عده ای به غلط نام خود را ترانه سرا گذاشته اند، آهنگسازان به انتخاب ترانه ها دقت نمایند

به گزارش مجله لیست پیوند، امیر ارجینی ترانه سرای جوان در تبادل نظر با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا تعداد ترانه های فراوری شده در عرصه موسیقی بیشتر از ملودی هاست شرح داد: من هم قبول دارم که تعداد ترانه ها بیشتر از ملودی ها و قطعات موسیقایی است اما باید به این موضوع توجه کنیم که صندلی ترانه کجاست؟ آیا هر دل نوشته ای می تواند به عنوان ترانه معرفی گردد اگر اینچنین باشد می توانیم بگوییم تعداد ترانه های ما نسبت با موسیقی پاپ ایران بیشتر است.

عده ای به غلط نام خود را ترانه سرا گذاشته اند، آهنگسازان به انتخاب ترانه ها دقت نمایند

این ترانه سرا ادامه داد: بسیاری از کارشناسان و ترانه سرایان مطرح بر این باورند که هم اکنون تعدادی از ترانه سرایان صاحب نام حضور دارند که اگر بخواهیم به صورت کارشناسی شده و دقیق روی آثار آنها آنالیز هایی داشته باشیم به این نکته می رسیم که باید تعداد زیادی از آنها را از فهرست خارج کرد و این ایراد بسیار بزرگی است که هم اکنون در جریان موسیقی و ترانه کشورمان وجود دارد.

انتخاب ترانه های فاقد ویژگی های ادبی از سوی آهنگسازان

وی شرح داد: اصولا ترانه وقتی با موسیقی تلفیق می گردد جذابیت های بیشتری پیدا می نماید و طبیعتا وقتی هم این اتفاق می افتد نویسنده را نیز دچار غرور می نماید. از سوی دیگر آهنگساز هم بدون اینکه بداند این ترانه با چارچوب های فنی و ادبی مطابقت دارد صرفا به خاطر اینکه از آن ترانه خوشش آمده روی آن آهنگسازی می نماید و اتفاقا همان اثر نیز با استقبال مردم روبرو می گردد و این نیز موضوع بسیار مهم و بااهمیتی است که باید بیشتر از اینها به آن فکر کرد.

ارجینی ادامه داد: در این شرایط است که یک ترانه سرا فکر می نماید که مدارج ترقی را طی نموده و دیگر هم به این موضوع کار ندارد که این ترانه آیا کیفیت های فنی لازم را دارد یا خیر و متاسفانه از این سری ترانه سراها هم اکنون به قدری زیاد شده اند که به راحتی نام ترانه سرا را روی خود می گذارند و تصور می نمایند ترانه سرایی موضوعی سهل و ممتنع است.

این مدرس ترانه سرایی گفت: ما هم اکنون بسیاری از دوستان غزل پرداز خود را می شناسیم که افرادی برجسته در حوزه کاری خود هستند و بر این باورند که ترانه سرایی کار بسیار سخت و دشواری است. در مقابل دوستان دیگری هستند که به هیچ نکته فنی در حوزه شعر و ترانه توجه نمی نمایند و این موضوع را کاری ساده می انگارند و همین فضاست که موجب می گردد این تصور به وجود آید که ترانه بیشتر از موسیقی فراوری می گردد.

کارگاه ترانه سرایی در فرهنگسرای نیاوران

وی در بخش دیگری از صحبت های خود از برگزاری یک کارگاه ترانه سرایی در فرهنگسرای نیاوران تهران اطلاع داد و گفت: این کارگاه ها برای ما بسیار جدی است و ما در نظر داریم نسبت به این کارگاه ها که هم اکنون در بعضی از نقاط تبدیل به یک پاتوق شده نگاه فنی داشته باشیم و کاری غیر از آموزش در آن انجام ندهیم چراکه دیگر وقت آن رسیده به موضوع شعر و ترانه نگاه فنی تری داشته باشیم.

ارجینی درباره نحوه ثبت نام علاقمندان در این کارگاه ها گفت: ما به نسبت استعداد و شرایطی که هر کدام از متقاضیان برای شرکت در این کارگاه ها دارند نسبت به ثبت نام آنها اقدام نمایند چراکه ممکن است بعضی از آنها دچار نکات فنی بیشتری نسبت به دیگر متقاضیان داشته باشد و ما ضروری است فقط به لحاظ تجربه به آنها یاری کنیم و از سوی دیگر ممکن است عده ای هم به لحاظ نوشتاری دارای استعداد باشد که ما برای آنها نیز برنامه های متفاوت تری در نظر گرفته ایم.

وی در سرانجام مطرح نمود: این کارگاه ها با حمایت مدیر بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و حضور دو آهنگساز صاحب نام از جمله پدرام کشتکار و بابک مافی تا 20 روز دیگر در بنیاد آفرینش های نیاوران برگزار می گردد. البته در سرانجام دوره نیز بهترین ترانه منتخب کارگاه برای آهنگسازی و اجرا به مهمانان جلسه برای کار و فراوری ارائه خواهد شد.

امیر ارجینی شاعر و ترانه سرای کشورمان سرودن غزل را در سال 78 شروع کرد. او سال 80 با عضویت در انجمن ادبی نیما با شاعرانی از جمله حسین صفا آشنا شد. حسین صفا که با محسن چاووشی دوست بود او را به ارجینی معرفی کرد و به دنبال آشنایی ارجینی با چاووشی، او به سرودن ترانه روی آورد و خیلی زود او و چاووشی، به یک زوج هنری تبدیل شدند.

ارجینی در آلبوم هایی چون حریص، متاسفم و سنتوری به همکاری با چاووشی ادامه داد. ترانه سنگ شکیبا که با صدای محسن چاووشی در فیلم سنتوری اجرا شد از جمله آثار پرطرفدار این ترانه سرای کشورمان است. ارجینی با هنرمندان مختلفی از جمله سیروان خسروی، شهاب رمضان، حمید عسگری همکاری نموده است. البته تا به امروز سه کتاب شعر از ارجینی با نام های رفیق خوب روزها ، الفبای جهان و یک چمدان دلتنگی به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 180

به "عده ای به غلط نام خود را ترانه سرا گذاشته اند، آهنگسازان به انتخاب ترانه ها دقت نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عده ای به غلط نام خود را ترانه سرا گذاشته اند، آهنگسازان به انتخاب ترانه ها دقت نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید