تاریخچه آسبادهای نشتیفان، بناهایی به قدمت تاریخ

به گزارش مجله لیست پیوند، در بیشتر اوقات وقتی از مشهد سخن می گوییم، همه ما به صورت ناخودآگاه حرم امام رضا علیه السلام به خاطرمان می آید. این شهر بزرگ و دیدنی جاذبه های بسیاری را در دل خود جای داده است، از اماکن مذهبی و زیارتی گرفته تا اماکن تفریحی و تاریخی زیادی در این شهر وجود دارند. در مقاله معماری آسبادهای نشتیفان ما قصد داریم شما را با یکی دیگر از جاذبه های استان خراسان رضوی به نام تاریخچه آسبادهای نشتیفان آشنا کنیم، پس تقاضا داریم تا سرانجام با ما همراه باشید. این مقاله شما را بعلاوه با راه های دسترسی به آسبادهای نشتیفان نیز آشنا خواهد نمود.

تاریخچه آسبادهای نشتیفان، بناهایی به قدمت تاریخ

آسبادهای تماشای

یکی از بزرگترین و باستانی ترین مجموعه آسبادهای دنیا در شهرستان خواف قرار گرفته است. شهرستان خواف در جنوب غربی شهر مشهد و در 250 کیلومتری این شهر بزرگ قرار گرفته است. به شهر خواف شهر آسبادهای نشتیفان هم گفته می گردد که به این نام شناخته شده و معروف است. اگر بخواهیم آسباد را در تاریخچه آسبادهای نشتیفان با کلماتی ساده تعریف کنیم باید بگوییم که در واقع مجموعه ای است از خشت و گل و چوب که به صورت هنرمندانه ای طراحی شده و به شکل آسباد درآمده است.

معماری آسبادهای زیبا

معماری آسبادهای نشتیفان، بدین گونه است که دارای یک ساختمان دو طبقه می باشد که بخش اصلی آن در طبقه همکف قرار گرفته است و بخش دیگر که در پشت بام آن قرار گرفته است، مربوط به پره و چرخ می باشد. از طرفی جهت وزش باد در نحوه قرار گرفتن آسبادها نقش بسیار مهم و بسزایی دارد؛ به طوری که همواره ورودی طبقه همکف که در این طبقه سنگ های بزرگ و قطعه های متحرک آسباد وجود دارد، باید در سمت مخالف با جهت وزش باد قرار داده گردد و در نقاط دیگر هم اتاق هایی وجود دارد که جایگاه گندم و غلات هستند. در خصوص بخش فوقانی در تاریخچه آسبادهای نشتیفان هم باید بگویم که یک تیر عمودی و یک تیر افقی بر قسمت سطحی چرخ و پره قرار گرفته که مجموعه این ها با هم معماری آسبادهای نشتیفان را تشکیل می دهند. از جمله موارد مصرفی آسبادها می توان به بالا بردن آب و بعلاوه خرد کردن گندم به وسیله آن اشاره نمود. استفاده از آسباد ابتدا در میان ایرانیان و سپس در میان مردمان کشورهایی چون مصر، چین و اروپا رواج یافت.

مسیرهای دسترسی به شهرستان خواف

در این بخش از مقاله ما برای شما مسیرهای دسترسی به آسبادهای نشتیفان را قرار داده تا با مطالعه آن سفر راحت تری را تجربه کنید که این مسیرها به توضیح زیر می باشند:

سفربا اتوبوس: بسیاری از افراد سفر با اتوبوس را بر دیگر وسایل نقلیه ترجیح می دهند که در این صورت پس از تهیه بلیط، شما از تهران به مشهد می رسید و پس از آن باید تربت جام و تایباد را پشت سر بگذارید تا به شهرستان زیبای خواف برسید. یک مسیر دیگر هم برای دسترسی به شهرستان خواف وجود دارد که ابتدا باید از تهران به نیشابور رفته و سپس تربت حیدریه و رشتخوار را پشت سر بگذارید.

سفر با قطار: یکی دیگر از وسایل نقلیه که می توان با آن سفر کرد، قطار می باشد. در خصوص سفر به خواف هم معمولا یک روز درمیان قطارها از تهران به خواف و برعکس از خواف به تهران در تردد هستند، مسیر عبور این راه آهن از سمنان به نیشابور می باشد و سپس از تربت حیدریه به خواف است که بدین طریق شما مستقیم به مقصدتان یعنی شهرستان خواف می رسید.

کارهایی که در شهرستان خواف می توان انجام داد

هر شهر غذاهای سنتی و محلی خاص خود را دارد که بسیار ویژه هستند و البته خوشمزه، شهرستان خواف هم از این قاعده مستثنی نیست. از جمله غذاهای محلی آن می توان به بادمجان قلفی اشاره نمود که این غذای خوشمزه ترکیبی از عدس و بادمجان و سیب زمینی و گوشت است که شما با سفر به شهر خواف می توانید این غذای خوشمزه را نوش جان فرمایید. بعلاوه به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از اجرای موسیقی معروف خراسانی و پایکوبی محلی آن ها تماشا کنید چرا که بسیار زیبا هستند و بعلاوه یک خاطره خوب و خوش در خصوص شهر خواف در ذهنتان شکل می گیرد که به این راحتی ها از یادتان نخواهد رفت.

جاذبه های گردشگری و تفریحی شهرستان خواف

شهرستان زیبای خواف جاذبه های گردشگری و تماشای بسیاری را در دل خود جای داده که ما در این قسمت از مقاله آن ها را در موارد زیر برایتان فهرست نموده و پیشنهاد می کنیم در صورت سفر به این شهر به هیچ وجه از تماشا آن ها غافل نشوید. این موارد عبارتند از:

1- مسجد ملک زوزن

2- باغات سرسبز و زیبای نشتیفان

3- مدرسه تاریخی غیاثیه خرگرد

4- قنات های نشتیفان و قنات نوردی

5- پناهگاه های زیرزمینی نشتیفان

منبع: همگردی
انتشار: 5 بهمن 1401 بروزرسانی: 5 بهمن 1401 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1580

به "تاریخچه آسبادهای نشتیفان، بناهایی به قدمت تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه آسبادهای نشتیفان، بناهایی به قدمت تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید