16 علت مهم برای نوشیدن آب

به گزارش مجله لیست پیوند، بسیاری از ما تا حالا این جمله را شاید صدها بار شنیده ایم که گفته می گردد، آب مایهٔ حیات است و یا نوشیدن آب برای حفظ سلامت بدن تا حدود بسیار زیادی لازم است، اما آیا علت آن را نیز می دانید؟

16 علت مهم برای نوشیدن آب

بر اساس دانسته ها و شواهد علمی که در این زمینه وجود دارد باید گفت که این مادهٔ حیاتی بیشتر وزن بدن شما را تشکیل می دهد و در بسیاری از کارنمودهای مهم و حیاتی بدن شما مانند موارد زیر نقش اساسی را برعهده دارد:

دفع مواد زائد از بدن

تنظیم دمای بدن

یاری به عملکرد مغز

طبق شواهد علمی در این زمینه بدن انسان بیشتر میزان آب مورد نیاز خود را به وسیله نوشیدنی ها دریافت می نماید، اما مصرف برخی مواد غذایی هم به میزان اندکی در تأمین آب مورد نیاز روزانهٔ بدن شما موثره.

در ادامه برخی از فایده های نوشیدن آب و روش هایی را که آب می تواند به بهبود سلامت بدن در شما یاری کند، آورده شده است.

بیشتر بخوانید: 12 راه ساده و کاربردی برای نوشیدن آب بیشتر

1. آب به فراوری بزاق دهان یاری می نماید

طبق دانسته های علمی در این زمینه آب قسمت اصلی بزاق دهان را تشکیل می دهد. می دانیم که بزاق بعلاوه دارای میزان کمی الکترولیت، مخاط و برخی آنزیم ها هم هست. باید به این نکته نیز اشاره نمود که بزاق دهان برای تجزیه بهترمواد غذایی جامد و سالم ماندن دهان تا حدود زیادی لازم است.

بدن شما به طور کلی با مصرف منظم مایعات قادر است بزاق کافی را فراوری کند. با این وجود، ممکن است فراوری بزاق شما در نتیجه افزایش سن یا مصرف برخی داروها یا روش های درمانی کم گردد.

اگر دهان شما بیش از حد نرمال خشک است و افزایش مقدار آب شما یاریی نمی نماید، باید به پزشک مراجعه کنید.

2. درجه حرارت بدن شما را تنظیم می نماید

نتایج علمی به دست آمده از مطالعه ها و آزمایش های صورت گرفته در این زمینه، نشان می دهد که آب رسانی مناسب برای حفظ دمای بدن شما بسیار مهم است. بدن شما در اثر فعالیت بدنی و در محیط های گرم، آب را به وسیله عرق کردن از دست می دهد.

فرایند عرق کردن شما می تواند به خنک نگه داشتن بدن شما یاری فراوانی کند، اما اگر آبی که در طی فرایند عرق کردن بدن، از دست می دهید را دوباره جایگزین نکنید، دمای بدن شما تا حدودی بالا می رود. به این علت است که بدن شما در هنگام مبتلا شدن به کمبود آب الکترولیت و پلاسما را از دست می دهد.

در اینجا باید توجه داشته باشید که اگر بیش از حد معمول عرق می کنید، حتماً باید میزان زیادی آب بنوشید تا از کمبود آب در بدن جلوگیری گردد.

3. آب از بافت ها، نخاع و مفاصل شما محافظت می نماید

طبق یافته های به دست آمده از آزمایش ها و مطالعه های علمی در این زمینه می دانیم که مصرف آب به روانکاری و تقویت بالشتک های موجود در مفاصل، نخاع و ستون فقرات و بافت های بدن شما یاری می نماید. این باعث می گردد که شما بتوانید تا حدودی بیشتر از فعالیت بدنی لذت ببرید و ناراحتی های بدنی به علت بوجود آمدن مسائل مربوط به سلامتی و بیماری هایی از جمله آرتریت را تا حدودی کاهش دهید.

4. به دفع سموم بدن به وسیله تعریق، ادرار و دفع مدفوع یاری می نماید

همانطور که می دانید یکی از کار کردن های مهم آب در بدن شما یاریی است که به عرق کردن، ادرار کردن و حرکات روده در بدن می نماید.

عرق کردن هنگام ورزش یا در هنگامی که دمای محیط بالا می رود به بدن شما یاری می نماید تا دمای خود را تنظیم کند. برای جایگزین کردن مایعات از دست رفته در فرایند عرف کردن، بدن شما به آب نیاز دارد.

بر اساس مطالعه ها و آزمایش های علم پزشکی می دانیم که برای داشتن حالات مزاجی سالم و کارکرد مناسب معده و بعلاوه جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری یبوست نیز بدن شما به دریافت میزان کافی آب در سیستم خود نیاز دارد.

بعلاوه جالب است بدانید که برای اینکه کلیه های شما بتوانند مواد زائد موجود در خون شما را به خوبی فیلتر کند تا به وسیله ادرار آن ها را از بدن خارج کند رساندن میزان کافی و مناسب آب به بدن به صورت روزانه تا حدود زیادی لازم است. مصرف کافی آب به کلیه های شما یاری می نماید تا کارایی بیشتری داشته باشند و بعلاوه به جلوگیری از دچار شدن به سنگ کلیه نیز یاری فراوان می نماید.

5. بهبود عملکرد بدن

بر اساس دانسته های علمی بدست آمده در این زمینه نوشیدن میزان زیادی آب در حین انجام فعالیت بدنی تا حدودی لازم است. بعلاوه نتایج مطالعه ها و آزمایش های علمی نشان می دهد که ورزشکاران ممکن است در طول انجام ورزش ها فعالیت های بدنی بین 6 تا 10 درصد از وزن بدن خود را به خاطر عرق ریختن زیاد از دست بدهند.

جالب است که بدانید هیدراتاسیون یا همان آب رسانی به بدن بعلاوه بر قدرت بدنی، توان و استقامت شما تأثیر گذار است.

اگر در تمرینات استقامتی بدنی یا ورزش های پرتحرک مانند بسکتبال شرکت می کنید، ممکن است احتمال بوجود آمدن کمبود آب در بدن شما تا حدود زیادی نسبت به دیگران افزایش پیدا کند.

اثرات منفی فعالیت شدید فیزیکی و یا ورزش کردن در گرما بدون مصرف آب کافی می تواند باعث مبتلا شدن شخص به مسائل جدی پزشکی از جمله کاهش فشار خون و هایپرترمیا یا همان گرما زدگی شوذ. باید به این نکته مهم نیز اشاره نمود که کم آبی شدید می تواند باعث تشنج و حتی مرگ نیز بگردد.

6. به جلوگیری از یبوست یاری می نماید

بر طبق دانسته های پزشکی می دانیم که خوردن فیبر تنها راه جلوگیری از عارضهٔ یبوست نیست. باید بدانیم که بعلاوه مصرف آب به صورت مداوم، بسیار مهم است چرا که مصرف آب کافی در طول روز به تنظیم حرکات رودهٔ های شما نیز یاری فراوانی می نماید.

بنابر این باید بدانید که اگر به میزان کافی آب، منیزیم و فیبر مصرف نکنید، خطر مبتلا شدن به عارضهٔ یبوست در شما تا حدود زیادی افزایش خواهد داشت.

نتایج به دست آمده از مطالعه ها و آزمایش های صورت گرفته در این زمینه می توان گفت که اگر درحال حاضر دچار عارضهٔ یبوست هستید، خواهید دید که نوشیدن آب گازدار هم مانند آب نوشیدنی معمولی می تواند به سهولت علائم این بیماری را در شما تا حدود زیادی کمتر کند.

7. در هضم غذا یاری می نماید

برخلاف آنچه برخی افراد فکر می نمایند، متخصصان تغذیه تأیید نموده اند که نوشیدن آب قبل، حین و بعد از غذا به بدن شما یاری می نماید تا غذا راحت تر تجزیه گردد. این به شما یاری می نماید تا غذا را به طور مؤثرتری هضم کنید و از وعده های غذایی خود نهایت استفادهٔ لازم را ببرید.

نتیجهٔ بدست آمده از آزمایش ها و مطالعه های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که بدن قادر است تا حدود زیادی با تغییر در مقدار شل بودن یا قوام مواد غذایی که وارد معده می گردد خود را تطبیق دهد.

8. به جذب مواد غذایی یاری می نماید

شواهد علمی بسیاری وجود دارد که ثابت می نماید آب علاوه بر یاری به تجزیه مواد غذایی و هضم آن ها، می تواند تا حدود زیادی به جدا سازی و آزاد کردن ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مفید از غذاهایی که می خوریم هم یاری کند. سپس این مواد غذایی مفید و ویتامین را برای استفاده به نقاط مختلف بدن شما انتقال دهد.

برای تماشا طرز تهیه 5 اسموتی خوشمزه؛ مخصوص آلودگی هوا کلیک کنید.

9. به شما در کاهش وزن بدن یاری می نماید

شواهد و نتایج به دست آمده از مطالعه ها و آزمایش های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که میزان مصرف آب به صورت روزانه بر روی میزان چربی بدن و میزان کاهش وزن بدن در دخترها و بعلاوه در زن هایی که دارای اضافه وزن بودند مؤثر است. نوشیدن آب بیشتر در رژیم غذایی و ورزش ممکن است به شما در از دست دادن کیلوهای اضافه وزن تا حدود زیادی یاری کند.

10. آب گردش اکسیژن خون را بهبود می بخشد

بر طبق دانسته های پزشکی و نتایج آزمایش ها و تحقیقات صورت گرفته، آب مواد غذایی و مفید و بعلاوه اکسیژن مورد نیاز اعضای بدن را به نقاط مختلف بدن شما حمل می نماید. رسیدن به مقدار مناسب مصرف آب روزانه، گردش خون را در بدن شما تا حدود زیادی بهبود می بخشد و تأثیر مثبتی بر سلامت کلی شما خواهد گذاشت.

11. به مبارزه با بیماری یاری می نماید

نوشیدن آب کافی می تواند تا حدود زیادی به جلوگیری از بوجود آمدن برخی مسائل پزشکی و بیماری ها یاری کند. این مسائل و بیماری ها عبارتند از:

مبتلا شدن به یبوست

مبتلا شدن به سنگ کلیه

آسم ناشی از ورزش

عفونت مجاری ادراری

مبتلا شدن به فشار خون بالا

در این بعلاوه مهم است که بدانید، مصرف مقدار کافی آب به شما یاری می نماید تا ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مفید مهم موجود در غذاها که به وسیله رژیم غذایی دریافت می کنید را بهتر جذب کنید و این باعث افزایش مقدار سلامت عمومی بدن شما خواهد شد.

12. افزایش انرژی بدن

بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعه های علمی، نوشیدن آب می تواند به تنظیم و فعال سازی متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن شما یاری فراوان کند. بنابر این می توان نتیجه گرفت که مصرف مقادیر مناسب و کافی آب به صورت روزانه می تواند با افزایش دادن متابولیسم و سوخت و ساز بدن، بر سطح انرژی بدن شما تأثیرات مثبتی بگذارد.

نتایج به دست آمده از یک مطالعه علمی در این زمینه نشان داده است که نوشیدن 500 میلی لیتر آب در مردان و زنان میزان متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را 30 درصد افزایش داده است. این اثرات بیش از یک ساعت طول خواهد کشید.

13. به عملکرد فکر یاری می نماید

نتایج به دست آمده از مطالعه ها و آزمایش های علمی هیدراتاسیون یا همان آب رسانی مناسب برای ماندن در برترین شرایط کارکرد فکر بسیار لازم است. نشان داده شده که خود داری کردن از نوشیدن آب کافی در طول روز می توانند تا حدود زیادی بر قدرت تمرکز، هوشیاری و حافظه کوتاه مدت شما تأثیرات منفی بگذارد.

14. به بهبود خلق و خو و شرایط احساسی یاری می نماید

شواهد بدست آمده از مطالعه ها و آزمایش های صورت گرفته در این زمینه نشان دهندهٔ آن است که کمبود آب در بدن بعلاوه می تواند بر روحیه شما تأثیرات منفی بگذارد. نشان داده شده که کمبود آب بدن ممکن است باعث بوجود آمدن خستگی و گیجی و بعلاوه اضطراب در افراد گردد.

15. باعث روشن و شفاف شدن پوست می گردد

بر طبق شواهد پزشکی موجود می تواند گفت مصرف کافی آب به مرطوب نگه داشتن پوست یاری می نماید و می تواند تا حدود زیادی به عمل فراوری کلاژن در بدن یاری کند. با این حال، مصرف آب به تنهایی برای کاهش اثرات پیری کافی نیست. خنثی کردن این اثرات منفی ناشی از افزایش سن، بعلاوه به ژن های شما و میزان و نحوهٔ محافظت کلی در برابر آفتاب نیز مرتبط است.

16. از کمبود آب بدن جلوگیری می نماید

همان طور که می دانید کم آبی بدن نتیجه عدم آب رسانی روزانه به مقدار کافی و مورد نیاز به بدن است. آب برای بسیاری از عملنمودهای بدن لازم است، کمبود آب بدن می تواند بسیار خطرناک باشد.

مبتلا شدن به عارضهٔ کم آبی در حالتی که شدید باشد می تواند تا حدودی باعث بوجود آمدن تعدادی از عوارض جدی مربوط به سلامتی گردد، از جمله:

ایجاد تورم در برخی نقاط مغز

نارسایی کلیه ها

بروز تشنج

بنابر این برای جلوگیری از مبتلا شدن به کم آبی، آب کافی بنوشید تا بتوانید آنچه را که به وسیله فرایند عرق کردن بدن، دفع ادرار و حرکات روده از بین رفته است، دوباره جایگزین کنید.

چقدر باید آب بنوشید؟

باید به این نکته توجه داشته باشید که مطلع بودن به میزان آبی که هر روزه می نوشید، برای حفظ سلامتی مهم است. بیشتر افراد هنگامی که دچار تشنگی می شوند آب می نوشند، که این به تنظیم مصرف روزانه آب بدن شما یاری می نماید.

برطبق آمار رسیده از آموزشگاه ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده، میزان مصرف آب عمومی (از همه نوشیدنی ها و غذاها) که نیازهای بیشتر افراد را برآورده می نماید عبارتند از:

روزانه حدود 15.5 پیمانه آب (125 اونس یا 3.5 کیلو گرم) برای آقایان

روزانه حدود 11.5 پیمانه (91 اونس یا 2.5 کیلو گرم) برای خانمها

نتایج به دست آمده از مطالعه ها و آزمایش های صورت گرفته در این زمینه افراد معمولی چیزی در حدود 20 درصد از مقدار مصرف روزانه آب بدن خود را از مواد غذایی دریافت می نمایند. بقیه بستگی به نوشیدن آب و نوشیدنی های آب دار، دارد. بنابراین، در حالت ایده آل مردان حدود 100 اونس (3.0 لیتر) از آب مورد نیاز بدن خود را با نوشیدنی ها به دست می آورند و زنان هم حدود 73 اونس (2.12 لیتر) از آب مورد نیاز بدن خود را از نوشیدنی ها به دست می آورند.

بنابراین اگر در حال ورزش یا زندگی در منطقه گرمتر هستید برای جلوگیری از بوجود آمدن کم آبی بدن، باید میزان مصرف آب خود را بسته به مقدار درجه حرارت و رطوبت محیط تا حدودی افزایش دهید.

روش های دیگر برای ارزیابی هیدراتاسیون یا آب رسانی به بدن نیز وجود دارد که شامل میزان تشنگی و رنگ ادرار است. احساس تشنگی نشان می دهد که به بدن شما تا حدودی آب رسانی کافی انجام نمی گیرد. رنگ ادرار تیره یا رنگی نشانگر کمبود آب در بدن است. ادرار کم رنگ یا غیر رنگی معمولاً حاکی از هیدراتاسیون مناسب در بدن است.

چکیدهٔ مقاله

آب برای تقریباً همهٔ قسمت و اعضای بدن شما بسیار مهم و حیاتی است. نه تنها مصرف مقدار توصیه شده روزانه به شما در حفظ شرایط سلامتی فعلی خود یاری می نماید، بلکه قادر است تا حدودی سلامت عمومی شما را نیز بهبود بخشد.

در اینجا چند ایده برای ارزیابی از کافی بودن میزان مصرف نوشیدنی ها آورده شده است:

به هر کجا که می روید، یک بطری آب با خود حمل کنید. به این ترتیب می توانید هر زمان که نیاز باشد میزانی آب بنوشید.

میزان مصرف خود را به صورت مطلعانه پیگیری کنید. هر روز برای آب رسانی بهینه به بدن خود سعی کنید مقادیر توصیه شدهٔ مصرف آب را که در بالا به آن اشاره شد را رعایت کنید.

سعی کنید تا نیمهٔ روز نصف میزان مناسب آب رسانی را با مصرف مداوم و منظم آب به بدن خود انجام دهید. با این کار همواره می توانید حدود یک ساعت قبل از خواب میزان آب رسانی مورد نیاز بدنتان به اتمام برسانید.

منبع: www.healthline.com

منبع: اُکالا
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1297

به "16 علت مهم برای نوشیدن آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 علت مهم برای نوشیدن آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید