکنون 73 درصد اتوبوس ها، 60 درصد کامیون ها، 87 درصد مینی بوس ها و 81 درصد موتورسیکلت های کشور اسقاطی اند.

83 درصد آلایندگی کشور دستاورد صنعت خودرو است

به گزارش خبرنگار از ، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست مشترک اعضای کمیسیون مسئولیت های اجتماعی و جمعی از صنعتگران در مرکز آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، گفت:83 درصد آلایندگی کشور دستاورد صنعت خودرویی است که بیش از61 درصد ذرات آلاینده کمتر از 2.5میکرون را که به طور مستقیم وارد سلول های خونی انسان می گردد را شامل می شوند.

او با اشاره به اینکه سال جاری به دلیل آلودگی هوا مجبور شدیم مدارس را 12 روز در شهر تهران تعطیل کنیم، توضیح داد: میزان مرگ و میر بچه ها زیر یک سال بر اثر آلودگی هوا در ایران 6 برابر کشور ترکیه است و متاسفانه آنچه خریدار ندارد نگاه بلند مدت در مورد حفظ منابع و توسعه پایدار است.

معاون رئیس جمهوری فراوری داخلی را مشروط به داشتن ارزش اضافه نموده و نابود نکردن منابع حیاتی دانست و گفت: هم اکنون 73 درصد اتوبوس ها، 60 درصد کامیون ها، 87 درصد مینی بوس ها و 81 درصد موتورسیکلت های کشور اسقاطی هستند و هر موتور سیکلت به اندازه هشت خودرو سمند آلودگی فراوری می نماید و با این شرایط چه انتظاری برای داشتن هوای پاک داریم؟

هشدار به خودروساز های داخلی/ خودرو های فاقد استاندارد یورو 5 مجوز فراوری ندارند

کلانتری با تأکید بر ضرورت برخورداری از نگاه بلندمدت در توسعه پایدار، اضافه نمود: هیچ یک از بخش های قانونگذاری، نظارتی، سرمایه گذاری و علمی، چشم انداز محیط زیستی را در بلند مدت ندارند و با این نگاه می توان گفت تنها کشوری هستیم که حفظ حقوق نسل های بعد برایمان مهم نیست و خودخواهانه برای نابودی محیط زیست قدم بر می داریم.

او با اشاره به اینکه سهم بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در کشور تنها دو هزارم بودجه کل است، توضیح داد: این درحالیست که فرهنگ حفاظت محیط زیست پس از گذشت 100 سال هنوز در کشور نهادینه نشده است و این سازمان برای پایش گری نیازمند همراهی مشاوران، دانشگاهیان، تشکل ها، صنعتگران و... است تا با تحقق شعار 80 میلیون محیط بان بتواند از محیط زیست آسیب دیده و شکننده مان حفاظت کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به شرایط فرسایش خاک درکشور اشاره نمود و گفت: 40 سال زمان ضروری است تا یک میلیمتر خاک فراوری گردد این درحالیست که ما سالانه0.7 میلیمتر خاک را بر اثر فرسایش از دست می دهیم.

کلانتری درخصوص گرمایش زمین و هدررفت منابع انرژی، اضافه نمود: اگر به جای هزینه کرد 100 میلیارد دلار در منطقه عسلویه تنها 2 میلیارد دلار بیشتر سرمایه گذاری می شد امروز عسلویه پاک ترین منطقه کشور بود.

معاون رئیس جمهوری با ابراز تاسف از رکورد کشور در هدر رفت منابع آبی گفت: 80 میلیارد مترمکعب آب در صنعت کشاورزی مصرف می گردد تا 30 میلیارد دلار محصول کشاورزی فراوری گردد و برای فراوری یک تن گوشت قرمز 15 هزار متر مکعب آب مصرف می گردد و این موضوع صرفه مالی محصولات را از نگاه حفظ محیط زیست زیر سوال می برد.

او با اشاره به اینکه مسائل زیست محیطی بخش صنعت را پیگیری خواهیم کرد، توضیح داد: توسعه پایدار باید محور تمام برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری ها باشد و ایفای نقش اعضای اتاق بازرگانی و کمیسیون مسئولیت اجتماعی به عنوان یک گروه اجتماعی، تشکل صنعتی و سرمایه گذار می تواند در پایداری سرزمین و حفظ محیط زیست برای فرزندانمان چاره ساز باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به مجلس پیشنهاد داده ایم تا 35درصد از یک درصد عوارض آلایندگی صنایع به صندوق ملی محیط زیست تعلق گیرد و برای برطرف آلایندگی در اختیار واحد های آلاینده قرارگیرد که این موضوع درصورت تصویب در مجلس و مبدل شدن به قانون می تواند جهشی بزرگ برای بهبود شرایط محیط زیست به شمار آید.

/ ز.م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 72

به "83 درصد آلایندگی کشور دستاورد صنعت خودرو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "83 درصد آلایندگی کشور دستاورد صنعت خودرو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید