سریال ایرانی بازنده، اقتباسی نسبی از کتاب زن همسایه، نوشته شاری لاپنا

به گزارش مجله لیست پیوند، شاری لاپنا: نویسنده و بیوگرافی

شاری لاپنا (Shari Lapena)، نویسنده ای کانادایی، در سال های اخیر به یکی از چهره های مطرح در دنیای ادبیات دلهره آور و معمایی تبدیل شده است. او در رشته حقوق تحصیل کرد و پیش از آنکه به نوشتن بپردازد، به عنوان وکیل و سپس معلم مشغول به کار بود. با این حال، علاقه اش به نوشتن او را به مسیری دیگر راهنمایی کرد و در نهایت تصمیم گرفت که به طور حرفه ای به داستان نویسی بپردازد. لاپنا به ویژه به خاطر خلق داستان هایی که به طور روزمره در جوامع مدرن رخ می دهند اما با پیچش های غیرمنتظره و اسرار پنهان همراه هستند، شناخته شده است.

سریال ایرانی بازنده، اقتباسی نسبی از کتاب زن همسایه، نوشته شاری لاپنا

اولین کتاب معروف او، زن همسایه (The Couple Next Door)، در سال 2016 منتشر شد و به سرعت مورد توجه نهاده شد و او را به معروفیت رساند. این کتاب در صدر فهرست پرفروش ترین های نیویورک تایمز نهاده شد و توانست جایگاه خود را در بازار دنیای به عنوان یکی از پرفروش ترین کتاب های دلهره آور تثبیت کند. داستان های او معمولاً از مسائل روزمره ای الهام گرفته شده اند که ممکن است برای هر کسی آشنا باشد: خیانت، بی اعتمادی، اسرار و دروغ هایی که در روابط خانوادگی یا میان دوستان پنهان می شوند. این خصوصیات باعث شده تا خوانندگان از نقاط مختلف دنیا با کتاب های او ارتباط برقرار نمایند.

شاری لاپنا پس از موفقیت چشمگیر زن همسایه به نوشتن ادامه داد و رمان هایی مانند یک غریبه در خانه (A Stranger in the House) که در سال 2017 منتشر شد، و مهمان ناخوانده (An Unwanted Guest) که در سال 2018 منتشر شد، نوشت. هر یک از این رمان ها به سبک معمایی و دلهره آور نوشته شده اند و مضامینی مانند اعتماد، ترس، و خطر را در بطن روابط انسانی مورد آنالیز قرار می دهند. آثار او نشان می دهند که چقدر اتفاقات ساده و روزمره می توانند به فجایعی تبدیل شوند که زندگی افراد را به طور کلی دگرگون نمایند.

شاری لاپنا با هر کتاب تازه خود، به تثبیت جایگاهش به عنوان یکی از نویسندگان مطرح ژانر دلهره آور ادامه داده است. او از جمله نویسندگانی است که توانسته سبک خاصی را در این ژانر برای خود تعریف کند و با هر کتاب تازهش مخاطبان را به عمق روان شناسی شخصیت ها و داستان های پیچیده اش جذب کند. هرچند منتقدان به او انتقادهایی وارد نموده اند که بعضی از پیچش های داستانی او قابل پیش بینی است، اما همچنان آثارش در بازار دنیای پرفروش به جای مانده اند و مورد استقبال نهاده شده اند.

تبلیغ متنی

ویزای مولتی آلمان
-
علت و عوارض مشکل پزشکی از چیست؟

داستان رمان زن همسایه

زن همسایه یکی از معروف ترین رمان های شاری لاپنا است که بر پایه یک داستان ساده اما به شدت دلهره آور بنا شده است. داستان درباره زن و شوهری به نام های آن و مارکو کنتی است. این زوج جوان به همراه نوزاد خود زندگی نسبتاً معمولی و آرامی دارند. داستان از یک شب شروع می گردد که آن ها به یک مهمانی در خانه همسایه خود، سیندی و گراهام، دعوت شده اند. به علت اینکه پرستار بچه به موقع نمی تواند بیاید، تصمیم می گیرند نوزادشان را در خانه تنها بگذارند و با نصب یک مانیتور کودک، به مهمانی بروند. هر نیم ساعت یک بار یکی از والدین به نوزاد سر می زند. با این حال، زمانی که به خانه برمی گردند، با واقعیتی وحشتناک روبرو می شوند: نوزاد آن ها ناپدید شده است.

از همین نقطه است که داستان وارد فاز دلهره آوری می گردد. پلیس به سرعت وارد صحنه می گردد و تحقیقات خود را شروع می نماید. در طول داستان، خواننده متوجه می گردد که هیچ کدام از شخصیت ها، از جمله والدین نوزاد، بی گناه نیستند و هر کدام رازهایی دارند که ممکن است به این واقعه فاجعه بار مرتبط باشد. شخصیت آن، مادر نوزاد، با مسائل روانی دست و پنجه نرم می نماید و همین باعث می گردد که خواننده از همان ابتدا به او مشکوک گردد. از طرف دیگر، مارکو، همسر آن، نیز به علت مسائل مالی به شدت تحت فشار است و این شک را ایجاد می نماید که شاید خود او در این ماجرا دست داشته باشد.

در این میان، همسایگان آن ها نیز نقشی اساسی در پیشبرد داستان ایفا می نمایند. شخصیت های همسایه، که در ابتدا به عنوان افرادی معمولی معرفی می شوند، به تدریج ابعاد تاریک تری از خود نشان می دهند و تعیین می گردد که آن ها نیز رازهایی پنهان دارند. داستان به تدریج پیچیده تر و هیجان انگیزتر می گردد و خواننده را به سمت خاتمه بندی ای پر از شوک و پیچش های غیرمنتظره می برد.

زن همسایه درباره مسائلی همانند اعتماد، خیانت، و خطرات پنهان در روابط انسانی است. شاری لاپنا به خوبی نشان می دهد که چگونه کوچک ترین تصمیمات اشتباه می توانند به نتایج فاجعه باری منجر شوند. مفهوم اصلی کتاب حول محور این سوال می چرخد که آیا واقعاً می توان به کسانی که در نزدیکی ما زندگی می نمایند، اعتماد کرد؟ و آیا رازهایی که پنهان می شوند، همیشه بالاخره آشکار خواهند شد؟

نقد و تحلیل کتاب زن همسایه

رمان زن همسایه از همان ابتدای انتشار خود توانست نظر بسیاری از منتقدان و خوانندگان را به خود جلب کند. یکی از نقاط قوت کتاب، سرعت پیش بردن داستان و کشش آن است. شاری لاپنا با استفاده از تکنیک های روایی موثر و فضاهای پر از تنش، خواننده را به سرعت وارد داستان می نماید و او را تا خاتمه همراه خود نگه می دارد. تعلیق و هیجانی که در سراسر کتاب حس می گردد، به گونه ای است که خواننده را وادار می نماید که همیشه در حال حدس زدن باشد و حتی ممکن است نظرش درباره شخصیت ها چندین بار تغییر کند.

از سوی دیگر، پرداخت دقیق شخصیت ها و نمایش تنش های روانی آن ها نیز از ویژگی های برجسته کتاب است. آن و مارکو به عنوان دو شخصیت محوری داستان، به گونه ای پرداخته شده اند که خواننده بتواند با آن ها همدردی کند و در عین حال به آن ها مشکوک گردد. این ترکیب از احساسات متناقض باعث می گردد که خواننده تا خاتمه در پی کشف حقیقت باشد. بعلاوه، تعاملی که میان شخصیت های مختلف وجود دارد، نشان دهنده مهارت لاپنا در به تصویر کشیدن روابط پیچیده انسانی است.

با این حال، کتاب زن همسایه از نقدهای نیز بی نصیب نمانده است. بعضی منتقدان معتقدند که خاتمه داستان به میزان کافی قانع نماینده نیست و بعضی پیچش های داستانی از قبل قابل پیش بینی بوده اند. به همین علت، ممکن است بعضی از خوانندگان احساس نمایند که انتظارات آن ها از یک خاتمه شوکه نماینده برآورده نشده است. بعلاوه، بعضی از شخصیت های فرعی به میزان ای که ضروری است، عمیق پرداخته نشده اند و این ممکن است برای بعضی از خوانندگان ناامیدنماینده باشد.

به رغم این نقدها، زن همسایه به عنوان یک رمان معمایی و دلهره آور که به موضوعات روان شناختی و اجتماعی می پردازد، همچنان ارزش خواندن دارد. این کتاب به ویژه برای علاقه مندان به رمان هایی که پر از تعلیق و غافل گیری هستند و در عین حال به مسائل روزمره و روابط انسانی نزدیک هستند، مجذوب کننده است. شاری لاپنا با این کتاب توانسته است جایگاهی مهم در ژانر دلهره آور کسب کند و توانایی خود را در خلق داستان هایی با پیچش های غیرمنتظره و روابط پیچیده انسانی به رخ بکشد.

آیا سریال ایرانی بازنده اقتباسی وفادارانه به کتاب زن همسایه است؟

تا اینجا داستان می توان گفت، بله. اما سازندگان سریال اظهار نموده اند که در ادامه تفاوت هایی بین کتاب و سریال خواهیم دید. باید دید این تفاوت پوسته ای و اساسی یا ساختاری هستند.

کتاب زن همسایه

The Couple Next Door

انتشارات: آموت

نویسنده: شاری لاپنا

مترجم : عباس زارعی

تعداد صفحه : 304

منبع: یک پزشک
انتشار: 25 مهر 1403 بروزرسانی: 25 مهر 1403 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1720

به "سریال ایرانی بازنده، اقتباسی نسبی از کتاب زن همسایه، نوشته شاری لاپنا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریال ایرانی بازنده، اقتباسی نسبی از کتاب زن همسایه، نوشته شاری لاپنا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید