ردپای فرازمینی ها در سریلانکا

به گزارش مجله لیست پیوند، شهر مقدس اورادهاپورای سریلانکا مکانی غیر معمول برای شنیدن داستان UFO ها و موجودات فضایی محسوب می گردد.

ردپای فرازمینی ها در سریلانکا

از سفر با تور سریلانکا ارزان به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، اهالی سریلانکا این مکان را با نام راجاراتا (Rajarata) به معنای خانه پادشاهان می شناسند. شهری که به عنوان میراث دنیای یونسکو نیز شناخته می شود و نخستین حکومت شکل گرفته در این جزیره قدمت 2400 دارد. اورادهاپورا که نقش کلیدی در آیین بودایی سریلانکایی ها داشته امروزه به دلیل معابد باستانی بودایی، معابد گنبد شکل خود مورد علاقه گردشگران بسیاری است.

اما شهر اورادهاپورا علاوه بر جاذبه های باستانی میزبان مکانی بسیار مرموز و افسانه ای است. در این شهر، پارکی 16 هکتاری به نام رانماسو اویانا (Ranmasu Uyana) به معنی ماهی طلایی وجود دارد که توسط سه معبد بودایی احاطه شده است. در پارک مذکور تخت سنگی وجود دارد که روی آن نقشه ای کشیده شده است و از طرح های آن به عنوان گشاینده راز های هستی یاد می شود.

این تخته سنگ که ساکاولا چاکرایا به معنی چرخه دنیا (Sakwala Chakraya) نام دارد با قطر 1.8 متری در میان خرابه های حفاظت شده پارک قرار گرفته و دارای حکاکی های سطحی است. این حکاکی ها به تنهای در زمانی به خوبی دیده می شوند از سطح زمین آن ها را نگاه کرد و در زاویه های مختلف دیگر طرح واظح دیده نمی شود. اما بر خلاف این موضوع 4 نشیمنگاه رو به روی این حکاکی روی زمین حفر شده است که نمای دقیقی از حکاکی را نمی تواند به نمایش افراد بگذارد. در خصوص اینکه نشیمنگاه ها مرتبط با حکاکی دایره شکل دارند تقریبا تردید وجود ندارد، اما این پرسش به همراه سوالات دیگری مانند مفهوم حکاکی ها و چگونگی حکاکی این اشکال برای قرن هاست که ذهن باستان شناسان را به خود مشغول نموده است.

راج سومادوا (Raj Somadeva) پروفسور ارشد باستان شناسی دانشگاه کلانیای سریلانکا در این رابطه می گوید: از پارک ماهی طلائی مدت زمان طولانی است که استفاده می شود. دومین توسعه سازی که موجب شکل گیری این باغ شد به قرن 7 میلادی بازمی شود. در این بازه چندین ساختمان جدید به باغ اضافه شدند و ممکن است طرح چرخه دنیا نیز در این زمان ایجاد شده باشد، اما فهمیدن این موضوع غیرممکن است، چرا که در هیچ اثر تاریخی به کاربرد، ماهیت و هر چیز دیگری که به این تخته سنگ مربوط شود اشاره نشده، حتی با وجود اینکه راهبان بودایی تمامی اطلاعات را با جزئیات بالایی ثبت می نمایند.

در حالی که اطلاعات زیادی درباره این نقش ها وجود ندارد یک چیز مسلم است و آن ناهماهنگ بودن زمانی است که این نقش ها به وجود آمده. به عبارتی در قرن 3 تا 10 میلادی دانش و تجهیزات بشر به نحوی نبوده که قادر باشد چنین چیزی را خلق کند.

طرح Sakwala Chakraya متشکل از 7 دایره متحده المرکزی است که توسط خطوط عمودی و افقی تقسیم شده. در بین فضا های مستطیلی، خطوط و اشکال کوچک دایره و چشم مانند کشیده شده است، طرح هایی که شبیه به چتر، تیرکمان و نیزه هستند و همچنین اشکالی مثل بادبادک، خطوط موجی، شکل های استوانه ای و همچنین حیوانات دریایی مانند ماهی، لاکپشت و اسب آبی نیز در این استوانه دیده می شوند.

زمانی که بخواهیم این حکاکی را با نمونه های هم دوره خود مقایسه کنیم سوالات بیشتر هم می شود. برای مثال سانداکادا پاهانا (Sandakada Pahana) یک حکاکی بودایی است که در آن همان زمان ها خلق شده و دارای علائم و نماد های بودایی، چون انگور، قو و نیلوفر است که زمینه مذهبی آن را تعیین می نماید، اما در حکاکی شهر اورادهاپورا بدون هیچ دلیل و سمبلی از بودائیسم در سیلان (نام اسبق سریلانکا) ساخته شده است.

عده ای می گویند به دلیل شرایط منطقه ای مناسب، فضایی های اقدام به ایجاد دروازه ارتباطی موسوم به Stargate کردند. عده ای نیز بر این باورند که این حکاکی ها نخستین نقشه دنیا است که بودایی های سیلون به سبب دانش بالایی که در زمینه ستاره شناسی داشتند خلق نموده اند. نظریه دوم را نخستین بار هری چارلز پرویس بل، مامور انگلیسی که به سرپرستی نخستین عملیات باستان شناسی در سیلان انتخاب شده بود ارائه داد.

سومادوا، نوسینده کشمیری قرن 11 میلادی در نوشته های خود تعیین نموده بود که 250 سال پیش از میلاد مسیح، سریلانکایی ها درک کاملی از آسمان و فضایی که خارج از دنیا شان قرار گرفته بود داشتند. حتی سنگ نوشته هایی به خط برهمی در سریلانکا پیدا شد که مضمون آن ها به علم ستاره شناسی مرتبط می شد. در آن سنگ نوشته سریلانکایی، تعداد و اسم برای ستارگان انتخاب شده بود. علاوه بر آن در کریندا، منطقه ای باستانی در سواحل جنوبی سریلانکا سنگ نوشته دیگری یافت شد که روی آن عبارت aparimita loka datuya به معنای دنیا بی نهایت حک شده بود که نشان از درک بالای سریلانکایی ها از دنیا ماورای خود می دهد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1042

به "ردپای فرازمینی ها در سریلانکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردپای فرازمینی ها در سریلانکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید