تکیه بیگلر بیگی از محبوب ترین جاذبه های کرمانشاه

به گزارش مجله لیست پیوند، قدمت شهر زیبای کرمانشاه به سده چهارم میلادی بازمی گردد و از مهم ترین شهرهای ایران است. بیشتر جاذبه های تاریخی این شهر مربوط به دوران ساسانیان هستند، اگرچه از دوران قاجار هم آثار زیادی به یادگار مانده است.

تکیه بیگلر بیگی از محبوب ترین جاذبه های کرمانشاه

کرمانشاه دارای تکایای قدیمی و زیبایی است که در دوران قاجار و پهلوی اول ساخته شده اند. یکی از این تکایا، تکیه بیگلر بیگی است که از محبوب ترین جاذبه های شهر کرمانشاه است.

چرا بازدید از تکیه بیگلر بیگی پیشنهاد می شود؟

تکیه بیگلر بیگی از زیباترین تکیه های ایران است.

موزه خط و کتابت در این تکیه واقع شده است.

تکیه بیگلر بیگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تاریخچه تکیه بیگلر بیگی

تکیه بیگلر بیگی در دوران قاجار توسط خادم الحسین عبدالله خان فراش باشی ساخته شده است. عبدالله خان که به بیگلر بیگی مشهور بوده از مقامات مهم کرمانشاه بوده است. 15 سال تکمیل این تکیه طول کشیده است و بدون شک از زیباترین تکایای کرمانشاه است. تکیه بیگلر بیگی در سال 1375 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. در سال 1380 این تکیه توسط میراث فرهنگی خریداری شده و در سال 1383 موزه خط و کتابت در آن افتتاح شده است.

معماری تکیه بیگلر بیگی

اگرچه تکیه بیگلر بیگی در دوران قاجار ساخته شده است ولی نشانه هایی از معماری دوران زندیه نیز در این تکیه دیده می شود. سر در اصلی تکیه بیگلر بیگی با مقرنس های گچی تزئین شده است. در دو طرف ورودی تکیه، دو ردیف طاق نما واقع شده است. طاق نماهای پایینی با گچ بری های برجسته تزئین شده و در داخل طاق نما های ردیف بالایی پیکره شخصیت های دوران قاجار ترسیم شده است. پس از ورودی یک هشتی زیبا واقع شده است.

بخش های مختلف تکیه بیگلر بیگی

حسینیه: زیباترین بخش تکیه بیگلر بیگی حسینیه است. حسینیه یک فضای 2 طبقه است. سقف حسینیه گنبدی شکل است و داخل آن آینه کاری شده است. ستون های گچی، نقوش گیاهی و قندیل های شمع سوز، بخشی از معماری زیبای تکیه بیگلر بیگی هستند.

حیاط: تکیه بیگلر بیگی دارای حیاط بزرگی است که حوض زیبایی در مرکز آن واقع شده است. این حیاط به سبک معماری های زمان قدیم، کمی پایین تر از سطح زمین ساخته شده است. در ایام محرم این حیاط میزبان عزاداران حسینی است. در ضلع شمال شرقی حیاط تکیه یک آشپزخانه واقع شده است که برای پخت نذورات به کار می رود.

زیرزمین: در بخش شمالی حیاط پلکانی واقع شده است که به زیرزمین منتهی می شود. زیرزمین از حوضخانه، استراحتگاه تابستانی و چند اتاق تشکیل شده است. پنجره های زنبوری زیرزمین به عنوان بادگیر عمل می کنند. سقف زیرزمین با تیر های چوبی پوشیده شده و اتاق های زیرزمین دارای طاق نمای آجری هستند.

اتاق ها: تکیه بیگلر بیگی دارای 24 اتاق است. اهالی خانه در اتاق های طبقه اول سکونت می کرده اند و اتاق های طبقه دوم انباری بوده اند. هر اتاق دارای 16 طاقچه است.

شاه نشین: شاه نشین در بخش شمالی طبقه اول واقع شده است و از آن، جهت پذیرایی از مهمانان مخصوص استفاده می شده است. این قسمت دارای ارسی چوبی زیبایی است و در دو طرف آن ستون های گچی زیبایی قرار دارند.

موزه ها: دو موزه تحت عنوان های موزه خط و کتابت و موزه پارینه سنگی داخل تکیه قرار دارند که بسیار حائز اهمیت هستند. لازم به ذکر است موزه پارینه سنگی تنها موزه در نوع خود در خاورمیانه است؛ و در موزه خط و کتابت مستندات تاریخی و نسخ خطی فراوانی نگهداری می شوند.

هزینه و زمان پیشنهادی از تکیه بیگلر بیگی چقدر است؟

علاوه بر قیمت بلیط هواپیما برای سفر به شهر تاریخی قزوین باید برای بازدید از تکیه بیگلر بیگی باید بلیط تهیه کنید. 1 الی 2 ساعت برای بازدید از این تکیه زیبا کافی به نظر می رسد.

فصل مناسب برای بازدید از تکیه بیگلر بیگی چه زمانی است؟

کرمانشاه از آب و هوای معتدل کوهستانی برخوردار است و بهترین زمان برای سفر به این شهر اواخر بهار و فصل تابستان است.

چگونه به تکیه بیگلر بیگی برویم؟

تکیه بیگلر بیگی در مرکز شهر واقع شده است و به راحتی به وسیله خودرو شخصی، تاکسی یا اتوبوس می توانید به این مکان بروید.

در نزدیکی تکیه بیگلر بیگی از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

کلیسای قلب مقدس مسیح: 600 متر

بازار اسلامی: 1.2 کیلومتر

تکیه معاون الملک: 1.8 کیلومتر

مسجد رحیم آل آقا: 1.9 کیلومتر

مسجد حاجی شهباز خان: 2 کیلومتر

مسجد جامع کرمانشاه: 2.4 کیلومتر

پارک شیرین: 3.3 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی تکیه بیگلر بیگی برای اقامت وجود دارند؟

هتل معراج: 700 متر

هتل آزادی: 1.2 کیلومتر

هتل داریوش: 2 کیلومتر

هتل کوروش: 4 کیلومتر

چه رستوران ها و غذا خوری هایی نزدیک به تکیه بیگلر بیگی هستند؟

دیزی سرای پسران میرزا: 1.1 کیلومتر

رستوران بامداد: 2 کیلومتر

فست فود زاگرس: 2.9 کیلومتر

رستوران محبوبی: 3 کیلومتر

رستوران حافظ: 3.3 کیلومتر

رستوران شایلی: 3.5 کیلومتر

دیزی سنگی تخت خورشید: 4.4 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 550

به "تکیه بیگلر بیگی از محبوب ترین جاذبه های کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکیه بیگلر بیگی از محبوب ترین جاذبه های کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید