با حضور کرونا، چگونه ورزش کنیم؟

به گزارش مجله لیست پیوند، بیماری کووید-19 شرایط پیچیده ای را در جهان ایجاد کرده است و به نظر می رسد انسان ها بایستی به حضور آن عادت کرده و خود را با شرایط حضور طولانی اش، سازگار کنند. به همین دلیل، محققان کشور، توصیه هایی را برای ورزش کردن گروه های مختلف مردم تحت این شرایط ارائه داده اند.

با حضور کرونا، چگونه ورزش کنیم؟

به گزارش مجله لیست پیوند، دسامبر 2019 بود که تعدادی از مردم در شهری موسوم به ووهان در چین، دچار نوعی سینه پهلوی جدید شدند که واکسن ها و درمان های موجود، روی آن مؤثر نبودند و به همین دلیل، عامل ایجاد این بیماری نوع جدیدی از کروناویروس با قابلیت همه گیری در انسان عنوان شد. با عبور تعداد قربانیان این ویروس از مرز 1000 نفر، سازمان جهانی سلامت یا WHO، نام رسمی کووید-19 (19-COVID) را برای بیماری فوق انتخاب کرد که اشاره ای به کرونا (Corona)، ویروس (Virus)، بیماری (Disease) و بالاخره سال 2019 دارد. آمارها نشان می دهند تا 8 اردیبهشت 99 کروناویروس جدید، جان بیش از 200 هزار نفر را گرفته و بالغ بر سه میلیون نفر به آن مبتلا شده اند.

به گفته متخصصان، شیوع بدون مرز این ویروس جدید و کشنده، باعث تعطیلی مراکز عمومی، اماکن ورزشی و رویدادهای مهم ازجمله سطوح مختلف مسابقات ورزشی و حتی المپیک 2020 در نقاط مختلف جهان شده است. از طرفی، WHO و وزارت بهداشت کشورهای با نرخ ابتلای زیاد مانند امریکا، چین، آلمان، ایران، اسپانیا، ایتالیا، مردم را ملزم به قرنطینه خانگی کرده اند. حال سؤال اساسی این است که در این شرایط همه گیری، آیا افراد، مجاز به انجام فعالیت های ورزشی حتی به هدف حفظ آمادگی هستند یا خیر؟ و اگر انجام ورزش برای برخی افراد در حین شیوع ویروس کرونا بلامانع است، چگونه باید انجام گردد؟

در این رابطه، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) و دانشگاه آزاد اسلامی تهران پژوهشی مروری را انجام داده اند که در آن سعی شده است به این سؤالات پاسخ درخوری داده گردد.

بر اساس یافته های این پژوهش، می توان افراد مختلف در معرض این ویروس را بر اساس علائم احتمالی، به گروه های مختلفی تقسیم بندی کرده و برای هر یک، توصیه ورزشی مخصوص به خود را به کار برد.

حسین شیروانی از مرکز تحقیقات فیزیولوژی ورزشی پژوهشکده سبک زندگی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) و همکارش دراین باره می گویند: مرور تحقیقات انجام شده بر روی تمرین بدنی و عفونت های ویروسی نشان می دهد که فعالیت های ورزشی هوازی منظم و با شدت متوسط، بیشتر فعالیت های ایمنی بدن نظیر تولید آنتی بادی، تکثیر لنفوسیتی، تولید اینترفرون گاما، سلول های NK و ایمونوگلوبولین های G و M را افزایش می دهد. همچنین باعث پاسخ های قوی تر و طولانی تر به واکسیناسیون آنفلوآنزا در افراد بزرگسال می گردد.

این محققان بر اساس مرور پیشینه تحقیقاتی موجود در این زمینه و با توجه به شباهت برخی عوارض بیماری کووید-19 به آنفلوآنزای H1N1، موارد ذیل را برای انجام ورزش در حین شیوع این ویروس توصیه کرده اند:

1- افراد به طور منطقی باید در این زمان، فعالیت های ورزشی سنگین و طاقت فرسا را محدود کنند، زیرا طبق فرضیه موسوم به پنجره باز این فعالیت ها ممکن است استعداد ابتلا به عفونت را افزایش دهند.

2- افراد سالم و بدون علامت، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی می توانند ورزش با شدت متوسط را ادامه دهند و از تقویت عملکرد ایمنی ناشی از آن بهره مند شوند.

3- افراد با علائم خفیف بیماری در دستگاه تنفسی فوقانی (مانند: آبریزش بینی، احتقان سینوس و گلودرد جزئی) با رعایت ملاحظات می توانند فعالیت های ورزشی سبک داشته باشند.

4- افراد با علائم گسترده تر و مشکوک به کووید-19 (مانند: تب، سرفه خشک، گلودرد شدید، درد بدن، تنگی نفس، خستگی عمومی) بایستی تا زمان بهبودی کامل از انجام فعالیت های ورزشی پرهیز کنند.

این یافته های علمی که می توانند در روشن شدن اذهان عمومی در خصوص نحوه فعالیت های ورزشی در ایام متأثر از کرونا، مؤثر واقع شوند، در ماهنامه علمی پژوهشی طب نظامی منتشر شده اند. این نشریه توسط دانشگاه و پژوهشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) منتشر می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 377

به "با حضور کرونا، چگونه ورزش کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با حضور کرونا، چگونه ورزش کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید