خبرنگاران شکوفایی صنعت شیر و دام کنگاور پس از ربع قرن فعالیت

به گزارش مجله لیست پیوند، کرمانشاه - خبرنگاران - بزرگترین گاوداری غرب کشور که به همت بنیاد مستضعفان در شهرستان کنگاور راه اندازی شده و صنعت شیر و دام این شهرستان را پس از ربع قرن فعالیت به شکوفایی رسانده است.

خبرنگاران شکوفایی صنعت شیر و دام کنگاور پس از ربع قرن فعالیت

به گزارش خبرنگاران، شرکت شیر و دام کنگاور در سال 1376 با پیگیری استانداری کرمانشاه و پاسخ مثبت بنیاد مستضعفان در زمینی به مساحت 24 هکتار در روستای سلطان آباد شهرستان کنگاور شروع به کار کرد و 250 هکتار زمین این شرکت مختص به امور کشاورزی است.

شرکت شیر و دام کنگاور جزو اولین طرح های مدرن دامپروری کشور بود و تمامی امکانات آن از جمله مدیریت، وسایل مورد استفاده مانند دستگاه شیردوش و خوراک ریز براساس آخرین دستاوردهای روز دنیاست.

بزرگترین گاوداری های غرب کشور

مدیرعامل شرکت شیر و دام کنگاور نیز در این ارتباط به خبرنگار خبرنگاران گفت: این گاوداری با ظرفیت پرورش سه هزار راس گاو مولد شروع به کار کرد که در حال حاضر چهار هزار و 800 گاو مولد و گوساله در آن نگهداری می گردد و یکی از بزرگترین گاوداری های غرب کشور است.

محمدعلی رودباری افزود: از این دامداری روزانه 65 تا 70 تن شیر فراوری می گردد که برای کارخانه لبنیات مانیزان و بیستون در استان و چند کارخانه لبنیات کشور فرستاده می گردد.

وی با اشاره به اینکه در این گاوداری بیش از 140 نفر مشغول به کار هستند، افزود: تعداد استاندارد نیروی انسانی در این گاوداری باید نهایتا 80 نفر باشد که بخاطر محرومیت منطقه سعی نموده ایم بیشترین نیروی انسانی با پرداخت حقوق تقریبا دو برابر قانون کار و مزایای بسیارخوب داشته باشیم.

او افزود: این گاوداری برای یک هزار نفر به طور غیرمستقیم (برای عملیات زراعی) ایجاد اشتغال نموده و تحرک مالی خوبی در منطقه بوجود آورده است.

رودباری در ادامه با بیان اینکه 250 هکتار از اراضی اطراف گاوداری را به کشت یونجه اختصاص می دهیم، گفت: سالانه بین هفت تا هشت هزار تن یونجه برای گاوداری احتیاج است که با سایر علوفه ها سالانه 30 هزار تن علوفه ذخیره می گردد.

وی همچنین گلایه ای از گرانی قیمت مصوب نهاده های دامی کرد و شرح داد: به عنوان مثال با افزایش قیمت یونجه از 2 هزار و 700 تومان سال گذشته به چهار هزار و 500 تومان در امسال، قیمت شیر هیچ افزایشی نداشته و این فرایند گاوداری ها را در سال 1400 دچار خسارت و زیان فراوان خواهد نمود.

کارگران موتور محرکه و بازوان پرتوان جامعه هستند

فرماندار کنگاور روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از این گاوداری در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، گفت: کارگران به عنوان موتور محرکه و بازوان پرتوان هر جامعه ای، همواره ایفاگر نقشی مهم و اساسی در راه نیل به رشد، تعالی و شکوفایی هستند.

فرزاد الماسی افزود: قشر شریف کارگر به عنوان کوششگران زحمتکش کار و فراوری و جهاد مالی در طول این چهار دهه همواره حضوری بانشاط و شورآفرین داشته است.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که در سال مزین بنام فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها با عزم جدی و همت کوشش گران این عرصه، شاهد دمیده شدن شور و امید در چرخه مالی کشور به خصوص در کنگاور و تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش فراوری و اشتغال باشیم.

فرماندار کنگاور خطاب به مدیران، پرسنل و کارگران گاوداری بنیاد این شهرستان گفت: در این سالها که کشور به دلیل تحریم های ظالمانه، بیش از هر زمان دیگری احتیاج به کار و کوشش و سازندگی دارد، باید با عزم و اراده و مصمم تر از همواره، به اشتغال، رونق فراوری، چرخ های فراوری و اقتصاد یاری کنیم.

الماسی با اشاره به فراوری روزانه حدود 70 تن شیر در گاوداری بنیاد کنگاور، گفت: تامین شیر شرکت های لبنیاتی استان کرمانشاه و صنایع تبدیلی لبنی باید در اولویت قرار گیرد.

از کارگران فعال کنگاوری تقدیر می گردد

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان کنگاور نیز هفته کارگر را بهترین فرصت برای تبیین نقش ارزشمند کارگران در فراوری و اقتصاد کشور دانست و افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات موثری در کشور و شهرستان برای تثبیت و افزایش اشتغال و رونق فراوری و نیز مسائل رفاهی کارگران انجام گرفت اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب و ایده آل فاصله وجود دارد.

محسن فریدونی مطرح کرد: به مناسبت هفته کارگر برنامه های مختلفی برگزار می گردد که تقدیر از کارگران فعال و پرکوشش ازجمله آن ها هستند که در روزهای آینده از آنها و 10 تن از کارگران نمونه گاوداری بنیاد تقدیر خواهد شد.

شرکت شیر و دام کنگاور و گاوداری بنیاد مستضعفان بر سر راه فرعی کنگاور- نهاوند و حوالی روستای سلطان آباد واقع شده است.

شهرستان کنگاور در 90 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 991

به "خبرنگاران شکوفایی صنعت شیر و دام کنگاور پس از ربع قرن فعالیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شکوفایی صنعت شیر و دام کنگاور پس از ربع قرن فعالیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید