لبنان، وقتی جعجع از متحد خود عبور می نماید

به گزارش مجله لیست پیوند، یک تحلیلگر مسائل داخلی لبنان خاطرنشان کرد که حتی ساعت صدور بیانیه حزب نیروهای لبنانی در عدم حمایت از حریری نشان می دهد که این تصمیم یک تصمیم کاملا آمریکایی است.

لبنان، وقتی جعجع از متحد خود عبور می نماید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری العهد، غطاس خوری وزیر سابق لبنانی و نماینده سعد حریری نخست وزیر دولت پیشبرد امور در لبنان در جریان ملاقات با سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی در معراب این اطمینان را دریافت کرد مبنی بر اینکه حزب نیروهای لبنانی از نخست وزیری حریری در رایزنی های الزام آور مجلسی حمایت می نماید. این وعده به حریری اطمینان داد که بتواند رای قابل توجهی از میان مسیحیان دریافت کند، آن هم در شرایطی که جبران باسیل نماینده بزرگترین فراکسیون مجلسی مسیحیان اعلام نموده بود که به نفع حریری رای نخواهد داد.

اظهارات خوری بعد از ملاقات با سمیر جعجع نیز نشان دهنده نرمش وی در خصوص جعجع و نرمش جعجع در خصوص وی بود. او گفت که تفاهم عمیقی را با جعجع به دست آورده است. اما شاخص های مثبت مربوط به این نشست طی ساعات خاتمهی شب قبل از انجام رایزنی های مجلسی از بین رفت و تعیین شد که جعجع نمی تواند در خصوص رای خود برای نظر مثبت به سعد حریری تصمیم گیری کند. به این ترتیب حزب نیروهای لبنانی تحت فشار آمریکا مجبور شد حمایت خود از حریری برای رسیدن به نخست وزیری لبنان را رد کند. این حزب ساعت دو نیمه شب با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد که از حریری حمایت نمی نماید. این موضوع نشان دهنده دستور آمریکا بود که برای مانع تراشی در فرایند رایزنی های الزام آور مجلسی مطرح شده بود و جالب اینجا بود که با توجه به اختلاف ساعت موجود میان واشنگتن و بیروت، این بیانیه در ساعاتی منتشر شد که در آمریکا روز است. به این ترتیب حریری بار دیگر از متحدان پیشین خود از پشت ضربه خورد.

جالب اینجا بود که پاسخ منفی سمیر جعحع نسبت به انتخاب حریری به نخست وزیری تنها ضربه ای نبود که وی در خصوص توزیع نقش ها در لبنان طی ماه های اخیر از آمریکا دریافت نموده است. وسیم بزی تحلیلگر مسائل سیاسی لبنان در این خصوص به پایگاه خبری العهد گزارش داد که اتفاقاتی که در ریاض الصلح دو شب قبل از برگزاری نشست های مجلسی رخ داد، نشان می دهد که مجموعه کمین های سیاسی برای جلوگیری از تصدی پست نخست وزیری توسط حریری وضع شده است و همین موضوع باعث شده که نیروهای ضد شورش و نیروهای امنیت داخلی لبنان تعامل خشنی با اعتراض کنندگان لبنانی داشته باشند.

بزی به عنصر غافلگیری در خصوص رفتارهای عجیب با حریری اشاره نموده و گفت که این موضوع از چند محور قابل آنالیز است:

اول اینکه وقتی حریری غطاس الخوری را به معراب (دفتر کار جعجع) فرستاد، می دانست که باید در ماموریت خود دو هدف را دنبال کند. اول اینکه تعداد رای های مثبت حریری را به عدد 70 برساند و دوم این که بتواند وزنه قابل توجهی از میان فراکسیون مسیحیان به دست آورد، چرا که در صورت رای مثبت حزب نیروهای لبنانی می تواند به صورت نسبی عدم حضور فراکسیون جریان آزاد ملی در حمایت از خود را جبران کند.

دوم اینکه موضع جعجع بعد از ملاقات با خوری نشان دهنده همگرایی مثبت میان وی و حریری بود، اتفاقی که به صورت ناگهانی در نیمه های شب تغییر پیدا کرد و بیانیه معراب در ساعت دو شب منتشر شد، این موضوع را ثابت می نماید ادعای حزب نیروهای لبنانی مبنی بر برگزاری نشست های فراگیر از ساعت 7 بعد از ظهر تا ساعت یک و نیم شب جهت حمایت از نخست وزیری حریری تنها برای بیدار شدن آمریکایی ها اجرا شده است.

بزی تاکید نمود که اگر چراغ سبز آمریکا نبود، حزب نیروهای لبنانی نمی توانست تصمیم به این مهمی را اتخاذ کند و این موضوع تنها به علت موازنه های منافع داخلی موجود در لبنان نبود. این در حالی است که بنابر اطلاعات قطعی جعجع به خوری وعده داده بود که به نفع حریری رای بدهد.

بزی در این مصاحبه تاکید نمود که جعجع مانند گذشته هیچ تصمیم بزرگی را بدون دریافت نظر اربابان آمریکایی خود اتخاذ نمی نماید، چرا که راهکارهای همگرایی میان وی و آمریکا مبتنی بر مبانی سیاسی و دیپلماتیک نیست، بلکه تنها مبتنی بر قواعد امنیتی است و وی به این ترتیب دستورها را از آمریکا دریافت نموده و تنها آنها را به اجرا می گذارد .

وی در استدلال این موضوع می افزاید که هنگامی که وزرای حزب نیروهای لبنانی از دولت استعفا کردند دستور مستقیم این استعفا از سوی شخص دیوید شنکر مشاور وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه آمده بود و به همین علت بود که جعجع بلافاصله دستور به استعفای چهار وزیر حزب نیروهای لبنانی از دولت داد .

بزی در ادامه اظهارات خود به تاریخ بدعهدی های حزب نیروهای لبنانی در قبال حریری اشاره نموده و گفت که این جریان همیشه از پشت به حریری خنجر زده است،که نشان دهنده تحریکات داخلی از سوی عربستان سعودی ضد نخست وزیر دولت پیشبرد امور است و حزب نیروهای لبنانی در راس این تحریکات واقع شده است. این درحالی است که تعدادی از رهبران این حزب و سامی جمیل رئیس حزب الکتائب و فارس سعید نماینده سابق مجلس لبنان اخیراً به عربستان رفته و با محمد بن سلمان ولیعهد این کشور ملاقات نموده اند .

وی در خاتمه اظهارات خود تاکید نمود که متحدان دیروز حریری همان هایی هستند که امروز او را فریب می دهند و این موضوع نشان دهنده غافلگیری های موجود سیاسی در عرصه داخلی لبنان است. البته این اتفاق برای کنار زدن حریری دنبال نمی گردد، بلکه ارتباط با پروژه های سیاسی دارد که آمریکایی ها و سعودی ها برای مرحله آینده لبنان طراحی نموده اند .

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 10

به "لبنان، وقتی جعجع از متحد خود عبور می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، وقتی جعجع از متحد خود عبور می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید