ایران رکورددار کشف مواد مخدر جهان در سال 99، رونمایی از 2 داروی درمان اعتیاد خبرنگاران

به گزارش مجله لیست پیوند، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: در سال 99، ایران رکورد کشفیات مواد مخدر را شکست و با بالاترین میزان کشف در تاریخ ایران و دنیا، کتبا مورد تقدیر سازمان ملل نهاده شد.

ایران رکورددار کشف مواد مخدر جهان در سال 99، رونمایی از 2 داروی درمان اعتیاد خبرنگاران

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در اختتامیه جشنواره یاریگران زندگی با اشاره به برگزاری این جشنواره و حضور اقشار مختلف جامعه در آن، گفت: در این جشنواره از هنرمندان برجسته تا همه افراد و اقشار مختلف از شهرستان های دور محصولات فرهنگی خود را ارائه داده و بانک بسیار بزرگی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه جشنواره یاریگران زندگی تمرکز بسیار خوبی در اقدامات مقابله ای داشته است، اضافه نمود: در سال 99 ایران رکورد کشفیات مواد مخدر را شکست و با بالاترین میزان کشف در تاریخ ایران و دنیا کتبا مورد تقدیر سازمان ملل متحد نهاده شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این رکورد بی نظیری بود که در کنار افزایش ضربه به بنیان های مالی قاچاقچیان مواد مخدر ایجاد شد؛ در حالی که میزان فراوری مواد مخدر در افغانستان نسبت به سال قبل افزایش پیدا نکرد؛ البته میزان فراوری نسبت به 20 سال پیش 50 برابر شده است.

مومنی یادآور شد: این تمرکز بر مقابله با مواد مخدر این باور را در بسیاری ایجاد نموده که در حاکمیت و دولت کوشش نمایند مواد مخدری نباشد و کسی مصرف نکند. به عبارتی مقابله با ورود، عرضه و مصرف مواد مخدر را اگر افزایش داده و مصرف آن را کم کنیم این باور درستی است و وظیفه همه ماست که در این خصوص کوشش کنیم؛ البته شرط لازم بوده، اما کافی نیست.

وی متذکر شد: به این نتیجه رسیدیم که در کنار اولویت مقابله با مواد مخدر حتماً باید به کاهش و پیشگیری و نیز کاهش تقاضا توجه کنیم؛ یعنی هم کوشش کنیم مواد مخدر وارد نگردد و همچنین اقدامات بازدارنده اجرا شده و با آغاز اقدامات فرهنگی بازدارندگی درونی ایجاد گردد و این دو مکمل هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در جلسه ای که در سال 98 با حضور شما برگزار گردید، رویکرد طرح یاریگران زندگی تصویب شد و این طرح برای اولویت قرار دادن موضوع پیشگیری است؛ چراکه همه به این باور رسیده ایم تا اقدامات آموزشی و فرهنگی در اولویت قرار بگیرد؛ در نتیجه فراوریات و محصولات مؤثر اهمیت دارد و این که با توجه به شرایط امروز که رقبای فراوانی در فضای مجازی هست، چه محصولی فراوری کنیم.

مومنی توضیح داد: امروز می توانیم بانک بسیار بزرگی را از محصولات فاخر برای اولویت جدید که پیشگیری است داشته باشیم و در نهایت محصولات فاخرتر در این جشنواره انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه جشنواره یاریگران زندگی در راستای استراتژی کلان که مقابله و کاهش عرضه مواد مخدر است شکل گرفته، بیان داشت: البته بحث درمان سر جای خودش قرار گرفته است و اقدامات خوبی صورت گرفت؛ به طوری که در کنار درمان سنتی، رویکرد نوینی ایجاد شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از رونمایی از دو داروی مؤثر در درمان اعتیاد ظرف یکی دو هفته آینده اطلاع داد و گفت: اکنون در درمان متمرکز بر کاهش آسیب هستیم؛ یعنی نگهداری معتادان در شرایطی که از این که هستند بدتر نشوند.

مومنی یادآور شد:در حوزه درمان نباید 80 درصد معتادان مجدداً به اعتیاد برگردند، اما اکنون این موضوع برعکس است و بیش از 80 درصد از معتادان مجدداً به اعتیاد روی می آورند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 956

به "ایران رکورددار کشف مواد مخدر جهان در سال 99، رونمایی از 2 داروی درمان اعتیاد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران رکورددار کشف مواد مخدر جهان در سال 99، رونمایی از 2 داروی درمان اعتیاد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید