نقش عکس بازها در افشای تاریخ ایرلند

به گزارش مجله لیست پیوند، عکس های قدیمی ناگفته هایی دارند که با هم فکری می توان آن ها را فاش ساخت. پروژه کتابخانه ملی ایرلند نمونه مجذوب کننده این امر است.

نقش عکس بازها در افشای تاریخ ایرلند

کتابخانه ی ملی ایرلند از مردم یاری خواست، مردم هم اجابت کردند. آرشیو عکس کتابخانه ملی ایرلند با دارا بودن حدود 5.2 میلیون عکس از سده 19 تا به حال، بیشتر شبیه به آلبوم خانوادگی ملی است. با این حال زمان خود خاطرات تاریخی را فرسوده می نماید و بسیاری از اطلاعات مربوط به مردم داخل عکس ها را به فراموشی می سپارد.

کتابخانه در سال 2011 به مجموعه فلیکر (Flickr)، که محیطی برای به اشتراک گذاشتن عکس های عمومی است، پیوست. سپس، کتابخانه از کاربران خواست تا یاری نمایند که داستان های پشت چهره ها و مکان های درون عکس ها را کشف نمایند.

جالب آن که این حرکت کارساز شد! از کارآگاهان عکس، که کارمند کتابخانه بودند، گرفته تا تاریخ دانان مبتدی محلی و اعضای متفرقه آغاز کردند به نظر دادن زیر عکس ها که حدود 40 هزار نظر ثبت شد. نتیجه این که توانستند جزئیات مجموعه عکس های کتابخانه ملی را کشف نمایند.

کتابخانه ملی نتایج پروژه را طی نمایشگاهی با نام (s) در آرشیو عکس های ملی به نمایش خواهد گذاشت. نمایشگاه در منطقه تمپل بار (Temple Bar) شهر دوبلین در سپتامبر 2018 دایر خواهد شد.

گزیده ای از تصاویر نمایشگاه را در اختیار دارد که در بازه زمانی 1871 تا 1970 قرار دارند و روایتی تصویری از یک سده تغییر را نشان می دهند.

جاده ابرکرن 18 (Abercorn؛ حدود 1970)

  • خانه سابق نویسنده شان اکیسی (Sean OCasey)

برای مدت طولانی این عکس، که گروهی از بچه ها را نشان می دهد، با عبارت عکسی ناشناخته از مجموعه ویلتشایر (Wiltshire) زیرنویس شده بود. اما وقتی شارن کربت (Sharon Corbet) ساختمان درون عکس (در جاده ی ابرکرن 18، محله East Wall در شمال دوبلین) را تشخیص داد، برخی حقایق جالب آشکار شد.

کربت دریافت که آن ساختمان زمانی خانه ی نویسنده و نمایشنامه نویس ایرلندی، شان اکیسی بوده که بخاطر نمایش واقع بینانه از محله های فقیرنشین دوبلین در زمان جنگ داخلی و انقلاب 1916 علیه بریتانیا معروف شده بود. اکنون مرکزی هم با نام او در این محله دایر است. کربت سپس با مارین اسولیوان (Maureen OSullivan)، که یک کاره ای در شهرداری و اصالتا اهل محله ایست وال بود، ملاقات کرد تا یاری کند تمام بچه ها را شناسایی نمایند.

آن ها، ردیف بالا از چپ به راست، کترین بیرن (Catherine Byrne)، هلن بویل (Helen Boyle)، رز بیرن (Rose Byrne)، الین کین (Elaine Kane)، ایملدا ردموند (Imelda Redmond) و ان بیرن (Ann Byrne) هستند. پسران کوچک تر دوقلوهای رایان هستند.

طبل زن گارد ایرلند با سگ خوش یمن (1917)

  • لایتریم

سگ ایرلندی بخشی دوست داشتنی از فرهنگ ایرلندی است. کارآگاهان عکس یاری کردند تا این سگ زیبا را به وسیله جزئیات شناسایی نمایند. ساختمان پس زمینه به سرعت شناخته شد که سربازخانه، بنایی در واترفرد (Waterford) است. نشان فلزی روی آستین پسر هم نشان می داد که طبل زن گارد ایرلند است. چنین تصور می شد که این عکس زمانی گرفته شد که گروه در حال بازدید از سربازخانه برای سربازگیری جهت جنگ جهانی اول بودند.

در آن موقع رسم بود که خانواده سلطنتی سگی شکاری را به عنوان نشان خوش یمنی به گارد ایرلند بدهند. با نظری که نیال مک آلی (Niall McAuley) بر عکس داد، تعیین شد که آن سگ سلطنتی لایتریم (Leitrim) نام داشته و در نوامبر 1907 به جهان آمده بوده است. هویت انسانی که همراه سگ است هنوز تعیین نیست.

ا. ف. فریسر (1904)

  • ستوان دوم، ادوارد فرانسیس فریزر

این عکس با عنوان ا. ف. فریسر دسته بندی شده بود اما زندگی سرباز جوان همچنان مبهم به جای مانده بود. کارآگاهان عکس با این پیشنهاد که به جای فریسر باید فریزر تلفظ گردد، مسئله را حل کردند. همین پیشنهاد باب تازه ای در کشف زندگی و حرفه ادوارد فرانسیس فریزر، از تولدش در چین تا روزگارش در ارتش، باز کرد. بر کلاهخودی که روی میز کنارش اش است، نشان تاج توپخانه سلطنتی درج شده است؛ جایی که فریزر در طول جنگ جهانی اول در نیجریه آنجا خدمت می کرد.

اما تنها این نبود؛ فریزر بعلاوه عموی بازیگر ایرلندی، مارین اسولیوان، بود که بخاطر بازی در نقش جین در فیلم های تارزان بین سال های 1930 تا 1940 معروف شده بود. فریزر از این لحاظ هم نامور شد؛ چون عموی میا فارو (Mia Farrow) بود.

ا. ج. مرتیمر (1916)

  • خیابان بریج 2، واترفرد

نیال مک آلی، که در شناسایی سگ سلطنتی یاری کرد، مکان این خواربار فروشی را از روی حروفی که روی ویترینش بازتاب یافته کشف کرد. بازتاب حروف خیلی تعیین نیست، اما مک آلی توانست Fam … otel را بخواند. او از روی دیگر عکس های واترفرد، قدیمی ترین شهر کشور، از مجموعه پول (Poole) هتل خانواده برین (Breen Family Hotel) را یافت. در نتیجه توانست نشانی دقیق مغازه را دریابد: خیابان بریج 2. عکس بازی دیگر، پل افارل (Paul OFarrel)، یاری کرد تا دختر داخل عکس را بشناسیم: مری مرتیمر (Mary Mortimer)، دختر مغازه دار.

او بعدا با تامی کرکران (Tommy Corcoran) ازدواج کرد و پس از مرگ پدرش مغازه را اداره کرد.

رایلی ها (1915)

  • نجات یافتگان حادثه غرق شدن لوزیتانیا

زیرنویس عکس فقط رایلی ها بود و هیچ اشاره ای به داستان شگفت آور آن ها نداشت. انی (Annie) و ادوارد رایلی (Riley) اصالتا اهل گرت هرتن (Great Horton) در یرکشایر غربی (West Yorkshire) انگلستان بودند. آن ها به همراه دوقلوهایشان، ساتکلیف (Sutcliffe) و اتل (Ethel) در اوایل سده بیستم به ماساچوست مهاجرت کردند.

آن ها در سال 1915 با خط اقیانوس نوردی بریتانیا، لوزیتانیا، داشتند برای سفری به اروپا می رفتند که مورد اصابت اژدر آلمانی قرار گرفتند، که خود یکی از عواملی شد که آمریکا وارد جنگ جهانی اول گردد. بیش از 128 شهروند آمریکایی در این اتفاق کشته شدند و رایلی ها از معدود نجات یافتگان خوش شانس آن بودند.

منبع: کجارو / atlasobscura.com
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1352

به "نقش عکس بازها در افشای تاریخ ایرلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش عکس بازها در افشای تاریخ ایرلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید