درگیری لفظی بین فرانسه و انگلیس در نشست گروه هفت

به گزارش مجله لیست پیوند، ایرنا نوشت: تنش ها میان انگلیس و اتحادیه اروپا، خطر تحت الشعاع قراردادن بیانیه پایانی اجلاس روز یکشنبه سران گروه هفت را به همراه داشت ازیک سو پاریس، لندن را به اقدامات تلافی جویانه در صورت عدم رعایت تعهدات برگزیت تهدید و از سوی دیگر انگلیس فرانسه را به سخنان توهین آمیز متهم کرد.

درگیری لفظی بین فرانسه و انگلیس در نشست گروه هفت

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ لندن، فرانسه را به سخنان توهین آمیز در باره جدا بودن ایرلند از بریتانیا متهم نموده است.

کلمنت بون وزیر مشاور در امور اروپایی فرانسه روز دوشنبه گفته است که تنش های کنونی بر سر برگزیت میان دولت بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و اتحادیه اروپا، آزمونی برای اروپا است.

بون به رادیو یوروپ یک گفت: آقای جانسون تصور می نماید که می تواند توافقنامه با کشورهای اروپای را امضا اما آن را رعایت نکند و اروپا نیز و هیچ واکنشی نشان ندهد. من به شهروندان انگلیس می گویم که تعهدات باید رعایت شوند و در غیر این صورت، با اقدامات تلافی جویانه روبه رو خواهد شد.

بون مسائل مالی و بازرگانی در ایرلند شمالی را پیامد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و به جود آمدن شماری موانع تجاری دانست.

در نشست سران گروه هفت در انگلیس؛ بعضی موضوعات مانند برگزیت حتی به نزاع لفظی میان جانسون و رهبران اروپایی بر سر مسائل حل نشده انجامید و این بحث بویژه میان وی و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بیش از دیگر رهبران بالا گرفت.

سران اتحادیه اروپا در حاشیه این نشست، درباره اجرای بندهای توافق برگزیت پیرامون موضوع حساسیت برانگیز ایرلند شمالی با نخست وزیر انگلیس اتمام حجت کردند.

اوروسلا فون درلاین و شارل میشل روسای کمیسیون و شورای اروپا که برای شرکت در اجلاس گروه هفت به انگلیس سفر نموده اند طی جلسه ای سه جانبه با جانسون توضیح دادند که لندن باید به وعده های خود بر اساس توافق برگزیت عمل کند. فون درلاین توافق آدینه نیک را که بر صلح ایرلند شمالی نظارت دارد، حائز اهمیت خواند و توضیح داد که هر دو طرف باید به آنچه در پروتکل ایرلند شمالی توافق شده عمل نمایند.

براساس پروتکل ایرلند شمالی که از اول ژانویه به اجرا درآمد، ایرلند شمالی در بازار واحد اروپا باقی ماند و تعرفه های گمرکی اروپا برای این بخش از خاک انگلیس حفظ شد. این درحالیست که برای کالاهای صادراتی از انگلیس به ایرلند شمالی، نظارت ها و محدودیت های گمرکی در نظر گرفته شده است. هدف از این پروتکل جلوگیری از بازگشت به برقراری مرزهای فیزیکی بین این منطقه انگلیس و جمهوری ایرلند (عضو اتحادیه اروپا) است تا به این ترتیب صلحی که در سال 1998 (توافق آدینه نیک) و پس از سه دهه درگیری های خونین بین هواداران باقی ماندن زیر پرچم انگلیس و جمهوریخواهان هوادار یکی شدن این جزیره، برقرار شد حفظ گردد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه هم امروز در ملاقات با جانسون بر لزوم باز تعریف روابط دو کشور تاکید و تصریح نموده که روابط لندن - پاریس زمانی بهبود خواهد یافت که لندن روی حرف خود طبق توافق برگزیت بایستد.

در این میان ایرلندی بودن تبار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هم سبب شده تا واشنگتن به حمایت از اجرای پروتکل ایرلند شمالی برخاسته و نسبت به پیامدهای اختلاف لندن با بروکسل بر صلح دو ایرلند هشدار دهد.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1070

به "درگیری لفظی بین فرانسه و انگلیس در نشست گروه هفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگیری لفظی بین فرانسه و انگلیس در نشست گروه هفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید