اخراج 63 دیپلمات دیگر روسیه از جمهوری چک و هشدار مسکو درباره عواقب آن

به گزارش مجله لیست پیوند، در پی تصمیم مقامات پراگ درباره اخراج 63 دیپلمات دیگر روسی از جمهوری چک و برقراری تعادل بین کارکنان سفارت دو کشور، وزارت خارجه روسیه نیز حق پاسخگویی به ادامه اقدامات ضدروسی پراگ را برای خود محفوظ می داند.

اخراج 63 دیپلمات دیگر روسیه از جمهوری چک و هشدار مسکو درباره عواقب آن

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، یاکوب کولگانیک وزیر امور خارجه جمهوری روز پنج شنبه گفت که این کشور خواهان خروج 63 کارمند سفارت روسیه در پراگ شده تا تعادلی بین دیپلمات های دو کشور برقرار گردد. به گفته وی، روسیه و جمهوری چک باید برابری در تعداد افراد در سفارت ها را رعایت نمایند: هفت دیپلمات و 25 کارمند اداری.

وزیر خارجه چک شرح داد: من امروز دوباره با سفیر روسیه مصاحبه کردم. طرف روسی آماده مذاکره در این باره است. ولی ما روی درخواست خود اصرار داریم و تعادل بین تعداد دیپلمات ها ضرروی است. وی در عین حال یادآور شد که پراگ قصد ندارد روابط با مسکو را از بین ببرد.

در واکنش به این تصمیم، وزارت امور خارجه روسیه نیز خواهان کاهش ترکیب کارکنان جمهوری چک در مسکو شد. در این رابطه، سفیر این کشور مجدداً به وزارت خارجه احضار شد و اعتراض شدید طرف روسی به وی ابلاغ شد.

ماریا زاخارووا سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای گفت که در پاسخ به این اقدام خصمانه پراگ، مسکو نیز خواهان کاهش ترکیب کارکنان سفارت چک با در نظر دریافت اختلاف قابل توجه در تعداد نیروی انسانی پذیرفته شده در هر یک از نمایندگی ها در پایتخت ها شده است.

زاخارووا با اشاره به اینکه، این راهکار مناسب به اطلاع سفیر جمهوری چک رسیده است، اضافه نمود: زبان تهدید و باج خواهی برای روسیه غیرقابل قبول است. در این رابطه مسکو این حق را برای خود محفوظ می داند که اقدامات مضاعفی در واکنش به ادامه اظهارات ضدروسی از سوی مقامات پراگ در نظر بگیرد. وی همچنین یادآور شد که اکنون بیشتر کارکنان سفارت چک در مسکو، شهروندان روسی هستند.

پیش از این مقامات پراگ 18 دیپلمات روسیه را به اتهام مشارکت نیروهای اطلاعاتی روسی در انفجار یک انبار نظامی در این کشور در سال 2014، عنصر غیرمطلوب اعلام نموده و آنها را اخراج کرد. در اقدامی تلافی جویانه، وزارت خارجه روسیه نیز خواهان خروج 20 تن از کارکنان سفارت جمهوری چک در مسکو شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 983

به "اخراج 63 دیپلمات دیگر روسیه از جمهوری چک و هشدار مسکو درباره عواقب آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخراج 63 دیپلمات دیگر روسیه از جمهوری چک و هشدار مسکو درباره عواقب آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید