خانه ای استوایی

به گزارش مجله لیست پیوند، اگر در نواحی شمالی کشور زندگی می کنید، حتما آلوکازیا را دیده اید! این گیاه بزرگ الجثه بومی منطقه ها استوایی است. دوست دارید خانه تان را استوایی کنید؟

خانه ای استوایی

توصیفات زیادی هستند که می توانند آلوکازیا را وصف کنند: خیره کننده، ساختار زیبا، غول آسا و … . این گیاه خیشاوند نزدیک گیاه بابا آدم است که در پست های قبلی نگهداری از آن را توضیح دادیم. آلوکازیا همچنین گل هایی خیال انگیز دارد که بر زیبایی گیاه افزوده اند.

آلوکازیا گونه های متفاوتی دارد، اما روش نگهداری که در پایین برایتان توضیح می دهیم، برای همه آنها مناسب است.

شرایط رشد

- نور

این گیاه به همه نوع شرایط نوری، از سایه تا آفتاب کامل، مقاوم است! هنگام تهیه گیاه از گلفروش بپرسید که گیاهی که تهیه می کنید به چه شرایط نوری عادت دارد و همان شرایط را در خانه برایش فراهم کنید و اگر خواستید به شرایط نوری دیگری عادتش دهید، این کار را آرام آرام و به تدریج انجام دهید. البته بدانید که رنگ برگ های گیاهانی که در نور بیشتری هستند، خوشرنگ تر است.

- آبیاری

خاک آلوکازیا را در تمام طول سال مرطوب نگه دارید. این گیاه عاشق آب است!

- رطوبت

آلوکازیا رطوبت زیادی می خواهد. پس گیاه را مرتبا غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می توانید استفاده کنید. چون آلوکازیا به رطوبت همیشگی نیاز دارد بهتر است از زیر گلدانی حاوی سنگریزه برای تامین رطوبت استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز گیاه تان تامین می شود.

- دما

گیاه را در محیطی با هوای سرد نگه ندارید. بعضی انواع آلوکازیا در مکان های سرد تا طوقه خشک می شوند و با گرم شدن هوا دوباره از ریزوم شان (ساقه زیر زمینی) جوانه می زنند.

- خاک

گیاه به خاکی سبک با زهکشی خوب نیاز دارد.

- کود دهی

آلوکازیا نیاز زیادی به کود دهی دارد. به خصوص انواع بزرگ تر و بالغ تر آن کود نسبتا فراوانی می خواهند. پس آلوکازیا را در طول فصل رشد با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. می توانید از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می کنند و در اختیار گیاه قرار می دهند هم استفاده کنید.

تکثیر

بیشتر گونه های آلوکازیا به وسیله تقسیم بوته یا تقسیم ریزوم تکثیر می شوند. برای تکثیر به روش تقسیم بوته یا تقسیم ریزوم، ابتدا صبر کنید تا گیاه به میزان کافی رشد کند. زمانی که گیاه به میزان کافی بزرگ شد، اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را از آن خارج کنید. حالا با احتیاط گیاه را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید و یا ریزوم آن را تقسیم کنید. هر بوته را در گلدانی کوچکتر به صورت جداگانه، که از قبل با خاک تازه پر شده باشد، بکارید. سپس آنها را در محیطی گرم و مرطوب قرار دهید.

تعویض گلدان

گلدان آلوکازیا را هر سال عوض کنید. برای تعویض گلدان، به کف و دیواره های آن چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه های گیاه آسیبی نرسانید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه، و با زهکشی خوب، پر کنید. می توانید در هنگام تعویض گلدان ریزوم گیاه را تقسیم کنید تا میزان آلوکازیاتان در حد معقولی باقی بماند.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1495

به "خانه ای استوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه ای استوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید