شناسایی محوطه های تاریخی نو در مریوان

به گزارش مجله لیست پیوند، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، شناسایی محوطه های تاریخی تازه در مریوان صورت گرفت.

شناسایی محوطه های تاریخی نو در مریوان

محمد معصومیان، سرپرست هیأت باستان شناسی مستقر در مریوان با اشاره به پروژه آنالیز تکمیلی باستان شناسی مریوان با هدف شناسایی و درک روشن تر از محوطه های دوره های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی این شهرستان گفت: وجود دشت های غنی میان کوهی، رودخانه های دائمی، دریاچه زریبار و شرایط زمین ریخت منطقه موجب شده که پیش از این مطالعات باستان شناسی در این منطقه بیشتر معطوف به دشت مرکزی شهرستان مریوان شده و توجه کمتری به ارتفاعات این شهرستان و سایر بخش ها نظیر گلچیدر، سرشیو، خاوومیرآباد و کوماسی نسبت به دشت مریوان گردد.

او اضافه کرد: نظر به اهداف کوتاه و بلندمدت این پروژه، آنالیز تکمیلی شهرستان مریوان با تمرکز به این بخش ها به سرپرستی مشترک ما و نعمت حریری در حال اجرا است.

معصومیان یادآور شد: با توجه به پیشینه آنالیز ها و کاوش های باستان شناسی در شهرستان مریوان، انجام آنالیز تکمیلی در این شهرستان برای تکمیل مطالعات اجرا شده و یاری به تهیه نقشه باستان شناسی کشور در این منطقه لازم و لازم است.

این باستان شناس در تشریح شیوه کار در این فصل از آنالیز گفت: با توجه به موقعیت ویژه و استعداد بالقوه زیست محیطی، کار در این فصل به صورت پیمایشی شروع شده و در این میان تا به امروز محوطه هایی از دوران پارینه سنگی تا دوران اسلامی مورد شناسایی و مطالعه قرار گرفته اند که تعداد قابل توجهی از این محوطه ها شاخص و کلیدی هستند.

به گفته معصومیان، آنالیز تکمیلی باستان شناسی مریوان استان کردستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، همکاری پژوهشکده باستان شناسی و اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان در حال اجرا است.

منبع: همگردی
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1137

به "شناسایی محوطه های تاریخی نو در مریوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی محوطه های تاریخی نو در مریوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید