بمبئی، بزرگترین مگاشهر جهان تا 2050

به گزارش مجله لیست پیوند، دو کشور چین و هند ممکن است در حال حاضر تشابه جمعیتی با یکدیگر داشته باشند اما به لحاظ سرنوشتِ جمعیت شناختی که در انتظار آنهاست، بسیار متفاوت هستند.

بمبئی، بزرگترین مگاشهر جهان تا 2050

به گزارش خبرنگاران، در حالیکه چین طی دهه های آینده با افت جمعیت روبرو می شود پیش بینی ها نشان می دهد که هند در سال 2050 میلادی پرجمعیت ترین کشور دنیا خواهد بود.

تا آن زمان هند جمعیتی بالغ بر 1.7 میلیارد نفر خواهد داشت و بمبئی (با نام جدید مومبای) با بیش از 42 میلیون نفر جمعیت، بزرگترین مگاشهر (ابرشهر) در دنیا خواهد بود.

این فرایندهایی که در آینده پیش خواهد آمد فقط بر اساس ارقام جمعیتی پایه به دست نمی آیند بلکه وقتی نگاهی به هرم های جمعیتی کشورها می اندازیم، آمار و فرایندهای فوق شفاف تر می شوند.

در نموداری که اخیرا در سایت Population Pyramid منتشر شده این هرم های جمعیتی به تفکیک برای 10 کشور اول پُرجمعیت دنیا ارائه شده است.

یک هرم جمعیتی که توزیع جمعیت را بر اساس فاکتورهایی چون گروه سنی و جنسیت نشان می دهد می تواند به ما کمک کند که اطلاعات زیر را به دست آوریم:

  • چند نفر در این جمعیت به دنیا می آیند؟
  • طول عمر مردم در این جمعیت چقدر است؟
  • سنین پیری جمعیت چگونه است؟

تحلیل و بررسی فاکتورهای بالا به ما این ایده را می دهد که یک کشور در چه راستایی به لحاظ جمعیتی حرکت می کند و آیا به رشد جمعیتی خود در سال های آینده ادامه خواهد داد؟

به گزارش ویژوئال کپیتالیست، بررسی نمودارهای ارائه شده در این سایت و مقایسه فاکتورهای بالا نشان داده است که کشورهای هند، اندونزی، نیجریه، مکزیک، برزیل، بنگلادش و پاکستان با فرایندی سریع شاهد ادامه رشد جمعیتشان خواهند بود.

نیجریه در این میان با سرعت خاصی به رشد جمعیتی خود ادامه می دهد به گونه ای که تا سال 2060 به عنوان سومین کشور بزرگ دنیا به لحاظ جمعیتی جایگزین آمریکا خواهد شد.

از سوی دیگر آمریکا فرایند کند رشد جمعیت را ادامه خواهد داد و چین نیز به دلیل اعمال سیاست تک فرزندی از سال 1979 تا 2015، شاهد شرایط شگفت انگیزی نخواهد بود و در عوض با رشد منفی جمعیت روبرو خواهد شد.

شرایط روسیه نیز در این طبقه بندی ممکن است برای بسکمک جالب توجه باشد چرا که این کشور با کاهش نرخ موالید، کاهش نرخ مهاجرت و به طور غیرمعمولی با افزایش نرخ مرگ و میر روبرو است. در واقع نرخ مرگ و میر در روسیه 15 مورد در هر 1000 نفر و تقریبا دو برابر آمریکاست که دلیل آن نیز افزایش مرگ و میرهای مرتبط با مصرف الکل و رویدادهای اورژانسی عنوان شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 117

به "بمبئی، بزرگترین مگاشهر جهان تا 2050" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بمبئی، بزرگترین مگاشهر جهان تا 2050"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید