شأن معلمی چه اقتضا می نماید

به گزارش مجله لیست پیوند، یکی از مشکلاتی که مردم در نظام های تصمیم گیری از آن رنج می برند موضوع تعارض منافع است و این مسئله درباره تعدادی از اعضای هیئت علمی تأثیرگذار و تصمیم ساز در کشور به جایی رسیده که می توان به آن فزون طلبی اطلاق کرد.

شأن معلمی چه اقتضا می نماید

گروه دانشگاه خبرگزارى دانشجو-زهرا قدسی؛ * به مناسبت شهادت مظهر عدالت، به مناسبت روز معلم و تلنگری به کسانی که می خواهند شغل انبیاء را به عنوان یک معلم دانشگاهی داشته باشند.

یکی از مشکلاتی که مردم در نظام های تصمیم گیری از آن رنج می برند موضوع تعارض منافع است و این مسئله درباره تعدادی از اعضای هیئت علمی تأثیرگذار و تصمیم ساز در کشور به جایی رسیده است که می توان به آن فزون طلبی اطلاق کرد که مصداق های آن در متن زیر آمده است:

1. در آیین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی با حفظ شأن و صندلی یک عضو هیئت علمی او باید 40 ساعت در مؤسسه حضور داشته باشد و به وظایف آموزشی، پژوهشی و اجرایی محوله بپردازد.

2. در همان آیین نامه، استفاده از خدمات او به عنوان عضو هیئت علمی در سایر مؤسسات را منوط به اجازه و در برخی موارد اطلاع مؤسسه محل استخدامش می داند.

3. در همان آیین نامه او می تواند به عنوان رییس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی از دانشگاه خود مأمور گردد به شرط آنکه نیمه وقت گردد و حقوق نیمه وقتی دریافت کند (معمولاً اعضای هیئت علمی که در دانشگاه ها مسئولیت دارند برای همکاران خود اغماض می نمایند و این موضوع را پیگیری نمی نمایند).

4. عضو وابسته بودن در سایر مؤسسات آموزش عالی هم برای اعضای هیئت علمی امکانی دیگر است که با تمام وقت جغرافیایی و حتی حداقل 40 ساعت حضور در تضاد است و همین عضو از سایر مؤسساتی که در آن ها کار می نماید می تواند حقوق دریافت کند.

5. در همین زمان و با وجود محدودیت های آیین نامه استخدامی برای حضور 40 ساعته آنان، وزارت علوم در حمایتی بی دریغ از مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی امکان حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی را در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی فراهم می آورد و به این واسطه به آنان رشته و دانشجو می دهد (مؤسسات غیرانتفاعی هم استقبال می نمایند که نیازی به استخدام جوانان نداشته باشند) (در تضاد با ماده 21 آیین نامه استخدامی و همزمان با درخواست اعضای هیئت علمی برای استفاده از طرح تمام وقتی)، چگونه می تواند یک عضو هیئت علمی تمام وقت جغرافیایی همزمان به بخش غیردولتی هم خدمت بدهد و حق الزحمه مضاعف هم از مؤسسات غیرانتفاعی بگیرد.

6. اکنون با مصوبه مجلس شورای اسلامی و همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی وزارت علوم با اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت، حقوق این اساتید افزایش قابل توجهی یافته است و بسیاری از همین اساتید به دنبال بهره مندی از تمام وقت جغرافیایی هستند (دریافت حقوق 54 ساعت فعالیت در هفته).

7. همین عضو هیئت علمی طبق مقررات می تواند مبرای از قانون تک شغلگی باشد و دوشغلگی و چند شغلگی را تجربه کند و از جمله اینکه می تواند در ترکیب هیئت مؤسس یا امنای مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و عالی آزاد قرار گیرد یا به تأسیس مؤسسات اعزام به خارج اقدام کند یا شرکت دانش بنیان تأسیس کند و یا به مشاورت دستگاه های اجرایی یا غیردولتی مشغول گردد.

8. همین عضو هیئت علمی معمولاً برای هدایت، مشاوره و داوری سرانجام نامه دانشجویان (اغلب دانشگاه ها تحصیلات تکمیلی دارند) علاوه بر حقوق حکمی خود، حق الزحمه ای در قالب حق التدریس به صورت جداگانه دریافت می نماید (این در حالی است که اغلب در همان چهل ساعت این کار ها را به انجام می رسانند و از حاصل تولیدات پزوهشی آن نیز ترفیع و ارتقا می یابندکه در حقوق آن ها تأثیر فراوانی دارد).

9. این عضو هیئت علمی در تدریس و ارائه هدایت و مشاوره دانشجویان واحد مجازی یا پردیس دانشگاه خود ضریبی تا سه برابر حق التدریس عادی طلب و دریافت می نماید.

10. برخی از اعضای هیئت علمی یک پست اجرایی هم در دانشگاه قبول می نمایند و برای آن به ازای قبول این پست اجرایی کسری واحد موظف علاوه بر فوق العاده مدیریت در نظر می گیرند تا بتواند به جا تدریس به امور اجرایی بپردازد، اما با کمال تعجب در همان زمان او به حق التدریس مازاد بر موظفی مشغول می گردد و حقوق مازادی را دریافت می نماید. (این موضوع یک تناقض آشکار با کسری واحد موظف اجرایی است).

11. مالیات این اساتید هم که با هر میزان حقوق، حداکثر 10 درصد است و باید ستاد رفاهی اعضای هیئت علمی تمام قد در تأمین رفاهیات و مسکن در خدمتشان باشد.

12. اطمینان دارم اگر فرصت بیشتر اجازه دهد می توان به این فهرست باز هم اضافه نمود سؤال جدی این است؛ مگر یک عضو هیئت علمی اوقات شبانه روز خود را چند بار می تواند به فروش بگذارد. وقت آن فرا نرسیده است که تصمیم گیران که خود در هیبت هیئت علمی بوده اند یا پس از قبول مسئولیت به این هیبت در آمده اند اندکی به سیاست گذاری متضاد و همراه با تعارض منافع بیندیشند.

زهرا قدسی-عضو کانون اساتید حق التدریس

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1034

به "شأن معلمی چه اقتضا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شأن معلمی چه اقتضا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید