اولویت کمیته نظارتی اوپک پلاس بهبود پایبندی به توافق کاهش عرضه است

به گزارش مجله لیست پیوند، اولویت کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک پلاس پایبندی همه اعضای شرکت کننده در توافقنامه همکاری برای کاهش عرضه نفت به منظور برقراری ثبات در بازارهای جهانی است.

اولویت کمیته نظارتی اوپک پلاس بهبود پایبندی به توافق کاهش عرضه است

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، بیست و سومین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق فراوریکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به JMMC روز دوشنبه (28 مهرماه) به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به وسیله ویدئوکنفرانس برگزار گردید.

این کمیته درگذشت شیخ صباح آل احمد الجابر الصباح، امیر فقید کویت در 29 سپتامبر 2020 (هشتم مهرماه) را به دولت و مردم کویت صمیمانه تسلیت گفت. اعضا همچنین آن مرحوم را به دلیل رهبری عالی و دیپلماسی زیرکانه در سطح ملی و جهانی بسیار تحسین کردند و به عنوان یکی از مدافعان وفادار اوپک ستودند، الصباح در میان کسانی که او را می شناختند به عنوان فردی با وقار، سخاوتمند و مهربان شناخته می شد.

این کمیته گزارش ماهانه تهیه شده توسط کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) و تحولات بازار جهانی نفت را از زمان آخرین نشست خود در 17 سپتامبر سال 2020 (27 شهریورماه 99) و چشم اندازهای بازار را برای سال 2021 آنالیز کرد.

کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش فراوری اوپک و غیراوپک بر نقش مثبت توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در حمایت از ثبات و بهبود بازار جهانی نفت تاکید نمود.

در همین حال، بر تصمیم تاریخی همه کشورهای شرکت کننده در دهمین نشست فوق العاده وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در 12 آوریل سال 2020 برای کاهش فراوری نفت خام و تصمیم های گرفته شده در نشست اخیر 179 اوپک و یازدهمین نشست وزیران کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در ششم ژوئن 2020 (17 خردادماه) تأکید شد.

اعضای این کمیته بر تعهد همه کشورهای شرکت کننده برای دستیابی به پایبندی کامل و جبران تخلف ها در برنامه های جبرانی ارائه شده به این کمیته برای مدت تمدید شده تا ماه دسامبر سال 2020 تأکید کردند. به این ترتیب، از همه کشورهای شرکت کننده خواسته شد که کوشش خود برای جبران تخلفشان افزایش دهند تا به هدف تعادل بازار برسند و از تاخیر در این فرآیند جلوگیری گردد.

این کمیته داده های فراوری نفت خام مربوط به ماه سپتامبر 2020 را آنالیز و از عملکرد مثبت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک شرکت کننده در توافقنامه همکاری و پایبندی 102 درصدی آنها استقبال کرد.

این سطح از پایبندی (بدون در نظر دریافت کاهش فراوری داوطلبانه عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی در ژوئن 2020) بالاترین مقدار از ماه مه 2020 به شمار می آید. افزون بر این، کشورهایی که در ماه سپتامبر 2020 تخلف های پیشین و فراوری بیش از سهمیه خود را جبران کردند، روزانه 249 هزار بشکه از فراوری کاستند.

این کمیته از آن دسته از اعضای شرکت کننده در توافقنامه همکاری که در ماه سپتامبر 2020 داوطلبانه کاهش فراوری خود را - حتی برای جبران تخطی خود - تشدید کردند، قدردانی کرد.

کمیته نظارتی اوپک پلاس بار دیگر درخواست خود را از کشورهایی که هنوز به پایبندی کامل نرسیده اند، برای اجرای سریع تعهدهای خود - از جمله برنامه جبرانی - تکرار کرد.

این کمیته نیز تأکید کرد که عملکرد ضعیف بعضی اعضا نه تنها در برابر سایر کشورهای پایبند ناعادلانه است، بلکه برای برقراری تعادل دوباره بازار نفت نیز مضر است.

کمیته نظارتی اوپک پلاس شاهد کند شدن بهبود مالی به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در اقتصادهای عظیم، به ویژه در قاره آمریکا، آسیا و اروپاست.

این کمیته بر شکنندگی بازار و تردید قابل توجه موجود به ویژه درباره تقاضای نفت تأکید کرد و از همه کشورهای شرکت کننده خواست هوشیار باشند.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از کمیته مشترک فنی و دبیرخانه این سازمان به دلیل همکاری هایشان تشکر کرد.

نشست های آینده کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک و کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک به ترتیب در تاریخ های 16 و 17 نوامبر (26 و 27 آبان ماه) برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 644

به "اولویت کمیته نظارتی اوپک پلاس بهبود پایبندی به توافق کاهش عرضه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولویت کمیته نظارتی اوپک پلاس بهبود پایبندی به توافق کاهش عرضه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید