تلخ ترین فاجعه تاریخ بلژیک چگونه رقم خورد؟ ، جهنم در 2 هزار متری زیر زمین

به گزارش مجله لیست پیوند، حتی زمان هم نتوانسته است غبار فراموشی بر مهیب ترین فاجعه انسانی بلژیک بنشاند. مردم بلژیک هنوز با گذشت بیش از نیم قرن از حادثه آتش سوزی در یکی از معدن های بزرگ زغال سنگ مارسینله، هر سال با برگزاری بزرگداشتی باشکوه در میدان اصلی شهر جمع می شوند.

تلخ ترین فاجعه تاریخ بلژیک چگونه رقم خورد؟ ، جهنم در 2 هزار متری زیر زمین

به گزارش خبرنگاران، 28 آگوست 1956 بدترین حادثه تاریخ بلژیک در منطقه بویس دکایزر، نزدیک شهر مارسینله رخ داد. معدن سنگی مارسینله دو ساعت تمام در آتش و دود گرفتار شد و کارگران آن در حالی که پشت خروجی معدن گرفتار شده بودند، زنده زنده در آتش سوختند، آن هم در عمق چند صد متری زمین! چند روز متوالی کارگران در آتش مواد معدنی داغ سوختند و در همان جا مدفون شدند اما کسی به دادشان نرسید.

دو هفته تمام خانواده قربانی ها بالای معدن فقط گریه و زاری می کردند. معدن مارسینله هیچ امکاناتی در اختیار نداشت تا بتواند در عمق هزار متری زمین به جست وجوی جسد کارگران بینوا بپردازد. برای همین هم کارگرها مرده و زنده، دو هفته آن پایین در جایی مثل جهنم ماندند تا دست آخر از مرکز یاری رسید. اما کار به این راحتی ها هم نبود. معدن زغال سنگ مارسینله تا عمق دو هزار متری زمین پیش رفته بود و کارگران تا انتهای معدن سقوط نموده بودند. این زمان وقفه هم کار خودش را کرد و هر چه سنگ و خاک بود بر سر کارگرهای بینوا ریخته شد. از طرفی به رغم گذشت این زمان، هنوز آتش معدن خاموش نشده بود؛ طوری که در همه این مدت، در زیر زمین، هم معدن در آتش و دود سوخت و هم کارگرهای معدن!

مهار آتش معدن مارسینله خودش بیش از یک هفته زمان برد. تجهیزات 50 سال پیش برای خاموش کردن معدنی با آن عظمت کافی نبود. دست آخر نیروهای امداد توانستند بعد از ده روز کوشش شبانه روزی، جسدهای تکه پاره و سوخته کارگران معدن را از دل خاک بیرون بکشند. البته چیز چندانی از هیچ کدام آنها باقی نمانده بود؛ دست و پایی از یک کارگر و کفش و کلاهی از دیگری. آن موقع هنوز خبری از آزمایش DNA و امکانات امروزی هم نبود تا بتوان با تحویل حتی تکه ای از بدن قربانیان، خانواده شان را تسلی داد.

برای همین هم همگی را در یک گور دسته جمعی در کنار معدن خاک کردند تا همه راضی باشند. البته از میان 262 کارگر، بیشتر آنها ایتالیایی هایی بودند که برای کار به بلژیک آمده بودند. در هر حال چه خودی و چه غریبه، همه با هم دو هفته تمام در آتش معدن زغال سنگ بلژیک سوختند. امروز همه آنها قهرمانان همیشگی مردم اروپا هستند. آن موقع معدن مارسینله تا عمق دو هزار متری زمین پیش رفته بود و این در نوع خودش منحصر به فرد بود.

مارسینله 700 کارگر داشت که به صورت شبانه روزی در سه شیفت کار می کردند. بعد از این حادثه، معدن زغال سنگ در سال 1961 بسته شد ولی تعطیل شدن آن و جابه جا کردن وسایل و ابزار کار تا سال 1967 ادامه داشت.

بعد از سالیان دراز هنوز این معدن متروک ماند، طوری که وسایل زیادی که از نیم قرن پیش به جا مانده بودند یا به سرقت رفتند یا به دست جوانان خراب شدند ولی از سال 2002 به این طرف، دولت بلژیک همه توان خود را برای زنده نگه داشتن یاد حادثه مارسینله به کار گرفت. امروز اطراف معدن مارسیلنه، موزه و رستوران های مختلفی ساخته شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1402 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1620

به "تلخ ترین فاجعه تاریخ بلژیک چگونه رقم خورد؟ ، جهنم در 2 هزار متری زیر زمین" امتیاز دهید

1 کاربر به "تلخ ترین فاجعه تاریخ بلژیک چگونه رقم خورد؟ ، جهنم در 2 هزار متری زیر زمین" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلخ ترین فاجعه تاریخ بلژیک چگونه رقم خورد؟ ، جهنم در 2 هزار متری زیر زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید