سوغات چابهار چه چیزهایی هستند؟

به گزارش مجله لیست پیوند، چابهار، شهری زیبا در سیستان بلوچستان است. شهری که در تمام فصول سالش می توانید بوی بهار را استشمام کنید.

سوغات چابهار چه چیزهایی هستند؟

آب وهوایی معتدل، منطقه ها تماشای بسیار زیبا این شهر را مثال زدنی نموده است. در میان کشورهای آسیای میانه نزدیک ترین راه دسترسی به آب های آزاد است. تاجران و گردشگران زیادی از نقاط مختلف دنیا به این شهر زیبا می آیند تا به کسب وکار و تجارتشان رونق بدهند.

در چابهار فقط در پی مکان های گردشگری نباشید، در این شهر چهارفصل سوغاتی هایی ناب و زیبا وجود دارد که می توانید به عنوان یادگاری از شهری زیبا برای خود و عزیزانتان به همراه ببرید. با ما همراه باشید، تا شمارا با لیستی از سوغات چابهار زیبا آشنا کنیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در این شهر تاریخی قدمت بعضی از صنایع دستی به بیش از 3000 سال می رسد.

صنایع دستی چابهار

در چابهار می توانید با بیش از 10 مدل از صنایع دستی آشنا شوید، چابهار با توجه به موقعیت و تاریخی که دارد، دارای آثار و صنایع دستی زیبایی است.

صنایع دستی بخشی از میراث فرهنگی هر شهری و ملتی به شمار می آید. این آثار بیانگر تاریخ و قدمت است. یکی از راه های ماندگاری این آثار زیبا که نشانی از هنرمندی مردم آن دیار است، خرید آن از تولیدنماینده است. با خرید یک صنایع دستی به ادامه ماندگاری این آثار یاری کنید. علاوه برآن این عمل سبب رشد مالی منطقه است و سبب می گردد فرصت شغلی مناسبی برای جوانان آن مرزوبوم ایجاد کنید.

سوزن دوزی

یکی از آثار دستی، در چابهار سوزن دوزی است. سوزن دوزی بر روی پارچه انجام می گردد. آثاری که بر روی این پارچه ها نقش می بندد، اغلب الهام گرفته از فکر زیبای زنان بلوچی است. آثاری که سوزن کاری شده اند با توجه به هنر سختی که روی این پارچه به کار می رود قیمت پارچه های سوزن دوزی شده نسبت به سایر پارچه ها گران تر است. مرکز این هنر زیبا ایرانشهر سیستان است، اما در چابهار نیز به فراوانی یافت می گردد.

حصیربافی

یکی از سوغات های هنری زیبا و مجذوب نماینده در چابهار حصیربافی است. در گذشته از برگ درخت خرمای وحشی برای حصیربافی استفاده نموده اند، ویژگی برگ این درخت استحکام آن است. در چابهار می توانید محصولات حصیری فراوانی از جمله کلاه حصیری، بادبزن حصیری، پشتی و صندلی حصیری وجود دارد. این اثر زیبا دارای قدمتی تقریباً 3000ساله است و هواداران زیادی از بین گردشگران دارد.

سفال کلپورگان

اگر به ظروف سفالی با قدمت چندین ساله علاقه مند هستید، چابهار برترین مکان برای خرید این آثار است. این نمونه از سفال در مجموع آثار قدیمی دنیای نیز به ثبت رسیده است. نکته مهمی که باعث شده است این نوع سفال در شورای دنیای صنایع دستی به ثبت برسد، نحوه ساخت این نوع سفال چندهزارساله است. سفال کلمورگان به وسیله مردم بلوچ و روستای کلپورگان حفظ شده است. اگر دنبال خریدی بکر و خاص هستید از این سفال غافل نشوید.

سکه دوزی

یکی از سوغات چابهار، سکه دوزی است. زنان بلوچی سکه های فلزی را بر روی پارچه هایی زیبا چنان می دوزند که زرق وبرق آنها می تواند چشم هر بیننده ای را به خود جذب کند.

اگر به خانه مردمان قدیمی چابهار بروید حتماً می توانید، در وسایل تزیینی خانه هایشان این پارچه های زیبا را ببینید. معمولاً مردم چابهار در جهیزیه عروس از این نوع پارچه های سکه دوزی شده استفاده می نمایند.

این اثر زیبا و خواستنی هواداران زیادی را از میان مردم به خود جلب نموده است.

چادر بافی در چابهار

در چابهار چادرهایی محکم و ظریف با موی بز بافته می گردد و جز سوغات چابهار محسوب میگردد، این اثر دستی بامهارت خاصی بافته می گردد. استحکام این چادرها به قدری است که معمولاً عشایر از آنها برای سفرهای ییلاقی و قشلاقی خود استفاده می نمایند.

جالب است بدانید، این چادرها معمولاً در برابر سرما و گرما کارایی بسیار زیادی دارند.

گلیم بافی

اگر می خواهید اوج هنر و ظرافت زنان و دختران بلوچی را ببینید، از گلیم بافی های آنجا تماشا کنید. این گلیم ها امروزه در ابعاد کوچک بافته می شوند، اگر به چابهار سفر کردید مطمئن باشید زیبایی این اثر هنری شما را مجاب می نماید که یک نمونه از آن را برای خود بخرید.

اثری هنری با صدف

اگر به بازارهای چابهار سر بزنید، سازه های کوچک و بزرگی از صدف ها شما را به سمت خود می کشاند. دستبند و گردن بندهای ساخته شده از صدف برای خانم ها غالباً بسیار چشمگیر است.

این سازه ها معمولاً با طرح و ظرافت خاصی کنار هم چیده شده اند.

جعبه های کادویی تزیین شده با صدف شما را بسیار خشنود می نماید. حتماً از این جعبه های سحرآمیز تهیه کنید و معرفی نماینده آثار زیبا و صنایع دستی چابهار باشید.

تراش های قیمتی و سنگی

اگر به جواهرات و سنگ های قیمتی علاقه مند هستید، حتماً به بازارهای سنگ فروشی چابهار سری بزنید، این سنگ های قیمتی و زیبا هواداران زیادی برای خود دارد و به یکی از محبوب ترین سوغاتی ها در بین گردشگران به شمار میرود. زیبایی این سنگ ها به قدری است که گرانی قیمت آنها سبب نمی گردد که شما از خرید منصرف شوید. در بازارهای سنگ فروشان می توانید سنگ موردعلاقه خودتان را پیدا کنید، آن را به تراش کاری ماهر بسپارید تا ظاهری زیبا و دلپسند برایتان بسازد. از این سنگ های زیبا برای نگین انگشتر و یا گردن بند نیز استفاده می گردد.

هرکدام از این سنگ ها ویژگی خاصی دارد که می تواند انرژی مثبت زیادی را برایتان به ارمغان بیاورد.

بخش خوشمزه چابهار

بعد از معرفی آثار و هنرهای دستی چابهار، قصد داریم شما را با خوراکی های خوشمزه این بندر زیبا آشنا کنیم.

ماهی و میگو

شهر چابهار با توجه به بندری بودنش و باتوجه به قرارگرفتن در منطقه آب های آزاد، دارای تنوع زیادی از ماهی و میگو است. شما در بازار چابهار می توانید میگوهای تازه و ماهی هایی مانند قباد، سنگسر، ماهی سرخو، حلوا سفید، ماهی هامور، شوریده، شیرماهی و اره ماهی را به راحتی و با مناسب ترین قیمت بخرید. ماهی و میگوهای چابهار در بین گردشگران بسیار محبوب هستند. در رستوران های محلی آنجا می توانید بعد از یک بازارگردی خوب به سراغ خوردن ماهی و میگو با طبخ خاص و بی نهایت خوشمزه چابهاری باشید.

شیرینی لندو در چابهار

یکی از محبوب ترین سوغات چابهار شیرینی خاص با طبخی خاص به نام شیرینی لندو است.

این شیرینی از خرما، آرد گندم، کنجد تهیه می گردد. شیرینی لندو با توجه به مغذی بودنش یک خوراکی محبوب برای بچه ها است. در کوچه خیابان های چابهار، شیرینی های متنوعی به چشمتان می خورد که ممکن است تابه حال هیچ کدام از آنها را در شهرتان ندیده باشید، اما ما ترجیح داده ایم برترین و خوشمزه ترین آنها یعنی شیرینی لندو را پیشنهاد دهیم، و مطمئن هستیم از این پیشنهاد خوشمزه لذت خواهید برد.

میوه هایی عجیب اما خوشمزه در چابهار

اگر در بازارهای چابهار چرخی بزنید، با میوه هایی با شکل و ظاهری عجیب روبه رو می شوید، میوه هایی که شاید به جرئت بتوان گفت نمونه آن را در دیگر استان ها ندیده اید.

بعضی از میوه های موجود در بازارهای چابهار از هند وارد می شوند. پاپایا و گواوا از جمله میوه های وارداتی در چابهار هستند.

در این شهر زیبا طعم خوشمزه موزهای کوچک و سبزرنگ را حتماً بچشید.

همان طور که می دانید انبه در چابهار بسیار معروف است، طعم خاص انبه های چابهاری طعمی متفاوت از سایر انبه های موجود در سایر نقاط است. اگر فرصت کافی دارید حتماً جای دنجی را پیدا کنید و در آنجا آب انبه ای خاص و ناب را تجربه کنید. گردشگران زیادی از میوه های خاص چابهار به عنوان سوغات چابهار به شهرهایشان می برند.

شهری پر از ادویه

اگر در پی سوغاتی کم حجم و مقرون به صرفه قیمت هستید، می توانید به سراغ ادویه های متنوع در چابهار بروید. چابهار شهری پر از ادویه و چاشنی های متنوع برای غذاهای شماست. از معروف ترین ادویه های موجود در چابهار می توان به ادویه ماهی، ادویه کراهی و ادویه خورشتی اشاره نمود.

شکلات های برند در چابهار

یکی دیگر از سوغات های خوشمزه در چابهار که معمولاً هواداران آن از بین بچه ها بیشتر هستند، شکلات های وارداتی در چابهار هستند. این شکلات ها اگرچه از محصولات چابهار نیستند، اما با توجه به اینکه چابهار در نزدیکی آب های آزاد واقع شده است و کشتی های تجاری زیادی در آنجا وجود دارد، یکی از سوغات های این شهر بندری محصولات خارجی وارداتی همانند شکلات است. این محصولات برند با طعمی خاص می تواند سوغاتی خوب و مدرن برای عزیزانتان به حساب بیاید.

آنچه باید بدانید…

چابهار شهری بندری و دارای محصولات متنوع و مجذوب نماینده زیادی است. در چابهار شما می توانید با اجناس مختلفی باقیمت های مقرون به صرفه تا گران و باکیفیت های گوناگون روبه رو شوید. لوازم برقی، آرایشی، خوراکی، آثار دستی و….همه وهمه تنها گوشه ای از محصولات موجود در این شهر بندری است.

چابهار نگینی زیبا در سیستان و بلوچستان است، این شهر زیبا که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند واقع شده است به بازاری شلوغ و محبوب برای گردشگران تبدیل شده است. در چابهار حتماً به سراغ بازار معروف و سنتی آن که از زمان های قدیم به عنوان محبوب ترین بازار در این شهر جنوبی فعالیت داشته است سری بزنید. عمده فروشندگان در این بازار را خانم های چابهاری تشکیل می دهند. علاوه بر خرید در این بازار افرادی هستند که بر روی دستتان حنا می زنند که این کار یکی از مجذوب نماینده ترین فعالیت ها در این بازار است، هنر دست بانوان چابهاری می تواند بر روی دستان شما نقش ببندد، نقاشی هایی زیبا و دل فریب با حنا بر روی دستانتان زیبایی خاصی را به همراه دارد.

جمع بندی درباره سوغات چابهار

در این مقاله صنایع دستی و خوراکی های خوشمزه چابهار را معرفی کردیم. اگر تجربه خرید هریک از صنایع دستی های نام برده شده را از شهر چابهار را دارید نظرتان در قسمت کامنت این مقاله برای مخاطب های خبرنگاران بنوسید تا تعداد بیشتری با سوغات و صنایع دستی چابهار آشنا شوند. اگر قصد سفر به شهر تماشای چابهار را دارید می توانید برای خرید بلیط پرواز و رزرو هتل خود به وب سایت خبرنگاران مراجعه کنید و در کوتاه ترین زمان بلیط پرواز و هتل مورد نظر خود را رزرو کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1702

به "سوغات چابهار چه چیزهایی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات چابهار چه چیزهایی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید