مرسدس بنز از مدل AMG C63 پرفورمنس 2024 رونمایی کرد
به گزارش مجله لیست پیوند، مرسدس بنز C63 AMG که در سال 2008 و با پیشرانه 6.2 لیتری 8 سیلندر به هواداران خودرو معرفی گردید را می توان نقطه عطفی مهم در تاریخ این خودروساز آلمانی دانست، مرسدس در آن موقع از یک پیشرانه بزرگ در یک سدان نسبتا کوچک استفاده نموده بود.
از آن موقع یعنی سال 2008 که اولین سری مرسدس بنز AMG C63 معرفی گردید تا به امروز چیزهای زیادی تغییر نموده است. در مدل سال 2016 مرسدس AMG C63 پیشرانه تنفس طبیعی 6.2 لیتری هشت سیلندر کنار گذاشته شد و به جای آن از پیشرانه توربوشارژ 4 لیتری هشت سیلندر استفاده شده که قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به پیشرانه قبلی با وجود کاهش حجم موتور فراوری می کرد.
هرچند مشتریان امید داشتند که همین موضوع در مورد مرسدس AMG C63 S E پرفورمنس 2024 نیز صدق کند، اما مرسدس قوانین بازی را به یکباره تغییر داد و دست به کاهش چشمگیر حجم موتور این خودرو نسبت به نسل قبلی زده و حجم و تعداد سیلندر موتور آن را نصف نموده است، ولی نبوغ مهندسی مرسدس در عملکرد این خودرو خود را نمایان می نماید.
مهندسین مرسدس بنز برای نسل نو AMG C63 S E پرفورمنس یک سیستم توربوشارژ بسیار پیشرفته به همراه یک موتور برقی روی چرخ های عقب و یک ست باتری کوچک را نصب نموده است. مرسدس AMG C63 S E پرفورمنس 2024 دارای سیستم پلاگین هیبریدی بوده و قادر به فراوری 671 اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور 1020 نیوتن متر است! این اعداد و ارقام نه تنها قدرتمندترین مرسدس بنز C کلاس تاریخ را از این خودرو ساخته، بلکه نسل نو AMG C63 2024 را به یکی از قدرتمندترین محصولات AMG تبدیل نموده است. با این مشخصات کسی هست که هنوز هم دنبال موتور 8 سیلندر باشد؟
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ AMG C63 با کد M139، به تنهایی 476 اسب بخار قدرت فراوری نموده و لقب قدرتمندترین پیشرانه 4 سیلندر دنیا را به دست آورده است. یک موتور برقی کوچک که در فاصله توربین خروجی و چرخ کمپرسور قرار گرفته، تاخیر توربوشارژر را کاهش می دهد. این فناوری از خودروهای فرمول یک برگرفته شده است.
پیشرانه برقی خودرو که در کنار باتری 6.1 کیلووات ساعت قرار گرفته است توانایی فراوری 204 اسب بخار قدرت را خواهد داشت. به دلیل ظرفیت بسیار کم باتری، C63 مدل 2024 می تواند تنها 12.8 کیلومتر را در حالت کاملاً برقی طی کند. البته براساس اعلام مرسدس بنز، در ساخت این محصول تمرکز اصلی بر فراوری خودرویی سریع بوده است. شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت C63 مدل 2024 به ترتیب 3.3 ثانیه و 278 کیلومتر (به صورت محدود شده) برساعت اعلام شده است.
نیروی پیشرانه به وسیله گیربکس 9 سرعته اتوماتیک دوکلاچه با پاسخگویی سریع تر از نمونه های مشابه، به چرخ ها منتقل می گردد. نکته جالب اینکه موتور برقی، از جعبه دنده دو سرعته مجزا برخوردار شده که در سرعت بالا، فشار بوست را افزایش می دهد.
در C63 نو موتور الکتریکی فقط به محور عقب نیرو می دهد اما پیشرانهٔ بنزینی هم می تواند به وسیله سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic نیروی خود را به عقب بفرستد. انتقال نیرو هم به وسیله همان گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک آشنا صورت می گیرد که البته حالا بجای مبدل گشتاور به کلاچ تر مجهز شده است. C63 بعلاوه در این نسل برای اولین بار به سیستم فرمان گیری چرخ های عقب مجهز شده و ترمزهای کربنی و یاری فنرهای تطبیقی هم در فهرست تجهیزات استاندارد آن قرار دارند.
مرسدس AMG C63 S E پرفورمنس دارای دمپرهای تطبیق پذیر و فنرهای استیل در هر چهار چرخ بوده که هندلینگ این خودرو بهبود یابد و سواری راحت و نرمی هم برای این خودرو به ارمغان آید. به لطف مدهای رانندگی مختلف اعم از الکتریک، کامفورت، اسپرت، اسپرت پلاس، ریس، نگه داشتن باتری و لغزنده، تنظیمات سیستم تعلیق، دریچه گاز، ترمز و فرمان و حتی صدای فراوریی اگزوز این خودرو تغییر می نمایند.
همانطور که قبل تر نیز عنوان شد این خودرو مانند برادران بزرگتر خود دارای قابلیت فرمانپذیری چرخ های عقب بوده و این چرخ ها در سرعت های کمتر از 100 کیلومتر بر ساعت تا 2.5 درجه خلاف جهت چرخ های جلو می چرخند که به موجب آن شعاع گردش این خودرو کاهش می یابد و هندلینگ آن در جاده های پر پیچ و خم بهتر می گردد. زمانی که سرعت از 100 کیلومتر بر ساعت فراتر رود، چرخ های عقب با 0.7 درجه هم راستا با چرخ های جلو می چرخند که پایداری این خودرو را در سرعت بالا بهبود می بخشد.
جلوپنجره و سپر جلو با طراحی متفاوت، دو خط برجسته روی کاپوت، رینگ های 19 اینچی (20 اینچی سفارشی)، دیفیوزر عقب و خروجی ذوزنقه ای شکل اگزوزها، از مهمترین ویژگی های ظاهری مرسدس AMG C63 S E پرفورمنس مدل 2024 به شمار می آید.
در ظاهر C63 شاهد دریچهٔ باریکی روی کاپوت و ورودی های هوای بزرگ تر سپر هستیم که آن را از C43 متمایز می نمایند. بعلاوه گلگیرهای جلو برجسته تر 76 میلی متر به عرض دماغه افزوده اند و نشان Turbo E Performance هم روی گلگیرها زیر خروجی های هوای جای گرفته اند. علاوه بر این، برای اولین بار روی دماغهٔ خودرو بجای لوگوی سنتی مرسدس، نشان AMG قرار گرفته است.
با وجود استفاده از پیشرانهٔ چهار سیلندر کوچک تر، وزن C63 نو نه تنها کمتر نشده بلکه به خاطر وجود سیستم هیبریدی و سامانهٔ چهارچرخ محرک، با 356 کیلوگرم افزایش به 2036 کیلوگرم رسیده است. بااین حال، مصرف سوخت خودرو بسیار کمتر شده و به گفتهٔ AMG به حدود 7 لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است. به طورکلی، هرچند افزایش وزن نسل نو C63 کمی نگران نماینده است اما به نظر می رسد مهندسان AMG زمان کافی را صرف نموده اند تا این خودرو به اندازهٔ پیشینیان هشت سیلندر خود هیجان انگیز باشد.
فروش دنیای مرسدس AMG C63 S E پرفورمنس از اوایل سال 2023 شروع خواهد شد. نسل فعلی C63 در نسخه S با قیمت پایه 77,250 دلار به فروش می رسد، ولی با توجه به مشخصات فنی و فناوری های موجود، میتوان انتظار داشت که این خودرو با قیمت بیشتر از 85 هزار دلار وارد آمریکا گردد.
منبع: motor1
منبع: دیجیکالا مگ