ماجرای خانه هایی که در پارک ملی گلستان سبز شدند

به گزارش مجله لیست پیوند، خبرنگاران/گلستان مسئله ساخت وساز در یکی از شهرک های ویلایی در حاشیه پارک ملی گلستان مدتی است که توجهات را به خود جلب نموده و زنگ خطر ساخت وساز در ذخیره گاه زیست کره را به صدا در آورده است.

ماجرای خانه هایی که در پارک ملی گلستان سبز شدند

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

اواخر شهریورماه بود که اداره کل محیط زیست گلستان در شورای حفظ حقوق بیت المال استان اعلام کرد که بخشی از زمین های ویلایی شهرک افرا در شهرستان گالیکش، در محدوده پارک ملی گلستان واقع شده است. بعد از این موضوع رئیس کل دادگستری استان، دادستان گالیکش را با دستور ویژه مأمور آنالیز نحوه الحاق زمین های این شهرک به بافت روستای تنگراه و ساخت وسازهای این منطقه کرد.

دادستان گالیکش هفته گذشته در بازدید میدانی از شهرک افرا با حضور مدیران محیط زیست، ساخت وسازها و محدوده شهرک را از نزدیک آنالیز کرد. دادستان گالیکش در حاشیه این بازدید گفت که در نامه های جداگانه به دستگاه های ذی ربط، توضیحاتی خواسته شده که قرار است تا کمتر از یک ماه آینده پاسخ استعلام ها به دادستانی ارائه گردد.

سیدسعید جباری اظهار داشت: در این رابطه تعدادی از مدیران اداره های مرتبط با این ساخت وسازها، معتمدین محلی و تعدادی از اهالی شهرک افرا به دادسرای گالیکش احضار شدند.

پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران است و به دلیل تنوع گونه های گیاهی و جانوری، به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این موضوع خود نشان دهنده اهمیت این نقطه است و همین امر هم علت ورود جدی دادستانی به این مسئله است. به منظور آنالیز دقیق تر این موضوع به سراغ مسئولان محیط زیست گلستان رفتیم.

معاون فنی اداره کل محیط زیست گلستان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: پارک ملی گلستان با وسعت 91 هزار و 895 هکتار در محدوده جغرافیایی شهرستان های گالیکش، کلاله و مراوه تپه در استان گلستان، شهرستان های مانه و سملقان و گرمه در استان خراسان شمالی و شهرستان میامی در استان سمنان واقع شده است.

وحید خیرآبادی اعلام کرد: پارک ملی گلستان در ابتدا از 21 مردادماه سال 1336 تحت حفاظت کانون شکار ایران نهاده شد. کانون شکار ایران در آن موقع به منظور حفظ تنوع زیستی و حیات وحش، اقدام به خریداری سکونتگاه ها و دامداری های مردم در محدوده پارک ملی نموده و برای آنها سند گرفته است.

وی اظهار داشت: از بین 295 منطقه چهارگانه تحت مدیریت و حفاظت سازمان محیط زیست در سطح کشور، پارک ملی گلستان تنها منطقه ای است که سند مالکیت به نام سازمان حفاظت محیط زیست دارد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست گلستان ادامه داد: در گذشته عرصه ای حدود یک و نیم هکتار در ضلع غربی پارک ملی گلستان در محدوده شهرستان گالیکش با کاربری باغی متعلق به آقای ازبر باقری بود. از اواخر دهه 70 این عرصه تفکیک شده و به مسکونی تغییر کاربری پیدا می نماید و بعد از آن ساخت وساز در آن منطقه به عنوان شهرک افرا شروع می گردد.

وی اعلام کرد: اولین مسئله ای که در رابطه با این شهرک مطرح است این بوده که چگونه این زمینی که کاربری باغی داشته به مسکونی تغییر کاربری داده است؟ مسئله دیگر این که چرا بنیاد مسکن در سال 1381 این منطقه را به محدوده طرح هادی روستای تنگراه اضافه نموده است؟ در بازنگری که سال 1390 در طرح هادی روستای تنگراه انجام شد نیز منطقه شهرک افرا با مساحت 15 هزار و 880 مترمربع در محدوده طرح هادی روستا نهاده شد.

خیرآبادی به موضوع رعایت نکردن حریم رودخانه در این ساخت وسازها هم اشاره نمود و گفت: رودخانه دوغ به عنوان یک رودخانه سیلابی استان که در سال های 80، 81 و 84 شاهد سیل های سهمگین در آن بودیم، در نزدیکی این شهرک واقع شده است. احتیاج است که آنالیز گردد آیا ساخت وسازها در حریم رودخانه انجام گرفته است یا خیر؟

معاون فنی اداره کل محیط زیست گلستان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: از چندی پیش با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک استان گلستان، پیاده سازی پروژه حدنگار را شروع کردیم تا اراضی تحت مدیریت سازمان محیط زیست در محدوده پارک ملی گلستان را تعیین کنیم.

وی توضیح داد: طبق آنالیز به عمل آمده، عرصه در این منطقه حدود 37 هزار مترمربع است و برای این میزان عرصه خدمات زیرساختی از قبیل آب و برق و گاز فراهم شده؛ درحالی که بر اساس مستندات بنیاد مسکن عرصه باید حدود 15 هزار مترمربع باشد.

خیرآبادی با اشاره به پیگیری ورود دادستانی شهرستان گالیکش به این مسئله، گفت: به احتمال زیاد بخشی از ساخت وسازهای این منطقه در داخل اراضی ملی، بخشی دیگر نیز در محدوده پارک ملی گلستان و البته بخشی هم در حریم رودخانه واقع شده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست گلستان در مورد علت ورود دیرهنگام محیط زیست به این مسئله، گفت: از ابتدای سال جاری با دستور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در حال جمع آوری اسناد پارک هستیم تا قانون حدنگار را اجرایی کنیم. تا به امروز با همکاری اداره کل ثبت اسناد استان، مستندات مربوط به حدود 50 پلاک اصلی و فرعی جمع آوری شده است.

وی اظهار داشت: البته در گذشته برای تصرف در دو سه قطعه از این عرصه در پارک ملی گلستان در مراجع قضایی طرح دعوی شده و رأی هم به نفع محیط زیست صادر شده است.

خیرآبادی با اشاره به اینکه این اولین تجربه حدنگار در سازمان محیط زیست است، گفت: با توجه به وسعت پارک ملی و قرار دریافت در محدوده 6 شهرستان، اولین تجربه اجرای حدنگار در محیط زیست و همچنین لزوم توجه جدی به آنالیز اسناد و جلوگیری از تضییع شدن حق مردم یا بیت المال، فرایند کار زمان بر خواهد بود.

معاون فنی اداره کل محیط زیست گلستان اعلام کرد: در همین آنالیز های حدنگار بود که به این تخلف در محدوده پارک ملی گلستان پی بردیم. علاوه بر موضوع شهرک افرا، در آنالیز ها حداقل دو مورد تصرف دیگر در حاشیه پارک ملی گلستان در محدوده روستای تنگراه شناسایی شده که آنالیز های تکمیلی در این رابطه در حال اجرا است. بعد از تکمیل مستندات این موارد را هم تحویل مراجع قضایی خواهیم داد.

در ادامه مدیر امور منابع آب شهرستان های گالیکش، گنبد و مینودشت در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که هیچ یک از ساخت وسازها در این شهرک در حریم رودخانه قرار ندارد.

مرتضی مصطفی لو اعلام کرد: البته فنس کشی بعضی خانه ها بر روی دیواره بلوکی نیم متری به سمت رودخانه امتداد داشته ولی موضوع اصلی که در بازدید هفته قبل دادستان گالیکش از شهرک افرا مطرح شد، ساخت وسازها بود که این کار در حریم رودخانه صورت نگرفته است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان های گالیکش و مینودشت نیز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در سال 1380 با درخواست اهالی شهرک افرا که سند ملکی داشتند، حدود 15 هزار مترمربع از عرصه این شهرک به بافت روستای تنگراه الحاق شد.

سیدقربانعلی میر در مورد علت موافقت با الحاق شهرک افرا به طرح هادی این روستا با توجه به فاصله آنها از یکدیگر، گفت: بنیاد مسکن دبیری کمیته تصویب طرح هادی روستای تنگراه را بر عهده داشت و بعد از نظر مثبت سایر دستگاه ها، با این الحاق موافقت شده است.

وی اضافه کرد: کاری که اجرا شده قانونی بوده و مستندات آن موجود است. مستندات در اختیار دادستان نهاده شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان های گالیکش و مینودشت در مورد ساخت وسازها بیشتر از محدوده مجاز، گفت: محدوده شهرک نقشه UTM خورده و حدود آن تعیین است. اگر بیش از اندازه مجاز ساخت وساز اجرا شده، دادستانی آن را پیگیری خواهد نمود. محیط زیست هم مستندات خود در مورد مالکیت بر بخشی از این محدوده شهرک در پارک ملی گلستان را به دادستانی ارائه کند تا پیگیری های لازم صورت گیرد.

پارک ملی گلستان در سال 1977 به عنوان ذخیره گاه زیست نموده در یونسکو به ثبت رسیده است و باری دیگر بخشی از آن در سال 2019 به عنوان جنگل های هیرکانی ثبت یونسکو شده است. اگر خدشه ای در مسائل مالکیتی پارک ملی گلستان به وجود آید، قطعاً به صندلی ملی و بین المللی آن لطمه وارد خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 577

به "ماجرای خانه هایی که در پارک ملی گلستان سبز شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای خانه هایی که در پارک ملی گلستان سبز شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید