از تولیدات 17 شرکت پارک فناوری پردیس برای مقابله با کرونا تا هیجان انگیزترین شیوه درمان کوررنگی

به گزارش مجله لیست پیوند، برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی های روز با ما همراه باشید.

از تولیدات 17 شرکت پارک فناوری پردیس برای مقابله با کرونا تا هیجان انگیزترین شیوه درمان کوررنگی

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه ای از آن ها را می توانید در ادامه مرور کنید.

17 شرکت پارک فناوری پردیس به فراوری محصولاتی برای مقابله با ویروس کرونا پرداختند

هفده شرکت عضو پارک فناوری پردیس امکان فراوری محصولات با چهار عملکرد پیشگیری، تشخیص، درمان و مطالعات پژوهشی دارند. در حوزه تشخیص، شرکت حنان طب پارس، فاز پژوهشی فراوری کیت تشخیص ویروس کرونا Corona Virus Rapid Test را طی نموده و به زودی این محصول وارد بازار خواهد شد. شرکت لیووژن فارمد نیز در حال فراوری کیت تشخیص ویروس کرونا PCR می باشد که در آینده ای نزدیک وارد بازار خواهد شد.

ستاره تخم مرغی کشف شد / سورپرایز دنیا برای اخترشناسان

تنها 1500 سال نوری دورتر، اخترشناسان ستاره ای را پیدا نموده اند که فقط از یک سمت تکان دارد. اگرچه چنین شی ای در دهه های گذشته پیش بینی شده بود، اما اولین بار است که ما آن را می بینیم. دون کورتوز، اخترشناس دانشگاهی در انگلیس گفت: ما از نظر تئوری می دانیم که ستاره هایی شبیه به این باید از دهه 1980 وجود داشته باشند. من نزدیک به 40 سال است که به دنبال ستاره ای مانند این هستم و اکنون یکی را پیدا نموده ایم.

140 مجموعه جدید به شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری پیوست

رضا اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه مرکز شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی با 140 عضو جدید سال 98 را به انتها می رساند؛ گفت: امسال 168 درخواست عضویت جدید داشتیم که با 140 مورد آن موافقت شد.

مراکز آزمایشگاهی در سراسر کشور بدون محدودیت می توانند به عضویت شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بیایند. تنها شرط حضور آن ها در این شبکه، ارائه خدمات به عموم مشتریان است.

کپسول دراگون 1 به ایستگاه فضایی بین المللی رسید

ششم مارچ امسال، به عنوان بخشی از بیستمین ماموریت خدمات تدارکی تجاری CRS-20، اسپیس ایکس کپسول Dragon 1 را که برای ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) در نظر گرفته بود، به فضا پرتاب کرد. این ماموریت شامل انتقال تدارکاتی مانند مواد مربوط به بیش از 250 تحقیق علمی در ISS بود که همچنین نقطه عطفی برای سازندگان هوا فضا به شمار می رفت.

نانولوله های منحصربه فرد برای درمان هدفمند سرطان ساخته شد

محققان در دانشگاه علم و صنعت گرنتی با موضوع طراحی نانو لوله برای درمان سرطان را انجام دادند. علی ملکی مجری این طرح پژوهشی درباره انجام آن گفت: بارگذاری دارو های حساس، کم یاب و گران قیمت بر روی سیستم های نانو مواد و در مقیاس کوچک هدفی بود که طرح را با آن آغاز کردیم.

وی ادامه داد: وقتی دارو به صورت کلاسیک وارد بدن می گردد، امکان هدررفت و نرسیدن آن به بافت هدف وجود دارد. پس با طراحی و استفاده از ترکیباتی سازگار با بدن می توان هدفمند دارو را وارد بدن کرد.

هیجان انگیزترین شیوه درمان کوررنگی ارائه شد

در حال حاضر، برخی از انواع عینک های هوشمند که فرکانس ها را فیلتر می نمایند، بصورت تجاری برای افرادی که کوررنگی دارند در دسترس است. اکنون محققان به راهی برای انتقال فیلم های تصحیح رنگ به سطح لنز های تماسی رسیدند. این نوآوری نه تنها گزینه های جدید هیجان انگیزی را به بازار روش های درمان کوررنگی اضافه می نماید، بلکه این فرآیند می تواند متناسب با طیف وسیعی از اختلالات بینایی طراحی گردد.

نانو کاتالیست ها تصفیه آب را با جذب نور انجام می دهند

محمد حقیقی، مجری این طرح پژوهشی با بیان اینکه مراحل انتهای ثبت اختراع بین المللی این طرح در حال اجرا است، گفت: این فناوری متعلق به ایران است. روش های بسیاری برای تصفیه آب وجود دارد، اما در این طرح از نورخورشید برای تصفیه استفاده می گردد که منبعی رایگان و در دسترس است. برای رسیدن به این هدف نانو کاتالیست هایی را توسعه دادیم که عمل تصفیه را با جذب نور انجام دهند.

اولین سکونتگاه بشر زیر بمباران کیهانی

پیش از اینکه سد طبقه در رودخانه فرات در سال 1970 احداث گردد، یک مکان زمین شناسی به نام تپه ابوهریره گواهی بر تاریخ حضور مردم چادرنشینی بود که در آنجا برای اولین بار آغاز به کشت و زراعت کردند.

جیمز کنت، استاد زمین شناسی سانتا باربارا گفت: ابوهریره نخستین محلی است که تاثیرات مستقیم یک دنباله تکه تکه شده را در یک مکان انسانی مستند می نماید. به گفته کنت، این قطعات بخشی از همان دنباله داری هستند که به احتمال زیاد در اواخر دوره پلیستوسن (دوره سوم زمین شناسی) در جو منفجر شده است.

کیت های تشخیص کرونای ایرانی روانه بازار می گردد

تعداد بالایی از دانش بنیان ها برای ساخت این کیت ها اعلام آمادگی کردند. 50 شرکت داوطلب شدند که بعد از آنالیز ها پنج شرکت برای ساخت این کیت ها انتخاب و قرارداد با آن ها منعقد شد. مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلام مطلب فوق، گفت: تا فرودین ماه سال آینده این کیت های تشخیصی ایرانی روانه بازار می گردد.

هواپیما های بدون سرنشین قابلیت خود شارشوندگی می یابند

امیرارسلان روزبه، مجری طرح فراوری لایه بی بافت پیزوالکتریک با قابلیت تبدیل انرژی ناشی از وزش هوا به انرژی الکتریکی گفت: پیزوالکتریک ها از جمله مواد هوشمندی هستند که بر اثر نیروی فشاری از خود انرژی الکتریکی فراوری می نمایند. این ویژگی منحصر به فرد ابتدا در سرامیک ها یافت شد، اما به دلیل وزن سنگین، ترد و شنماینده بودن کاربرد های محدودی پیدا کرد.

مجری طرح فراوری لایه بی بافت پیزوالکتریک ادامه داد: کاربرد اصلی این پروژه در صنایع هوافضا و به خصوص هواپیما های بدون سرنشین و سبک وزن با قابلیت پروازی بلند مدت برای سیستم تامین انرژی و خود شارژ شوندگی است.

مهلت ثبت نام در فراخوان نوپا های فناوری های همگرا فروردین ماه 99 انتها می یابد

مرکز فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری اقدام به انتشار فراخوان هایی با عنوان نوپا های فناوری های همگرا نموده است. علاقمندان برای شرکت در این فراخوان تا انتها فروردین ماه سال 99 فرصت دارند نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند. این فراخوان فرصتی به کسب و کار های نوپا می دهد تا در راستا توسعه محصول خود قرار گیرند و با اصول بازار آشنا شوند.

بیگانگان در نزدیکی زمین

اخیرا گروهی از دانشمندان یک تجزیه و تحلیلی از نمونه های خاکی 3.5 میلیارد ساله مریخ منتشر نموده اند که حاوی ترکیبات شیمیایی به نام تیوفن بوده و بالقوه می توانند آلی باشند که اگر آن ها وجود داشته باشند، به احتمال زیاد زمانی باکتری هایی در این کره زندگی می نموده اند.

براساس گفته زیست شناسان تیوفن های خاک دارای نشانه هایی از زندگی هستند. وجود این ترکیبات آلی در خاک مریخ محکم ترین مدرک را برای وجود زندگی در سیاره ای به غیر زمین، نشان می دهد.

کپسول های نانو موثرتر از قرص های رایج برای درمان مسائل روده هستند

پاول میتولو می گوید: ما به دنبال یاری به افراد مبتلا به بیماری کولیت اولسراتیو و کرون بودیم بدون این که بخواهیم درمان جدیدی را ابداع کنیم؛ بنابراین به سراغ فناوری نانو رفتیم تا از آن برای مدیریت دارو استفاده کنیم. ما در حال ساخت نانوکپسول هایی هستیم که اندازه آن ها تقریبا 100 نانومتر است. درون این کپسول ها قرار است با دارو های رایج در بازار پر گردد.

وی درباره تفاوت این دارو با قرص های خوراکی موجود در بازار می گوید: این قرص ها در معده با استفاده از یک پوشش ویژه محافظت می شوند، نانوذرات در مراحل بعدی از قرص جدا می شوند و در فرآیند هضم وارد می شوند. بنابراین، حل شدن و رهایش دارو به آرامی و در محل موردنظر که بیماری در آنجا واقع شده، انجام می گردد. به منظور توسعه این نوع نانوذرات، ما باید با بیماری روده آشنا باشیم و ویژگی های آن را بدانیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 258

به "از تولیدات 17 شرکت پارک فناوری پردیس برای مقابله با کرونا تا هیجان انگیزترین شیوه درمان کوررنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تولیدات 17 شرکت پارک فناوری پردیس برای مقابله با کرونا تا هیجان انگیزترین شیوه درمان کوررنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید