مسائل بانکی و محدودیت های حمل ونقلی مانع تجارت با آفریقا

به گزارش مجله لیست پیوند، اعضای شورای مشترک ایران و شرق آفریقا در نشستی با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت به آنالیز موانع و مسائل جابجایی اقتصادی در ارتباط با کشورهای آفریقایی پرداختند.

مسائل بانکی و محدودیت های حمل ونقلی مانع تجارت با آفریقا

در این میان، علاوه بر مسائل مالی، حمل ونقل و ترانزیت نیز به عنوان یک معضل جدی مطرح شد. با اعمال فشارهای ناشی از تحریم ها، شرکت های بیمه ای همکاری خود را با سیستم حمل ونقل دریایی ایران متوقف کردند در نتیجه به دلیل ریسک بالا و مسافت طولانی، حمل ونقل به کشورهای آفریقایی توجیه مالی ندارد. این درحالی است که به نظر فعالان مالی، آفریقا بازار بسیار مناسبی برای کالاها و خدمات ایرانی است و می توان با حضور در این کشورها، سرمایه گذاری های مناسبی کرد.

حسن خسروجردی، رئیس شورای مشترک ایران و شرق آفریقا با بیان این مطلب که آفریقا در سال های آینده به عنوان اصلی ترین بازار در جهان شناخته خواهد شد، سرمایه گذاری در کشورهای آفریقایی را اقدامی آینده نگرانه و ضروری توصیف کرد و گفت: امروز بیشتر کشورهای فعال در عرصه روابط تجاری، برای حضور در بازار آفریقا برنامه ریزی نموده و به عنوان رقبای اصلی ایران در این منطقه شناخته می شوند، از جمله چین و کره جنوبی.

به باور این فعال مالی، صنایع مختلف کشور می توانند با انتقال بخشی از خط فراوری خود مانند خط مونتاژ به کشورهای آفریقایی علاوه بر توسعه فعالیت های خود به توسعه تجارت و سرمایه گذاری خارجی کشور یاری نمایند.

او استفاده از صرافی ها را به عنوان راهکاری برای جابجایی مالی و کار با کشورهای آفریقایی پیشنهاد داد و از رایزنی با چند بانک کوچک در کشورهای مختلف آفریقا برای حل مسائل مالی و تجاری اطلاع داد.

در این نشست علاوه بر محدودیت های مالی و بانکی، اجرایی نشدن قوانینی که برای حمایت از فراوری و صادرات به تصویب رسیده اند نیز به عنوان یک معضل مطرح شدند. در این بین به قوانینی اشاره شد که با وجود ملغی شدن همچنان از سوی بانک ها اجرایی می شوند و مسائلی را برای فعالان مالی به وجود آورده اند. از طرفی تخلفات بانکی و عدم توان و قدرت بانک مرکزی در برخورد با آنها نیز مورد انتقاد فعالان مالی حاضر در جلسه نهاده شد.

افشار فتح الهی، معاون پارلمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است علی رغم وجود تحریم ها، شرایط فراوری، مطلوب بوده و به جز در چند بخش، همه صنایع کشور با افزایش فراوری روبه رو بوده اند. برای مثال صنعت خودرو به دلیل تحریم های مستقیم با افت فراوری روبرو شده است.

او ادامه داد: از طرفی به دلیل شرایط حاکم بر کشور تصمیم گرفته شد خلاف قانون 1500 قلم کالای وارداتی که توان فراوری آنها را در کشور داشتیم، ممنوع گردد. این اقدامات صورت گرفت تا بتوانیم فشارهای ناشی از تحریم را مدیریت کنیم.

فتح الهی همچنین به اولویت های تجاری ایران در سال 98 اشاره و توضیح داد: در حال حاضر سیاست های کلان کشور به سمتی است که بتوانیم روابط و مناسبات تجاری خود را با کشورهای منطقه و همسایگان، توسعه دهیم. البته ای به معنای از دست دادن سایر بازارها نیست برای مثال صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای آفریقایی از جمله اولویت هایی است که باید همین امروز هم دنبال گردد. هرچند متأسفانه با افت شدید صادرات این خدمات به کشورهای آفریقایی روبرو هستیم.

در ادامه این نشست اعضای حاضر به بیان دغدغه ها و خواسته های خود برای توسعه روابط تجاری و حل مسائل خود در ارتباط با بازار آفریقا پرداختند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 43

به "مسائل بانکی و محدودیت های حمل ونقلی مانع تجارت با آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل بانکی و محدودیت های حمل ونقلی مانع تجارت با آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید