نیمرو با کره پرچمدار افزایش قیمت بین تمام غذاها!

به گزارش مجله لیست پیوند، با توجه به اینکه مرغداری ها مشکل تامین نهاده داشتند، همین موضوع را دلیل اصلی نوسان نرخ تخم مرغ می دانند و چون نهاده آن ها تامین نشد، سراغ بازار آزاد و نرخ بالاتر از مصوب رفتند.

نیمرو با کره پرچمدار افزایش قیمت بین تمام غذاها!

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از اصفهان، ممکن است خنده دار به نظر برسد اما در حال حاضر نیمرو با کره پرچمدار افزایش قیمت بین تمام غذاها محسوب می گردد. آنالیز های میدانی و رصد بازار ما نشان می دهد هم کره به بقیه محصولات لبنی پیوسته و افزایش قیمت چشمگیری داشته است و هم تخم مرغ جهش قیمتی داشته و رکورد قیمتی نوی ثبت نموده است که باعث ایجاد تعجب و ناراحتی عموم جامعه شده است.

با یک حساب و کتاب و ساده متوجه خواهید شد، تخم مرغ با رسیدن به قیمت هر شانه 57 هزار تومن حدود 35 درصد افزایش قیمت داشته است.

فراورینماینده های هر محصول یک بهانه مشترک برای افزایش قیمت داشتند، افزایش قیمت تمام شده محصولات فراوریی و مواد اولیه آن ها است. مرغداری ها دغدغه و مشکل تامین نهاده داشتند و همین موضوع را علت اصلی نوسان نرخ تخم مرغ می دانستند، و چون نهاده آن ها تامین نشد، سراغ بازار آزادی و نرخ بالاتر از مصوب رفتند، حالا با افزایش قیمت این محصول، گروکشی می نمایند و می گویند نرخ مصوب را اصلاح کنید تا بازار آرام گردد.

تخم مرغ و مرغ را مقایسه نکنید، قیمت ها به صرفه است!

حسین ایراندوست معاون جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: از نظر شرایط تخم مرغ در اصفهان مشکل خاصی نداریم و روزانه بالغ بر 350 تن فراوری تخم مرغ داریم که حداقل 40 درصد، مازاد بر احتیاج است، و از استان باید خارج گردد.

وی اضافه نمود: برای تخم مرغ قیمت مصوب شده نوی نداریم آن چیزی که وجود دارد برای سال گذشته است و منتظریم ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی قیمت نو را اعلام کند چراکه نمی توانیم با قیمت سال گذشته محصولات مرغ داری ها مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی بعلاوه در رابطه با قیمت تخم مرغ بیان نمود : در چند روز اخیر قیمت تخم مرغ افزایش یافته البته قیمت نو هنوز به طور رسمی قیمت های نوی از طرف وزارتخانه اعلام نشده است، اما با قیمت های نو فراورینمایندگان دیگر ضرر نخواهند دید و زیان آنها جبران خواهد شد.

ایراندوست در رابطه با رقابت قیمت مرغ و تخم مرغ، ابراز کرد: نمی گردد قیمت تخم مرغ و مرغ را باهم مقایسه کرد در هرجایی قیمت های این دو متفاوت هستند ، و این دو مقایسه مقایسه درستی نیستند، تخم مرغ های بومی مشمول قیمت گذاری ها نیستند.

در بازار تخم مرغ توازن وجود ندارد، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا

خسرو منصوری مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار اصفهان گفت: اتحادیه مرکزی میهن کوشش می نماید با استفاده از ظرفیت خود، هر چه سریع تر 10 هزار تن تخم مرغ وارداتی به بازار عرضه کند تا نسبت عرضه و تقاضا متعادل گردد. اکنون تعادل در بازار وجود نداشته و توازن بین عرضه و تقاضا به هم خورده که علت اصلی آن بحران ناشی از تحریم ها می باشد بنابراین سو مدیریت طی یکسال گذشته و عدم پیش بینی بازار به علت عدم وجود آمارهای قابل اتکا و مستند هم بی تأثیر نبوده است.

وی اضافه نمود: جوجه ریزی و تأمین نهاده در چند ماه اخیر با موانعی روبرو بوده که عملاً فعالیت در این حوزه را سخت نموده است. فراوری نمایندگان با کمبود جوجه یک روزه و متعاقباً افزایش بی رویه قیمت جوجه و پولت روبرو هستند، به رغم آنکه دان مورد احتیاج در سامانه بازارگاه تخصیص داده می گردد، اما به علت عدم تخصیص و تحویل به موقع، فراورینمایندگان مجبورند نهاده مورد احتیاج خود را از بازار آزاد و با قیمت بسیار بالاتر تهیه نمایند.

وی بیان نمود: هزینه های حمل و نقل، دارو و واکسن هم بیش از چهار برابر افزایش یافته است، به طوری که مجموع هزینه های فراوری به صورت آشکار و پنهان افزایشی از 12 درصد تا بیش از چهار برابر را متحمل شده است، بنابراین قیمت تخم مرغ از مصوبه سال گذشته که به ازای هر کیلو 14 هزار تومان معین شده بود تا کنون هیچ گونه تغییری نداشته و این در حالی است که افزایش هزینه های فراوری و قیمت تمام شده تخم مرغ، همیشه به وسیله متولیان و مسئولان مورد تأیید قرار گرفته و نزدیک به یکسال است که وعده تصدیق و تصویب افزایش قیمت و ابلاغ قیمت مصوب نو را داشته اند. ولی متأسفانه تا کنون به دلایل مختلف این تغییر قیمت به تعویق افتاده و از تصویب و ابلاغ آن خودداری شده است.

هر چند که تنها 2 ماه از آغاز به کار دولت نو گذشته و در بسیاری از مسائل احتیاج به زمان وجود دارد تا به شرایط مطلوب برسیم اما از مسئولان دولت انتظار داریم هم به فراوری نمایندگان و هم به فراورینمایندگان توجه کافی را داشته باشد.

منبع: صاحب نیوز

ص

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1206

به "نیمرو با کره پرچمدار افزایش قیمت بین تمام غذاها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمرو با کره پرچمدار افزایش قیمت بین تمام غذاها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید