کتاب هرمنوتیک و اجتهاد در فقه سیاسی به چاپ دوم رسید

به گزارش مجله لیست پیوند، به گزارش خبرنگاران، کتاب هرمنوتیک و اجتهاد در فقه سیاسی به اهتمام سید کاظم سیدباقری در 214 صفحه در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ دوم رسید.

کتاب هرمنوتیک و اجتهاد در فقه سیاسی به چاپ دوم رسید

شناخت و فهم سنجیده روش های تازه و بازخوانی، بازسازی و بازفهمی روش های بومی در مقایسه با روش های تازه، امری بایسته است.

این اثر کوشش دارد تا در رویکردی مقایسه ای به افق های مشترک و افتراق اجتهاد و هرمنوتیک بپردازد و با آنالیز مناسبات اجتهاد با دشواره های مرتبط با هرمنوتیک، زوایای پیدا و پنهان و ضعف و قوت آن را نشان دهد. پویایی و تحول آفرینی در استنباطات سیاسی - اجتماعی و فهم روزآمد از متون دینی همراه با اصالت از ویژگی های اجتهاد است که شاید بتوان به تاثیر آن در روش اجتهاد اهتمام ورزید.

این کتاب در دو فصل تالیف شده است؛ اجتهاد و هرمنوتیک، پیوند یا گسست؟ عنوان اولین فصل از کتاب حاضر است که در آن نویسنده به بیان اجتهاد و هرمنوتیک، نگرشی کلی پرداخته و تعامل اجتهاد و هرمنوتیک را مورد آنالیز قرار داده و فهم هرمنوتیکی و فهم اجتهادی (چیستی فهم هرمنوتیکی و فهم اجتهادی و مقایسه فهم های هرمنوتیکی و اجتهادی) را تبیین نموده است.

نویسنده در دومین و آخرین فصل از کتاب مذکور با عنوان نسبت سنجی اجتهاد با بعضی از نحله های هرمنوتیک به آنالیز نسبت هرمنوتیک اجتهادی با دیگر نحله ها پرداخته و آنالیز رابطه اجتهاد و هرمنوتیک کلاسیک (بسترهای طرح هرمنوتیک کلاسیک و هرمنوتیک کلاسیک و اجتهاد) و آنالیز تطبیقی اجتهاد و هرمنوتیک اسکینر را به رشته تحریر درآورده و نسبت سنجی میان هرمنوتیک فلسفی و اجتهاد در فقه سیاسی را تبیین نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 خرداد 1402 بروزرسانی: 7 خرداد 1402 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1630

به "کتاب هرمنوتیک و اجتهاد در فقه سیاسی به چاپ دوم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب هرمنوتیک و اجتهاد در فقه سیاسی به چاپ دوم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید