طرح تعادل بخشی ، تنها نسخه شفابخش چالش های منابع آب استان یزد است

به گزارش مجله لیست پیوند، رییس حوزه آبریز رودخانه زاینده رود و حوزه های جنوب غربی فلات شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با برنامه تعادل بخشی می توان بر یکی از بزرگترین چالش های آینده استان یزد که آب می باشد فائق آمد.

طرح تعادل بخشی ، تنها نسخه شفابخش چالش های منابع آب استان یزد است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران از یزد ، هوشنگ ملایی در نشستی با مدیرعامل اب منطقه ای یزد با اشاره به طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی گفت: این طرح در سال 93 در شورای عالی آب کشور تصویب شد که هدف از آن برخورد قانونی با برداشتهای غیرمجاز از سفره های زیر زمینی آب با همکاری وزارت خانه های نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور است.

وی با بیان اینکه کارهای خوبی در بخش حفاظت آب استان صورت گرفته اضافه کرد: اما افت قابل توجه آب های زیرزمینی که قابلیت برگشت ندارد، نگران کننده است، و بارش های محدود هم به معنای نابودی اندک اندک سفره های آب زیرزمینی در استان است .

افت آبخوان ها در استان یزد

ملایی توضیح داد: استان یزد براساس گزارش های داده شده بارندگی خوبی ندارد و بارندگی های موجود آن هم نقش زیادی در تغذیه آبخوان ها نداشته و افت آبخوان ها را در پی داشته است.

وی سه پیشنهاد باسم راه چاره عملیاتی برای گذر از این بحران را ارائه داد و گفت: انتقال آب یکی از این راه چارههاست که مرحله اول آن صورت گرفته و مرحله دوم هم در حال انجام است اما اگر انتقال آب باشد ولی در بخش مصرف، کاری انجام نگردد بی فایده است.

وی از تعادل بخشی و کاهش مصرف منابع آب زیرزمینی باسم دومین راه چاره یاد کرد و گفت: باید کوشش کنیم این مهم را در استان نهادینه کنیم، در استان یزد کشت هایی با مصرف خارج از عرف آب وجود دارد و لذا باید مصرف را به سمت کشت های کم آبخواه ببریم.

ملایی از انتقال آب از دریا باسم راه چاره سوم نام برد و گفت: خوشبختانه آب خلیج فارس وارد یزد شده و این یک پتانسیل و منبع خوبی است هرچند ممکن است مسائل زیست محیطی داشته باشد ولی بسیار یاری کننده است ضمن آنکه نباید فراموش کنیم که این آب، آب گرانی است که وارد استان می گردد.

این مسئول به بحث گردشگری که می تواند چهره شهر را عوض کند هم اشاره نمود و گفت: مصرف آب به ازای هر شغل نسبت به سایر حوزه ها از مزیت های این بخش است که می تواند ارزآوری و اقتصاد خوبی را برای استان رقم بزند، لذا باید نقش گردشگری در نقشه راه و اقتصاد استان قرار گیرد و آب منطقه ای هم علاوه بر بحث صنعت و کشاوزی بحث گردشگری را هم به برنامه خود اضافه کند .

سهم 87 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یابد

وی خاطرنشان ساخت: کوشش کنیم برای آب قیمت مالی ایجاد کنیم، چون استان یزد پتانسیل آن را دارد که بازار محلی آب داشته باشد و بازار آب یاری می نماید اگر مصارف نو را در بخش های مختلف ایجاد کنیم بتوانیم از ظرفیت های ماده 27 و 28 استفاده نموده و رویکرد مصرف را در استان تغییر دهیم.

ملایی با بیان اینکه باید کوشش گردد سهم 87 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یابد زیرا به نفع تعادل بخشی و از بین رفتن بیلان منفی سفره های استان است اضافه کرد: این امر به وسیله اصلاح الگوی مصرف و تغییر الگوی کشت مثل کشت گلخانه ای که هم اشتغالزایی ایجاد می نماید هم شاخص اندازه فراوری را در استان نگه می دارد میسر است.

وی با تشکر از اقدامات شرکت آب منطقه ای یزد در بخش های مختلف گفت: بر اساس ساختار نو بخش آب کشورلازم است تحولی در بخش منابع و مصارف استان یزد به اسم یکی از استان های مهم مالی کشور داشته باشیم.

این مسئول اضافه کرد: سالهاست که شرایط منابع آب کشور به رغم کوشش همگانی برای ایجاد تعادل بین منابع و مصارف، مناسب نیست زیرا هم تعداد چاه های غیرمجاز افزایش پیدا نموده هم آب های تنو ناپذیر به نحوی مصرف شدند که امروزه چالش بزرگی در کشور ایجاد شده به صورتی که حتی در تامین آب شرب دچار بحران هستیم.

وی گفت: وزارت نیرو بر اساس سند های بالا دستی تصمیم گرفت ساختار حوزه ای در بخش آب کشور ایجاد کند که ساختاری نو از نظر کارآمدی و مدیریتی است در این ساختار نو، اصل بر مدیریت مشارکتی است یعنی در مدیریت حوزه کوشش کنیم از تک محوری و تک روی پرهیز کنیم و برسیم به اینکه همه ذی نفعان بخش آب تصمیم گیری درستی در مسائل آب داشته باشند.

به گفته ملایی برنامه سازگاری با کم آبی در این ساختار نو یکی از کارهای مهمی است که آغاز شده اما هنوز به خاتمه نرسیده که باید این برنامه در حوزه، به یک نقشه راه تبدیل گردد چون زمان برنامه سازگاری کوتاه است ولی نقشه راه یک برنامه استراتژیکی است که باید در بخش حوزه های آبریز ایجاد کنیم و این هماهنگی باعث میگردد که بتوانیم به یک خاتمه خوب برسیم.

برداشت آبهای تنوپذیر با مدیریت مصرف همخوانی ندارد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد هم گفت: امروز 130درصد برداشت آبهای تنو پذیر با مدیریت مصرف همخوانی ندارد و ما باید به طور جدی جدا از بحث وظیفه و تکلیف، برنامه سازگاری با کم آبی را دنبال کنیم.

محمدمهدی جوادیان زاده اضافه کرد: اکنون هم مرحله به مرحله داریم پیش می رویم و اولویت را بر نصب کنتور هوشمند قرار دادیم که 85 درصد کنتورها نصب شده و برنامه تحویل حجمی هم در کلیه دشت های استان صورت گرفته است.

وی اضافه کرد:امیدواریم بتوانیم با سازمان جهاد کشاورزی هماهنگی های لازم را برای برقراری تعادل ایجاد کنیم و توسعه کشت های کم آبخواه و روش های آبیاری با راندمان بالا به گونه ای توسعه و تروبج پیدا کند که در نهایت با نارضایتی جامعه کشاورزی استان روبرو نشویم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1123

به "طرح تعادل بخشی ، تنها نسخه شفابخش چالش های منابع آب استان یزد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح تعادل بخشی ، تنها نسخه شفابخش چالش های منابع آب استان یزد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید