جایگزین های واکسن کرونا برای افراد دچار نقص سیستم ایمنی چیست؟

به گزارش مجله لیست پیوند، با آغاز واکسیناسیون عمومی در برابر کووید 19، میلیون ها انسان در سراسر دنیا به دلیل نقص عملکرد سیستم ایمنی در معرض خطر قرار گرفته اند و باید جایگزینی برای واکسن برای این افراد یافت.

جایگزین های واکسن کرونا برای افراد دچار نقص سیستم ایمنی چیست؟

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران، با وجودی که آمار دقیقی از افراد دچار نقص سیستم ایمنی در دست نیست، تعداد این افراد تنها در آمریکا حدود 10 میلیون نفر تخمین زده می گردد و بر اساس تخمین متخصصان این افراد حدود سه درصد از جمعیت کره زمین را تشکیل می دهند.

عوامل متعددی از جمله نقص های ژنتیکی، ابتلا به بیماری های مزمن مانند آرتروز و سرطان و همچنین مصرف داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی بعد از پیوند اعضا می تواند موجب ایجاد نقص در سیستم ایمنی بدن گردد.

سیستم ایمنی این افراد توانایی فراوری پادتن بر اثر دریافت واکسن را ندارد و نمی تواند آن ها را در برابر بیماری کووید 19 ایمن کند. به همین علت واکسن برای آن ها بی تاثیر است؛ از این رو شرکت های داروسازی سراسر دنیا در کوششند تا روش های جایگزینی را برای ایمن سازی این افراد بدون درگیرکردن سیستم ایمنی بدن آن ها بیابند.

متداول ترین شیوه انجام این کار با عنوان درمان پادتن مونوکلونال شناخته می گردد. این نوع پادتن ها که به روش مصنوعی و با استفاده از یک سلول واحد ساخته می شوند، پادتن های طبیعی بدن را شبیه سازی نموده و به پروتئین تاجدار ویروس متصل می شوند تا از ورود آن ها به سلول ها و فراوریمثل با استفاده از سازوکار داخلی سلول ها جلوگیری نمایند.

شرکت های AstraZeneca، Regeneron و Eli Lilly در حال آزمایش میزان کارآیی پادتن های مونوکلونال در ایمن سازی افراد در برابر ویروس جدید کرونا هستند.

در گذشته تنها ابزار محافظت از افراد دارای نقص سیستم ایمنی در هنگام شیوع بیماری های مسری، محصولی به نام ایموگلوبین وریدی (Intravenous immunoglobulin) بود.

ایموگلوبین وریدی که از پلاسمای خون افراد سالم دریافت می گردد، یکی از روش های تامین آنتی بادی های طبیعی بدن برای مجموعه ای از بیماری های مسری است که شخص معمولا با آن ها روبرو می گردد.

میزان تامین ایموگلوبین محدود است و هزینه ایمن سازی یک نفر با استفاده از این شیوه گاهی به 30 هزار دلار می رسد.

علاوه بر این به دلیل کاهش میزان آنتی بادی های موجود در این محصول با گذشت زمان، هربار دریافت ایموگلوبین شخص را تنها برای سه هفته در برابر بیماری ها ایمن می نماید و پس از آن تضمینی برای عملکرد این محصول در برابر ویروس ها وجود ندارد.

به همین علت در صورتی که بتوان پادتن هایی را که به صورت مصنوعی فراوری شده اند، با استفاده از یک روش هدفمند و بدون دخالت سیستم ایمنی به بدن افراد دچار نقص سیستم ایمنی منتقل کرد، حقیقتا انقلابی در این حوزه رخ خواهد داد.

اکنون محققان انگلیسی با همکاری شرکت AstraZwnwca یک آزمایش بالینی موسوم به PROVEN را شروع نموده اند که کوشش دارد پادتن های مونوکلونال موثر بر گونه های مختلف ویروس عامل بیماری کووید 19 موسوم به SARS-CoV-2 را شناسایی کند.

در این آزمایش 5 هزار نفر داوطلب مبتلا به نقص سیستم ایمنی از سراسر دنیا مشارکت دارند و هریک از آن ها به صورت تصادفی یک واحد از ترکیب پادتن های مونوکلونال یا دارونما را دریافت می نمایند سپس میزان مقاومت بدن آن ها در برابر بیماری کووید 19 در طول یک دوره یک ساله تحت نظر قرار می گیرد.

به گفته محققان در صورتی که آزمایش PROVEN پیروزیت آمیز باشد، علاوه بر افراد دچار نقص سیستم ایمنی، می توان از این شیوه برای ایمن سازی افرادی که در واکنش به واکسن تعداد بسیار کمی پادتن فراوری می نمایند یا گروه هایی مانند سالمندان که سیستم ایمنی آن ها فاقد فعالیت کافی است، بهره گرفت.

ایمن سازی بدن به وسیله تزریق واکسن مدتی طول می کشد، اما تزریق پادتن های مونوکلونال بلافاصله بدن را در برابر بیماری ها ایمن می نماید.

به همین علت دو شرکت Eli Lilly و Regeneron در حال آنالیز امکان استفاده از پادتن های مونوکلونال به عنوان جایگزین واکسن در مناطقی هستند که تا به امروز به واکسن دسترسی نداشته اند یا تحویل واکسن به آن ها با تاخیر انجام خواهد شد.

هفته گذشته شرکت Eli Lilly داده های فاز سوم آزمایشات بالینی خود را در رابطه با پادتن های مونوکلونال منتشر کرد.

بر اساس این آزمایشات، پادتن های مونوکلونال فراوریشده توسط این شرکت، ریسک ابتلا به کووید 19 را تا 80 درصد کاهش می دهد.

در این راستا محققان به دنبال ایمن ترین روش برای محافظت از افراد دارای نقص ایمنی در مقابل کووید 19 هستند و باید دید کدام روش در این راه پیروز می گردد.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 862

به "جایگزین های واکسن کرونا برای افراد دچار نقص سیستم ایمنی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگزین های واکسن کرونا برای افراد دچار نقص سیستم ایمنی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید