دوچرخه های پرنده جایگزین وسایل نقلیه شخصی می شوند

به گزارش مجله لیست پیوند، صنعت حمل و نقل در آینده به واسطه فناوری های پیشرفته دارای وسایل نقلیه امروزی بسیار متفاوت خواهد بود.

دوچرخه های پرنده جایگزین وسایل نقلیه شخصی می شوند

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران ، فرایند پیشرفت و تغییر در سیستم های حمل و نقل عمومی و شخصی در کشورهای مختلف به روشنی نشان می دهد مردم در آینده با وسایلی بسیار متفاوت نسبت به آنچه این روزها استفاده می شوند در شهرها تردد کرده و فعالیت های روزانه خود را انجام می دهند.

پروژه هایی که امروز تعدادی از شرکت های بزرگ حمل و نقل در جهان مشغول تکمیل آن ها هستند شباهت زیادی به داستان های علمی و تخیلی دارد. به نظر می رسد آنچه نویسندگان و فیلم سازان سال ها پیش آن را روی کاغذ یا پرده سینماها نمایش داده اند اکنون تبدیل به واقعیت شده و شهفرایندان شهرهای مختلف به زودی می توانند با وسایل نقلیه عجیب در خیابان های شهر محل زندگی خود جابه جا شوند.

به زودی بخش زیادی از خودروهای کنونی در آینده صنعت حمل و نقل هیچ نقش و استفاده ای نخواهند داشت. با توجه به ترافیک و شلوغی بیش از اندازه خیابان های شهرها در بیشتر نقاط جهان مخترعان در تلاش اند تا با طراحی وسایل نقلیه پرنده بخش بزرگی از مسائل همه روزه مردم را حل کنند. از همین رو تقریباً از یک دهه پیش تلاش برای ساخت دوچرخه ها، موتور و اتومبیل های پرنده آغاز شده است.

دوچرخه های پرنده

در سال 2011 میلادی کریس مالوی مخترع نیوزلندی با الگوبرداری از طرح دوچرخه وسیله نقلیه ای عجیب ساخت. این وسیله نقلیه که قالب کلی آن شبیه دوچرخه است از توانایی پرواز برخودار است. در واقع محصول تولید شده توسط مالوی همان دوچرخه پرنده یا Hoverbike است. هاوربایک برای ترددهای روزانه طراحی شده و انرژی خود را از پیشرانه 1170 سی سی 4 سیلندر به همراه باتری 80 کیلووات تأمین می کند. دوچرخه پرنده مالوی اولین هاوربایک جهان بود و توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند.

مالوی مدعی بود وسیله نقلیه اختراع او می تواند تا ارتفاع 3 هزار و 48 متر از سطح زمین ارتفاع بگیرد و با حدبیشتر سرعت 278 کیلومتر در ساعت در آسمان پرواز کند. با اینکه اولین Hoverbike جهان دارای اشکلات فنی و ظاهری نچندان زیبا بود ولی باعث شد مخترعات بیشتری در کشورهای مختلف به سمت طراحی این وسیله نقلیه کشیده شوند و سیر تحولی بزرگی برای صنعت حمل و نقل آغاز شود.

شرکت های بیشتری به سمت تولید هاوربایک می فرایند

شرکت Kickstarter در تابستان سال 2014 میلادی با جمع آوری سرمایه به مبلغ 64 هزار و 89 پوند توانست وسیله نقلیه پرنده ای را بسازد که نسبت به اختراع کریس مالوی بسیار پیشرفته تر و زیباتر بود. نکته شاخص در مورد دوچرخه های پرنده Kickstarter پیچیدگی طراحی ظاهری آن ها است؛ یعنی اگر بخواهیم این پرنده ها را با نوع اولیه خود مقایسه کنیم قطعاً مشتریان بیشتری به محصولات Kickstarter توجه می کنند. شرکت سازنده این هاوربایک قیمت هر دستگاه از آن را 64 هزار و 89 دلار اعلام کرده بود.

اگرچه این وسیله نقلیه می تواند بسیار کاربردی باشد و مسائل تردد روزانه شهفرایندان زیادی را حل نماید اما قیمت بالای آن تعداد خریداران را محدود کرده و نمی توان انتظار داشت که همه مردم توانایی مالی خرید هاوربایک Kickstarter را داشته باشند. با اینکه به نظر می رسد نسل دوم Hoverbike مورد استقبال کاربران قرار گیرد ولی این محصول فروش مناسبی را تجربه نکرد.

نام های بزرگوار صنعت حمل و نقل دوچرخه های پرنده تولید می کنند

بعد از نسل های اول و دوم هاوربایک شرکت صاحب نام Aeroflex به سمت تولید این دسته از وسایل نقلیه روی آورد و دوچرخه های پرنده ای با طراحی های متنوع را تولید کرد. دسته ای از هاوربایک های این شرکت دارای ظاهر کلاسیک اما قابلیت های پیشرفته هستند. این دوچرخه های پرنده برای شهفرایندان خاطرات بسیاری را زنده کرده و آن ها را به یاد داستان های افسانه ای دوران کودکی می اندازد.

یکی از مدل های هاوربایک ساخت Aeroflex تا 3 متر از زمین ارتفاع گرفته و با 72 کیلومتر بر ساعت حرکت می کند. حدبیشتر ظرفیت بار این وسیله نقلیه برابر با 140 کلیوگرم است. با اینکه انتظار می رفت هاوربایک Aeroflex دارای موتور الکتریکی باشد و انرژی خود را از آن طریق تأمین کند ولی سازندگان این دوچرخه پرنده موتوری بنزینی برای آن تعبیه کردند.

امنیت و ایمنی ملاک خریداران برای خرید هاوربایک

حالا صنعت ساخت دوچرخه و موتورسیکلت های پرنده نسبت به سال های گذشته بسیار پیشرفت کرده اما آنچه باعث شده هنوز تعداد زیادی از مردم به سمت این وسایل نقلیه کشیده نشوند عدم اطمینان از ایمنی آن ها در هنگام پرواز است. خودروها و دوچرخه های کنونی روی سطح زمین حرکت کرده و در صورت بروز هر اتفاقی احتمال حفظ سلامتی وجود دارد ولی اگر هاوربایک دچار نقص فنی شده و سقوط کند قطعاً سرنشین آن آسیب جدی دیده و حتی ممکن است جان خود را از دست بدست.

حالا سازندگان این وسایل نقلیه در تلاش هستند تا با ارتقاء سامانه های ایمنی محصولات خود اعتماد مردم را جلب کرده و مشتریان بیشتری را بدست آورند. باید منتظر ماند و دید در آینده چگونه شرکت های بزرگ این صنعت، حمل و نقل در جهان را متحول کرده و تصمیماتی را اتخاذ می کنند که شهفرایندان شهرهای بزرگ به جای اتلاف زمان زیاد از وقت خود در ترافیک های سنگین به آسانی در آسمان پرواز کنند.

4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 469

به "دوچرخه های پرنده جایگزین وسایل نقلیه شخصی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوچرخه های پرنده جایگزین وسایل نقلیه شخصی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید