جاده استراتژیک تهران - مدیترانه کابوس هر روز و هر شب آمریکا

به گزارش مجله لیست پیوند، خبرنگاران، گروه بین الملل: مناطق جنوب و جنوب شرق سوریه (جنوب و غرب استان دیرالزور و حدفاصل شرق تا جنوب استان حمص) یکی از محورهای آلوده به هسته های مخفی گروهک تروریستی داعش به شمار می آیند که با ناامنی روبرو هستند.

جاده استراتژیک تهران - مدیترانه کابوس هر روز و هر شب آمریکا

تروریست های داعش در ماه های اخیر تحرکات و حملات را در این محور آلوده 5 هزار کیلومتر مربعی حساس و مهم چند برابر نموده اند و جولان می دهند؛ این مناطق به دلیل بیابانی بودن به محلی مناسب برای رشد عناصر مخفی داعش تبدیل شده اند.

نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در واکنش به افزایش حملات تروریست ها، پاکسازی محورهای آلوده و تامین امنیت مناطق حومه را در دستور کار قرار دادند و به نظر می رسد با افزایش دامنه عملیات، پیشرفت در میدان نبرد حاصل گردد و شرایط تغییر کند.

فرایند تحولات میدانی نشان می دهد، افزایش پرواز پهپادهای شناسایی و هجومی در محدوده جنوب و جنوب شرق سوریه و مناطق مرزی مشترک با عراق می تواند عملیات نیروهای سوری و مقاومت را بر روی زمین تکمیل تر و فشار را بر روی تروریست ها به حدی برساند که قدرت نفس کشیدن و مانور را از دست دهند اما در مجموع باید توجه داشت ریشه ناامنی ها در این محور حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی است.

براساس اطلاعات به دست آمده، آمریکایی ها علاوه بر حمایت مالی و تسلیحاتی، تروریست های داعش را در جنوب سوریه و مرزهای مشترک با عراق جابه جا می نمایند و به آنها در انجام عملیات های تروریستی مشورت می دهند و همین تحرکات به ضرورت معین تکلیف غده چرکین التنف افزوده است.

برای عظیمنمایی تصویر روی نقشه کلیک کنید

در حال حاضر، عناصر ارتش تروریستی آمریکا 8 هزار و 220 کیلومتر مربع از مساحت منطقه التنف را در جنوب سوریه اشغال نموده اند و پایگاه نظامی آنها در این محور تروریست های داعش را تغذیه می نماید تا بتوانند ناامنی ایجاد نمایند و حملاتی را علیه نیروهای سوری و مقاومت افزایش دهند.

نباید فراموش کرد مناطق غربی و جنوبی استان دیرالزور و شرق و جنوب شرق استان حمص نقطه اتصال راستا راهبردی هستند که تهران را از سمت مرزهای مشترک با عراق (گذرگاه القائم) به دمشق و در نهایت به دریای مدیترانه متصل می نماید و همین مسئله اهمیت این مناطق را در جنوب و جنوب شرق سوریه چند برابر نموده است.

آمریکایی ها همیشه از راه اندازی جاده استراتژیک تهران - مدیترانه وحشت داشته اند و در سال های اخیر مستقیم (حملات هوایی به محور القائم - البوکمال و مناطق حومه در مرزهای مشترک عراق و سوریه) و غیر مستقیم (پشتیبانی از داعش) کوشش نموده اند این محور (جنوب و جنوب شرق سوریه) را ناامن نمایند چرا که به خوبی می دانند این راستا آغازی برای تغییر معادلات مالی در منطقه است.

پیامدهای مثبت این راستا راهبردی فقط به ورود کالاهای ایرانی به بازار مصرف عظیم سوریه و تبادل مالی با این کشور در زمان بازسازی و پساجنگ خلاصه نمی گردد و این جاده قابلیت دارد ضعف های موجود را در حمل و نقل و تجارت هوایی پوشش دهد و همچنین راه را برای ورود ایران به دیگر بازارها از جمله اروپا باز می نماید.

در حال حاضر، اگر سایر امتیازهای (سیاسی، نظامی و…) این راستا راهبردی فاکتور گرفته گردد و فقط نتایج مالی مد نظر قرار گیرد، پاکسازی مناطق آلوده غربی و جنوبی استان دیرالزور و شرق و جنوب شرق استان حمص اولویت اصلی تهران و دمشق است.

به گزارش خبرنگاران، با توجه به شرایط میدانی موجود، تامین امنیت جاده تهران - مدیترانه از سمت خاک عراق با مشکل خاصی روبرو نیست و فقط هماهنگی و توافق سیاسی نهایی با بغداد مورد احتیاج است و ضرورت فعلی تامین امنیت مناطق مرکزی و شرقی سوریه است چرا که با برقراری آرامش در این محدوده، این راستا راهبردی و مهم امن می گردد و در ماه های آینده (اوایل نیمه دوم سال آینده) می تواند زمینه ساز تغییرات عظیم در منطقه باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 803

به "جاده استراتژیک تهران - مدیترانه کابوس هر روز و هر شب آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده استراتژیک تهران - مدیترانه کابوس هر روز و هر شب آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید