از رویداد معرفی آیفون 16 چه انتظاراتی داریم؟

به گزارش مجله لیست پیوند، دو روز دیگر (19 شهریور)، اپل بالاخره از گوشی های سری آیفون 16 رونمایی می نماید که در این رویداد اپل طبیعتا به غیر از این گوشی ها، با محصولات دیگری هم روبرو خواهیم شد. در ادامه به طور مفصل به هر آنچه از رویداد معرفی ایفون 16 انتظار داریم، می پردازیم. برای یادآوری باید بگوییم که خبرنگاران مگ مثل همواره پخش زنده کنفرانس اپل را پوشش خواهد داد.

از رویداد معرفی آیفون 16 چه انتظاراتی داریم؟

آیفون 16 و آیفون 16 پلاس

آیفون 16 و 16 پلاس از نظر طراحی تقریبا هیچ تفاوتی با آیفون 15 و آیفون 15 پلاس نخواهند داشت و تغییرات طراحی اندکی برای آن ها پیش بینی شده است، اما قابلیت های نوی برای منتظر ماندن وجود دارد.

اپل میخواهد دکمه اکشن را به آیفون 16 و آیفون 16 پلاس اضافه کند؛ بنابراین، این دکمه دیگر ویژگی انحصاری مدل های پرو نخواهد بود و در همه مدل های آیفون 16 موجود خواهد بود. دکمه اکشن می تواند برای فعال کردن حالت فوکوس، اجرای یک میانبر، باز کردن دوربین، روشن کردن چراغ قوه و موارد دیگر تنظیم گردد. با iOS 18، این دکمه کاربردهای بیشتری پیدا می نماید زیرا می توان گزینه های کنترل سنتر را نیز به آن اختصاص داد و توسعه دهندگان شخص ثالث اکنون قادر به ایجاد گزینه های کنترل سنتر هستند.

علاوه بر دکمه اکشن، محتمل است همه مدل های آیفون 16 به یک دکمه کپچر مجهز شوند که در سمت راست آیفون، زیر دکمه پاور قرار می گیرد. در آیفون های مخصوص ایالات متحده، این دکمه در محلی قرار خواهد گرفت که آنتن mmWave در مدل های آیفون 15 واقع شده است و آنتن با معرفی سری آیفون 16 به سمت چپ منتقل می گردد. اگرچه بیشتر شایعات از وجود این دکمه در همه مدل ها حکایت دارد، این احتمال نیز وجود دارد که فقط به مدل های پرو محدود گردد.

دکمه کپچر برای گرفتن عکس و فیلم استفاده می گردد و به فشار و لمس برای پشتیبانی از حرکات بیشتر واکنش نشان می دهد. با یک فشار سبک، فوکوس اتوماتیک انجام می گردد و با یک فشار محکم تر، عکس گرفته می گردد. کشیدن انگشت به چپ و راست باعث بزرگ نمایی یا کوچک نمایی می گردد و ممکن است گزینه ای برای جابه جایی بین حالت های عکس و فیلم نیز وجود داشته باشد.

آیفون 16 و 16 پلاس به جای دوربین موربی که اپل در چندین مدل اخیر آیفون استفاده نموده است، از چینش دوربین عمودی برای سیستم دوربین دو لنزی خود بهره می برند. چینش عمودی می تواند به آیفون ها امکان ضبط ویدیوی سه بعدی برای ویژن پرو را بدهد.

انتظار نمی رود دوربین اصلی ارتقا پیدا کند، اما ممکن است اپل دیافراگم دوربین اولترا واید را برای بهبود عملکرد در نور کم افزایش دهد و برای اولین بار از حالت ماکرو پشتیبانی کند.

رنگ های نوی برای مدل های آیفون 16 وجود خواهد داشت. بعضی شایعات حاکی از آن است که ما شاهد رنگ های مشکی، سبز، صورتی روشن، آبی و سفید برای مجموع پنج گزینه رنگی خواهیم بود و شایعات دیگر به رنگ های سبز، سفید، صورتی و آبی اشاره می نمایند. در هر دو حالت، رنگ سفید جایگزین رنگ زردی می گردد که اپل برای مدل های آیفون 15 استفاده نموده است. شایعه شده است که اپل از شیشه پشتی رنگی که برای آیفون 15 استفاده نموده است، اما با جلوه مات برای شیشه که با رنگ قاب در تضاد است، استفاده خواهد نمود.

اپل می تواند یک نمایشگر OLED کم مصرف تر را انتخاب کند که ممکن است عمر باتری را بهبود بخشد و هم زمان روشنایی کلی را افزایش دهد.

تراشه های A18 در همه مدل های آیفون 16 وجود خواهد داشت، به این معنی که آیفون 16 استاندارد و آیفون 16 پلاس از ویژگی های هوش مصنوعی اپل که در iOS 18 ارائه می شوند، پشتیبانی خواهند کرد. بعلاوه ممکن است بعضی از قابلیت های هوش مصنوعی اپل مختص آیفون وجود داشته باشد که هنوز اعلام نشده اند.

تراشه های A18 بر اساس فرآیند ساخت 3 نانومتری TSMC ساخته خواهند شد و انتظار می رود اپل بهبودهایی را در موتور عصبی برای هوش مصنوعی اپل در آن ها اعمال کند. هر دو مدل آیفون 16 به جای 6 گیگابایت در مدل های نسل قبل، 8 گیگابایت رم برای پشتیبانی از هوش مصنوعی دریافت خواهند کرد. اپل بعلاوه ممکن است در حال برنامه ریزی برای یک سیستم خنک نماینده نو باشد که با گرمای بیش از حد مقابله می نماید و عملکرد را بهبود می بخشد.

ممکن است عمر باتری مدل استاندارد آیفون 16 اندکی افزایش یابد، زیرا گفته می گردد ظرفیت آن کمی افزایش می یابد. بسته به بازده تراشه، شاید شاهد پیشرفت های کوچکی در هر دو مدل باشیم، اما این به مقدار مصرف باتری ویژگی های نو بستگی دارد.

  1. هر آنچه در خصوص آیفون 16 و آیفون 16 پرو مکس می دانیم

آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس

مانند مدل های آیفون 16، آیفون 16 پرو و پرو مکس نیز دکمه کپچر کاملا نو را دریافت خواهند کرد. اپل در حال آماده سازی برای یک لنز اولترا واید 48 مگاپیکسلی است که از فناوری ترکیب پیکسل برای کاهش رزولوشن به 12 مگاپیکسل استفاده می نماید و نتیجه نهایی اساسا عملکرد بسیار بهتر در نور کم برای عکس های زاویه عریض و عکس های ماکرو شما است. لنز پریسکوپی 5 برابری که به 15 پرو مکس محدود شده بود، به 16 پرو اضافه خواهد شد، بنابراین هر دو مدل پرو این بار این تعیینه را خواهند داشت.

مدل های آیفون 16 پرو ممکن است بتوانند ویدیوی 4K را با حداکثر 120 فریم در ثانیه ضبط نمایند که نسبت به محدودیت فعلی 60 فریم در ثانیه هنگام فیلم برداری 4K افزایش یافته است. اپل بعلاوه ضبط 8K را آزمایش نموده است، اما تعیین نیست که آیا این قابلیت به نسخه نهایی دستگاه راه پیدا نموده است یا خیر. اپل بعلاوه میخواهد قابلیتی برای توقف و از سرگیری ضبط ویدیو اضافه کند.

مقدار نمایشگر بزرگ تر می گردد و این اولین باری است که از زمان آیفون 12 شاهد افزایش مقدار نمایشگر هستیم. مقدار نمایشگر آیفون 16 پرو به 6.3 اینچ می رسد که از 6.1 اینچ افزایش یافته است، در حالی که آیفون 16 پرو مکس دارای نمایشگر 6.9 اینچی خواهد بود که از 6.7 اینچ افزایش یافته است. این تغییر چشمگیر نیست، اما اگر آیفون 16 پرو را در کنار آیفون 15 پرو قرار دهید، قابل توجه خواهد بود.

ممکن است پیشرفت هایی در دوربین اصلی وجود داشته باشد و این احتمال وجود دارد که آیفون 16 پرو مکس به یک سنسور نو سونی مجهز گردد که تصاویر با کیفیت تری با دامنه دینامیکی بهتر و کنترل نویز ارائه می دهد. بعلاوه انتظار می رود حاشیه های اطراف لبه نمایشگر باریک تر گردد و شایعه شده است که اپل در حال استفاده از فناوری نمایشگر OLED کارآمدتر است، بنابراین ممکن است شاهد پیشرفت هایی در روشنایی و کنتراست باشیم. به گفته مارک گورمن از بلومبرگ، حاشیه ها می توانند حدود یک سوم کوچک تر باشند.

همه مدل های آیفون 16 تراشه A18 را دریافت خواهند کرد، اما ممکن است نسخه های مختلفی از آن وجود داشته باشد. اپل می تواند از یک تراشه A18 سطح بالا با یک هسته GPU اضافی در مدل های پرو استفاده کند که به همه دستگاه های آیفون 16 اجازه می دهد هوش مصنوعی اپل را اجرا نمایند، اما همچنان تمایزی بین مدل های پرو و غیر پرو ایجاد می نماید. انتظار می رود یک معماری حرارتی نو با هیت سینک گرافنی و قاب باتری فلزی معرفی گردد و در حالی که هیت سینک در آیفون 16 نیز وجود خواهد داشت، سایر تغییرات حرارتی ممکن است فقط مختص مدل های پرو باشد.

انتظار می رود اپل از مودم X75 5G کوالکام در مدل های پرو برای سرعت های سریع تر 5G به وسیله تجمیع فرکانس استفاده کند. X75 به جای استفاده از سخت افزار جداگانه، دارای یک فرستنده و گیرنده mmWave و sub-6GHz ترکیبی است، بنابراین کوچک تر محسوب می گردد و انرژی کمتری مصرف می نماید. با تراشه X75 و پردازنده A18 ممکن است شاهد بهبودهایی در عمر باتری باشیم، به علاوه اپل از باتری های کمی بزرگ تر با 5 تا 9 درصد افزایش ظرفیت استفاده می نماید. در خصوص فضای ذخیره سازی، هر دو مدل پرو ممکن است با 256 گیگابایت آغاز شوند.

در ابتدا، شایعاتی در خصوص سرعت شارژ 20 واتی MagSafe و سرعت شارژ سیمی 40 واتی وجود داشت، اما اکنون به نظر می رسد که عملی شدن این احتمال ضعیف پایین خواهد بود. میکروفون به لطف هوش مصنوعی از مقاومت در برابر آب بهتر و صدای بهتری برخوردار خواهد بود. بعلاوه ممکن است بعضی از ویژگی های هوش مصنوعی اپل مخصوص آیفون 16 پرو وجود داشته باشد که ما هنوز از آن ها اطلاعی نداریم.

مانند هر معرفی آیفون نو، رنگ های به روز شده ای وجود دارد. ما انتظار داریم گزینه های استاندارد مشکی، سفید و تیتانیوم طبیعی وجود داشته باشد، اما رنگ خاص سال جاری، طلایی است. بعضی از شایعات آن را به عنوان یک سایه برنزی توصیف نموده اند و بعضی از تصاویر فاش شده ساختگی نشان می دهد که رنگ آن قهوه ای تیره تر از رنگ های طلایی قبلی اپل است، اما رنگ آنقدر به نور وابسته است که به سختی می توان با اطمینان در خصوص آن نظر داد. مارک گورمن از بلومبرگ می گوید که این سایه چشمگیر به نظر می رسد و مانند رندرهای اولیه زشت نیست.

اپل واچ سری 10

در رویداد اپل 2024 که سری آیفون 16 رسما معرفی می شوند، مثل همواره قرار است اپل از نسل نو ساعت های هوشمند اپل واچ هم رونمایی کند. انتظار می رود اپل واچ نسبت به نسخه های قبلی خود باریک تر باشد و اپل در حال افزایش مقدار آن است. به نظر می رسد به جای مدل های 41 میلی متری و 45 میلی متری، گزینه های 45 میلی متری و 49 میلی متری را در اختیار خواهیم داشت. افزایش مقدار می تواند به وسیله کاهش حاشیه ها و بزرگ تر کردن خود قاب حاصل گردد. جهش 4 میلی متری، افزایش قابل ملاحظه ای در مقدار خواهد بود، هرچند نه چندان زیاد.

طرح های CAD از نسل بعدی اپل واچ با صفحه نمایش 2 اینچی وجود دارد که تنها کمی بزرگ تر از صفحه نمایش 49 میلی متری اپل واچ اولترا است. این صفحه نمایش می تواند برای سری 10 با مقدار 49 میلی متر در نظر گرفته شده باشد. اپل می تواند با تغییر در طراحی، مقاومت در برابر آب را افزایش دهد و این دستگاه را برای ورزش های آبی پرسرعت تا عمق 20 متر تایید کند. مدل های نو سری 10 ممکن است به اپلیکیشن Depth مجهز شوند که برای اولین بار برای اپل واچ اولترا معرفی شده بود.

به غیر از افزایش مقدار و طراحی باریک تر، گفته می گردد که مدل های به روز شده مانند مدل های فعلی اپل واچ هستند و تغییرات بنیادینی ندارند. در ابتدا، مارک گورمن از بلومبرگ گفت که اپل در حال کار بر روی یک سیستم اتصال بند مغناطیسی نو است، اما به نظر نمی رسد که این ویژگی سال جاری به دست ما برسد.

اپل صفحه نمایش OLED را به روز می نماید تا از نظر مصرف انرژی کارآمدتر باشد و با بزرگ تر شدن قاب، احتمالاً مقدار باتری نیز افزایش می یابد که منجر به بهبود عمر باتری می گردد.

طبق گزارش ها، اپل میخواهد یک حسگر ضربان قلب و نوار قلب به روز شده را در اپل واچ سری 10 تعبیه کند که امکان استفاده از ویژگی های نوی مانند تشخیص آپنه خواب را فراهم می آورد. شایعات مربوط به تشخیص آپنه خواب برای سری 10 از مدتی پیش مطرح شده بود، اما به علت اختلاف نظر مداوم در خصوص حق ثبت اختراع که منجر به غیرفعال شدن تشخیص اکسیژن خون به وسیله اپل در مدل های فعلی اپل واچ در ایالات متحده شده است، تعیین نبود که آیا این ویژگی در زمان عرضه پیاده سازی می گردد یا خیر.

آپنه خواب باعث می گردد فرد در حین خواب تنفس خود را متوقف کند که می تواند به خستگی مفرط منجر گردد. آپنه خواب معمولاً به وسیله مطالعه خواب تشخیص داده می گردد و درمان آن نیازمند دستگاه تنفسی مانند دستگاه CPAP است. طبق گزارش ها، اپل واچ سری 10 و اولترا 2 قادر خواهند بود آپنه خواب را با استفاده از قابلیت ردیابی خواب اپل واچ تشخیص دهند و پس از جمع آوری داده های خواب برای چند روز، اطلاعاتی را ارائه دهند.

اپل بعلاوه می خواست قابلیت نظارت بر فشار خون را اضافه کند، اما این ویژگی برای عرضه آماده نبود و در سری 10 گنجانده نخواهد شد. برای چندین سال گذشته، اپل واچ از یک تراشه سری S استفاده نموده است که تغییر کمی داشته است، اما انتظار می رود S10 سال جاری به روزرسانی قابل توجهی در عملکرد داشته باشد. در حالی که اپل واچ قابلیت های اصلی هوش مصنوعی اپل را دریافت نخواهد نمود، شاید ویژگی های هوش مصنوعی مرتبط با یک سرویس مربی سلامت در آینده وجود داشته باشد.

اپل واچ اولترا 3

در رویداد معرفی آیفون 16، با اپل واچ اولترا 3 روبرو می شویم که اگر اپل واچ سری 10 قابلیت های سلامتی نوی دریافت کند، بدون شک واچ اولترا 3 هم از این تعیینه ها بهره مند خواهد شد. ما انتظار طراحی نو یا هیچ تغییر فیزیکی دیگری را در دستگاه نداریم، اما تراشه و ویژگی های سلامت مشابهی را که اپل میخواهد به اپل واچ سری 10 اضافه کند، دریافت خواهد نمود.

اپل واچ SE 3

اپل واچ SE 3 می تواند در پاییز سال جاری به روزرسانی گردد و شایعاتی وجود دارد که اپل به جای قاب آلومینیومی از یک قاب پلاستیکی برای این دستگاه استفاده خواهد نمود. یک ماده پلاستیکی سخت هزینه ها را پایین نگه می دارد، در حالی که از نظر خراش و افتادن از آلومینیوم نیز بادوام تر است. چنین اپل واچی می تواند در مجموعه ای از رنگ های روشن نیز ساخته گردد که برای بچه ها مجذوب کننده خواهد بود.

اپل، اپل واچ را به عنوان گزینه ای برای والدینی که می خواهند به بچه ها خود دستگاهی برای ارتباط و ایمنی بدهند، معرفی نموده است و یک اپل واچ SE با قیمت پایین تر می تواند به این امر یاری کند و بعلاوه این دستگاه را از مدل های آلومینیومی اپل واچ متمایز کند. اپل از زمان آیفون 5c که در رنگ های آبی، زرد، صورتی و سبز روشن عرضه می شد، از پلاستیک برای قاب دستگاه استفاده ننموده است. به غیر از جنس نو قاب، انتظار می رود اپل واچ SE طراحی کلی مشابهی بدون به روزرسانی و بدون تغییر ویژگی دیگری به جز یک تراشه بهبود یافته داشته باشد.

ایرپاد 4

از دیگر محصولاتی که قرار است در رویداد اپل 2024 معرفی گردد، باید به ایرپاد 4 اشاره کنیم. دو نسخه ایرپاد 4 در حال فراوری هستند که هر دو طراحی نوی دارند. ایرپادهای به روز شده ظاهری ترکیبی از ایرپادهای فعلی و ایرپاد پرو خواهند داشت، به گونه ای که اپل از پایه کوتاه تری در آن ها استفاده نموده است. مارک گورمن از بلومبرگ می گوید که تناسب آن ها به روزرسانی شده است، اما هنوز تعیین نیست منظور از این به روزرسانی چیست.

نسخه گران تر ایرپاد 4 به قابلیت حذف نویز فعال مجهز خواهد بود، قابلیتی که پیش از این تنها در ایرپاد پرو و ایرپاد مکس ارائه می شد. مدل مقرون به صرفه تر، ارتقای مستقیمی برای ایرپاد 3 فعلی به شمار میرود. قیمت گذاری این مدل های نو هنوز اعلام نشده است. ایرپاد 3 با قیمت 179 دلار (با قاب مگ سیف)، ایرپاد 2 با قیمت 129 دلار و ایرپاد پرو 2 با قیمت 249 دلار به فروش می رسند، بنابراین اپل باید قیمت مدل نو را در محدوده بین این قیمت ها قرار دهد. ایرپاد 4 مقرون به صرفه تر می تواند با کاهش قیمت، به ایرپاد 2 که فراوری آن متوقف خواهد شد نزدیک تر گردد و مدل دارای قابلیت حذف نویز فعال می تواند با قیمتی بین 180 تا 200 دلار، بسیار کمتر از ایرپاد پرو، به بازار عرضه گردد.

اپل قصد به روزرسانی کیس ایرپاد 4 را دارد و این کیس می تواند ظاهری نو داشته باشد. این کیس به یک بلندگو برای Find My مجهز خواهد شد که به آن اجازه می دهد در صورت گم شدن صدا پخش کند و به جای پورت لایتنینگ، از پورت USB-C برای شارژ بهره خواهد برد. شارژ مگ سیف نیز به عنوان یک ویژگی در آن باقی خواهد ماند.

بسته به طراحی، احتمالاً قدرت قابلیت حذف نویز فعال به مقدار ایرپاد پرو که دارای سری های سیلیکونی هستند، نخواهد بود، اما شایعاتی مبنی بر بهبود کیفیت صدا به گوش می رسد. در نهایت، اپل میخواهد قابلیت جایگزینی سمعک را برای ایرپادها اعلام کند و بعلاوه گزینه ای برای انجام تست های شنوایی با ایربادها به آن اضافه خواهد نمود. این ویژگی ها ممکن است در زمان عرضه ایرپادها در دسترس نباشند و در آینده ارائه شوند.

در رویداد رونمایی آیفون 16 کدام محصولات معرفی نخواهند شد؟

ایرپاد مکس

بر اساس شایعات منتشر شده، نسل نو ایرپاد مکس با پورت USB-C و رنگ های نو در سال 2024 راهی بازار می گردد و در کل تفاوت خاصی با نسل قبلی ندارد. اما این هدفون قرار نیست در رویداد اپل 2024 معرفی گردد و احتمالا در ماه های آینده شاهد رونمایی از آن خواهیم بود.

آیپد مینی 7

آیپد مینی 7 قرار است در سال 2024 به روزرسانی گردد، اما احتمالاً در رویداد رونمایی از آیفون 16، معرفی نخواهد شد. گفته می گردد اپل میخواهد رویداد دومی را در اکتبر 2024 برگزار کند و منطقی تر به نظر می رسد که آیپد مینی نو در آن موقع و همراه با مک های نو M4 رونمایی گردد.

تغییرات کمی برای نسل بعدی آیپد مینی پیش بینی می گردد و این دستگاه همچنان از صفحه نمایش 8.3 اینچی با دکمه پاور لمسی بهره خواهد برد. ممکن است تغییر کوچکی در صفحه نمایش ایجاد گردد تا اثر اسکرول ژله ای که بعضی افراد در خصوص آیپد مینی 6 از آن شکایت داشتند، کاهش یابد. اسکرول ژله ای به تاخیر مقطعی قابل توجه هنگام پیمایش عمودی محتوای متنی مانند یک صفحه وب اشاره دارد.

انتظار می رود آیپد مینی از نوعی تراشه A17 یا A18 که با هوش مصنوعی اپل سازگار است، استفاده کند و بعلاوه ممکن است رنگ های نو، دوربین سلفی ارتقا یافته و پشتیبانی از Wi-Fi 6E را نیز ببینیم.

آیپد 11

مدل اصلی آیپد از سال 2022 به روز رسانی نشده و با وجود اینکه گفته می گردد آیپد 11 قرار است در سال 2024 از راه برسد، ولی این تبلت هم قرار نیست در کنار سری آیفون 16 معرفی گردد. هنوز تعیین نیست این تبلت چه ویژگی هایی دارد ولی انتظار می رود با چیپست قدرتمند و نوی به دست کاربران برسد.

نسخه نو سیستم عامل ها

اپل در ایونت WWDC 2024 از نسخه نو سیستم عامل های خود رونمایی کرد که از آن موقع تا حالا در حالت بتا قرار دارند. معمولا هر ساله چند روز بعد از رونمایی آیفون ها، نسخه نهایی سیستم عامل های اپل برای کاربران این دستگاه ها منتشر می شوند. در این میان ممکن است بعضی از قابلیت های هوش مصنوعی اپل مختص به سری آیفون 16 باشد که اپل هنوز آن ها را فاش ننموده و در رویداد معرفی آیفون 16 با این تعیینه ها آشنا خواهیم شد.

تاریخ رونمایی از آیفون 16

بر اساس اعلام رسمی اپل، مراسم رونمایی از گوشی های سری آیفون 16 در تاریخ 19 شهریور ساعت 20:30 به وقت ایران برگزار می گردد و خبرنگاران مگ پخش زنده رویداد اپل را پوشش خواهد داد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 شهریور 1403 بروزرسانی: 17 شهریور 1403 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1703

به "از رویداد معرفی آیفون 16 چه انتظاراتی داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از رویداد معرفی آیفون 16 چه انتظاراتی داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید