زیبا ترین روستاهای ایران که حتما باید به آن ها سفر کنید!

به گزارش مجله لیست پیوند، روستاهای ایران جزو پرطرفدارترین و زیباترین جاذبه های گردشگری ایران هستند. این روستاها علاوه بر داشتن یک طبیعت بکر و زیبا، مردمی خون گرم و مهمان نواز هم دارند که خود این مساله باعث می گردد بیشتر به شما خوش بگذرد. می توانید با بازدید از روستاهای زیبای ایران، با فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی این منطقه ها به خوبی آشنا شده و علاوه بر داشتن یک سفر عالی، با تاریخ و رسوم کهن منطقه ها مختلف کشور هم آشنا شوید. اگر شما هم دوست دارید تا به روستاهای زیبای ایران سفر کنید اما نمی دانید از کجا آغاز کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران 10 مورد از زیباترین روستاهای ایران برای شما معرفی شده اند.

زیبا ترین روستاهای ایران که حتما باید به آن ها سفر کنید!

روستای ماسوله یکی از زیباترین روستاهای ایران

روستای زیبای ماسوله نه تنها یکی از زیباترین روستاهای ایران است، بلکه نقش بسیار مهمی هم در صنعت گردشگری ایفا می نماید. آوازه این روستای زیبا به گوش بسیاری از گردشگران رسیده و هر ساله تعداد زیادی مسافر برای بازدید از ماسوله به گیلان می آیند. این روستا علاوه بر یکی از زیباترین روستاهای ایران، یکی از روستاهای پلکانی ایران است. کوچه های روستای ماسوله بسیار تنگ هستند و اجازه تردد هیچ گونه وسیله نقلیه ای را به مسافران نمی دهند. همین امر خود باعث شده تا آب و هوای این روستا بسیار تمیز و سالم باشد.

قدمت معماری خانه های ساخته شده در روستای ماسوله به حدود 1000 سال پیش برگشته و به صورت پلکانی است. به صورتی که حیاط یک خانه، سقف خانه پایین آن می شود. اصالت این معماری به دوران زندیه باز می شود. زمانی که خانه ها تماما از سنگ و چوب ساخته می شدند. خانه های این روستا بیشترا دو طبقه هستند و از بخش های داخلی مختلفی تشکیل شده اند. لازم به ذکر است که تمامی خانه های این روستا قدیمی هستند، چرا که میراث فرهنگی دیگر اجازه ساخت هیچ خانه جدیدی را در این روستا نمی دهد. بعضی از این خانه ها امروزه برای مسافران به صورت یک اقامتگاه اجاره ای در آمده اند. پس از بازدید از این روستا هم می توانید از آبشار و رودخانه های اطراف آن تماشا کنید.

زیباترین روستاهای ایران، روستای فیلبند مازندران

روستای فیلبند یا فلبند مازندران یکی از زیباترین روستاهای ایران در ارتفاعات مازندران است. این روستا در بیشتر فصول سال در بین مه غوطه ور شده و به شما این حس را می دهد که گویا در میان ابرها شناور مانده اید. این روستا یکی از روستاهای ییلاقی مازندران است که بیشتر مسافران در فصل تابستان به آن جا می روند. در فصل های سردتر سال این روستا به قدری سرد می شود که حتی بسیاری از اهالی و مردمان محلی آن، روستا را ترک نموده و به قشلاق می روند.

شهر بابل یکی از نزدیکترین شهرها به روستای زیبای فیلبند است. مسافران می توانند در صورت تمایل پس از گشت و گذار در روستا، در بابل اقامت داشته باشند. اما در صورتی که بخواهند در همان روستا بمانند هم می توانند از کلبه ها و ویلاهای اجاره ای استفاده نمایند. علاوه بر طبیعت بکر و شگفت انگیز خود روستا، مسافران می توانند از جنگل های چاو در اطراف روستا هم بازدید نمایند.

کندوان شگفت انگیزترین روستای ایران

اگر سری به 60 کیلومتری جنوب غربی استان تبریز بزنید، با یکی از شگفت انگیزترین و زیباترین روستاهای ایران روبرو خواهید شد. علت این که کندوان را یکی از شگفت انگیزترین روستاهای ایران می دانند، معماری خانه های قدیمی آن است. علت نام گذاری کندوان هم شباهت آن به کندوی عسل است. قدمت این روستا به 7 هزار سال پیش یا بیشتر می رسد. خانه های باستانی روستای کندوان به علت سرازیر شدن مواد مذاب به صورت کله قند با ساختاری کاملا عجیب در آمده اند. این خانه ها در دل کوه ساخته شده اند و به علت قطر زیاد دیوارها، با هر فصلی سازگاری داشته و در تابستان خنک و در زمستان گرم هستند.

این خانه های باستانی روستای کندوان کران نامیده می شوند. بعضی از آن ها برای اقامت مسافران اجاره داده می شوند. اقامت در کران های روستای کندوان می تواند یکی از برترین تجربه های سفر برای شما باشد. با وجود این که بیشتر مسافران تنها برای بازدید از کران های روستای کندوان به این روستا سفر می نمایند، اما بازدید از باغ های سرسبز و چشمه های آب گرم اطراف این روستا هم خالی از لطف نیست.

زیباترین روستاهای ایران در گرگان، روستای زیارت

پس از خروج از شهر گرگان، می توانید وارد یکی از زیباترین روستاهای ایران به نام روستای زیارت شوید. زیبایی و لذت سفر به روستای زیارت تقریبا از زمان ورود به جاده زیبا و شگفت انگیز آن آغاز می شود. روستای زیارت هم یکی دیگر از روستاهای پلکانی کشور است. معماری روستای زیارت به دوره قاجار برگشته و بیشتر خانه های ساخته شده در آن بدون حیاط هستند. این روستا یکی از معدود روستاهای ایران است که تجهیزات بسیاری دریافت نموده اند و بسیاری امکانات رفاهی برای مسافرانی که قصد سفر به این روستا را دارند فراهم شده است. مسافران می توانند در ویلاهای اجاره ای یا مسافر خانه های ساخته شده در این روستا اقامت داشته باشند. پس از بازدید از معماری زیبا و تاریخی روستای زیارت، افراد می توانند به آبشارها، ارتفاعات و چشمه های آب گرم اطراف این روستا رفته و از آن ها هم بازدید نمایند.

روستای میمند کرمان جزو زیباترین روستاهای ایران

اگر به معماری باستانی ایران علاقه دارید، روستای میمند کرمان می تواند یکی از شگفت آورترین روستاهای ایران برای شما باشد. قدمت دقیق خانه های این روستا معلوم نیست. اما گمان می رود که این خانه ها در 2 الی 3 هزار سال پیش ساخته شده و متعلق به دوره حکومت اشکانیان و ساسانیان باشد. چیزی که معماری این روستا را جالب تر می نماید، این موضوع است که خانه های این روستا در واقع ساخته نشده اند، بلکه در دل کوه حفاری شده اند.

این خانه ها که با نام کیچه شناخته می شوند، در دل کوه و روی هم قرار دارند. این خانه ها در برابر بسیاری از بلایای طبیعی و بعلاوه تغییرات ناگهانی آب و هوا مقاوم هستند. در این روستا علاوه بر خانه های شگفت انگیز، جاذبه های گردشگری دیگری مانند آتشکده میمند، حمام میمند و سایر بناهای تاریخی هم وجود دارد. البته عمر بعضی از این بناها تنها به دوره قاجار باز می شود.

شگفتی های روستاهای ایران در اورامانات تخت کردستان

یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران که در بین مسافران بسیار محبوب شده و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید، روستای اورامانات تخت کردستان است. تمامی خانه های تاریخی روستای اورامانات از سنگ و به صورت خشکه چین ساخته شده اند. اگر از دور و با فاصله زیاد به خانه های این روستا نگاه کنید، به شکل یک هرم دیده می شوند.

به علت ساختار پلکانی این خانه ها، سقف هر خانه حیاط یک خانه دیگر است. روستای اورامانات تخت کردستان یکی از زیباترین روستاهای ایران و در بین مسافران بسیار محبوب بوده و همین موضوع سبب شده تا امکانات رفاهی زیادی به این روستا برسد. امروزه در این روستا مسافرخانه هایی با معماری محلی هم برای اقامت مسافران یافت می شود. در اطراف این روستا هم می توانید جاذبه های گردشگری بسیاری مانند قلعه اورامانات، دریاچه اروامان و چشمه های آب شرب و طبیعی پیدا کنید. بعلاوه می توانید به ارتفاعات اورامانات رفته و از چشم انداز زیبای روستا لذت ببرید.

روستای زیبا و سرخ رنگ ابیانه

یکی دیگر از زیباترین روستاهای ایران که باز هم در بین مسافران به معروفیت بسیاری دست پیدا نموده و گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید، روستای ابیانه است. قدمت این روستا به طور حدودی به 1500 الی 2000 سال پیش باز می شود. آثار باستانی که پس از انجام حفاری های فراوان در این روستا پیدا شده است، متعلق به دوره قاجار تا سلجوقیان هستند. اگر نگاهی به عکس های روستای ابیانه بیندازید، متوجه می شوید که این روستای زیبا به رنگ قرمز دیده می شود. علت قرمز بودن خانه های روستای ابیانه استفاده از خاک رس در ساختاری بیرونی دیوارهای این خانه هاست.

در این روستا بارندگی بسیار زیاد است و استفاده از خاک رس باعث می شود تا پس از هر بار بارش باران، استحکام این ساختمان ها بیشتر شود. در این روستا اقامتگاه های بسیاری برای مسافران وجود داشته که می توانند اجاره نمایند. از جمله جاذبه های گردشگری روستای ابیانه می توان به قلعه ها و آب انبارهای این روستا اشاره نمود. بعلاوه آتشکده ابیانه که در دوره ساسانی برای عبادت زردشتیان ساخته شده است، یکی از زیباترین سازه های این روستا بوده و به هیچ وجه نباید بازدید از آن را از دست داد.

روستای زیبای ماخونیک

روستای ماخونیک یکی از عجیب ترین و زیباترین روستاهای ایران است که در خراسان جنوبی واقع شده است. اهالی روستای ماخونیک جمعیت افغان ایران باستان هستند که از قرن ها پیش در این روستا زندگی می نموده اند. معماری خانه های ساخته شده در روستای ماخونیک بسیار عجیب است. این خانه ها خانه هایی کوچک و کوتاه هستند که بی هیچ حیاط یا پنجره ای و به صورت کاملا فشرده ساخته شده اند. این خانه ها تنها یک درب بسیار کوچک دارند که باعث شده روستا با نام روستای لی لی پوتی ها هم شناخته شود.

جالب است بدانید که قدمت همین خانه های کوچک هم تنها به 100 سال پیش باز می شود. قبل از آن، خانه های اهالی این روستا به صورت غارهایی در دل کوه بودند. این روستا سالیان سال هیچ ارتباطی با دنیای بیرون نداشت و هیچ راهی برای دسترسی به این روستا وجود نداشت. سال ها طول کشید تا در دل کوه جاده هایی تاسیس بشود و مردم بتوانند به این روستا دسترسی داشته باشند.

روستای سرسبز سهولان یکی از زیباترین روستاهای ایران

روستای سرسبز سهولان یکی از زیباترین روستاهای ایران است که دومین غار بزرگ ایران در این روستا کشف شده است. این غار عمدتا در میان مردم محلی به نام غار لونه کبوتر شناخته می شود. چرا که درون این غار لانه های کبوتر بسیاری پیدا می شود. اما نام اصلی که غار با آن به ثبت رسیده است، غار سهولان است. در این غار یک دریاچه وجود داشته که بیش از 300 انشعاب به بیرون دارد.

عمق این دریاچه به 30 متر رسیده و در حین زیبایی بسیار شگفت انگیز و ترسناک است. آب و هوای روستا متعادل و بارانی است که آن را برای کشاورزی و دام پروری مناسب نموده است. به همین علت هم شغل اصلی بیشتر اهالی این روستا کشاورزی و دام پروری است. اما زنان روستا به کارهای دیگری مانند قالی و گلیم بافی هم مشغول هستند. اگر به آذربایجان غربی سفر می کنید، بازدید از روستای سهولان و غار زیبای این روستا را از دست ندهید.

کلام آخر درباره زیباترین روستاهای ایران

در این مطلب با 10 مورد از زیباترین روستاهای ایران آشنا شدیم. هرکدام از روستاهای ایران جذابیت و زیبایی مخصوص به خود را دارند. بعضی از این روستاها به خاطر خانه های باستانی و معماری بسیار شگفت انگیز روستا شناخته شده اند. بعضی دیگر نیز قدمت تاریخی زیادی ندارند، اما سرسبزی و طبیعت بکر آن ها باعث شده تا به یکی از برترین مقاصد برای ایران گردی تبدیل شوند. چه بخواهید از طبیعت لذت ببرید، چه قصد بازدید از بناهای باستانی و تاریخی را داشته باشید، در ایران یک روستای زیبا برای شما وجود خواهد داشت. به نظر شما زیباترین روستای ایران کدام است؟ در بخش نظرات منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم. از همراهی شما تا خاتمه این مطلب سپاس گزاریم.

قدیمی ترین روستای ایران کدام است؟

روستاهای قدیم و باستانی بسیاری در ایران وجود دارد که بعضی از آن ها شامل روستای کندوان، روستای ماخونیک و روستای میمند می شوند. این روستاها در این مطلب معرفی شده اند.

چرا ابیانه به روستای سرخ معروف است؟

در ساختار خارجی خانه های روستای ابیانه برای مقاومت در برابر باران از گل رس استفاده شده است که باعث می شود این روستا به رنگ قرمز دیده شود.

عجیب ترین روستای ایران کدام است؟

روستای ماخونیک یکی از عجیب ترین معماری ها را در بین روستاهای ایران دارد. این روستا سالیان سال با دنیای خارج از روستا ارتباطی نداشت.

کدام روستا به روستای شناور معروف است؟

روستای فیلند مازندران همواره در بین مه و ابر بوده و همین امر باعث شده تا به روستای شناور در ابرها معروف شود.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1701

به "زیبا ترین روستاهای ایران که حتما باید به آن ها سفر کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیبا ترین روستاهای ایران که حتما باید به آن ها سفر کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید