آیپد پرو M2 در برابر آیپد ایر M1؛ کدام تبلت ارزش خرید بیشتری دارد؟

به گزارش مجله لیست پیوند، نسل نو آیپد پرو و آیپد ایر از نظر ظاهری شباهت زیادی به هم دارند و هر دو از تراشه های سری M اپل بهره می برند. اما در کل کدام تبلت ارزش خرید بیشتری دارد؟

آیپد پرو M2 در برابر آیپد ایر M1؛ کدام تبلت ارزش خرید بیشتری دارد؟

در سال 2020 نسل چهارم آیپد ایر با طراحی تازه معرفی گشت و از این نظر شباهت زیادی به سری آیپد پرو پیدا کرد و حالا نسل تازه این تبلت از چیپست M1 بهره می برد که در آیپد پرو قبلی مورد استفاده قرار گرفته است. مدل تازه آیپد پرو در کل از نظر سخت افزاری تفاوت زیادی با نسل قبلی ندارد. بنابراین با توجه به این نکات، آیا بهتر است آیپد ایر M1 را خریداری کنید یا اینکه آیپد پرو بهتر می تواند نیازهای شما را برطرف کند؟ در ادامه این تبلت ها را از زوایای مختلف مقایسه می کنیم تا در این زمینه بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

طراحی

آیپد پرو و آیپد ایر تازه نفس از زبان طراحی تازه محصولات اپل استفاده می کنند که در این زمینه می توانیم به آیفون 12، 13 و 14 و همچنین آیپد مینی و نسل دهم آیپد هم اشاره کنیم. در این زبان طراحی، با لبه های تخت روبرو هستیم که این رویکرد با استقبال کاربران روبرو شده است.

اگرچه آیپد پرو بار دیگر در دو مدل 11 و 12.9 اینچی راهی بازار شده، ولی در کل مدل 11 اینچی معمولا با آیپد ایر تازه مقایسه می شود زیرا این تبلت از نمایشگر 10.9 اینچی بهره می برد. اگرچه طراحی این تبلت ها شباهت زیادی به یکدیگر دارد، اما کاربران برای خرید آیپد ایر می توانند از بین رنگ های بیشتری دست به انتخاب بزنند.

تایید هویت

یکی از تفاوت های کلیدی آیپد پرو و آیپد ایر مربوط به فرایند تایید هویت است. کاربران آیپد ایر باید از تاچ آی دی بهره ببرند ولی آیپد پرو با فیس آی دی راهی بازار شده است. تاچ آی دی آیپد ایر در دکمه پاور تعبیه شده و فیس آی دی آیپد پرو در کنار دوربین سلفی انجام وظیفه می کند.

با توجه به اینکه روزانه باید چندین مرتبه آیپد خود را آنلاک کنید، در این زمینه با توجه به علاقه ای که دارید باید دست به انتخاب بزنید. به عنوان مثال برخی کاربران علاقه چندانی به فیس آی دی ندارند و ترجیح می دهند از حسگر اثر انگشت بهره ببرند. اما واقعیت این است بیشتر کاربران با هر دو تکنولوژی مسئله ای ندارند.

نمایشگر

میزان نمایشگر

همانطور که گفتیم، آیپد ایر با نمایشکر 10.9 اینچی عرضه شده و کاربران برای خرید آیپد پرو می توانند بین مدل های 11 و 12.9 اینچی دست به انتخاب بزنند. این یعنی عملا تفاوت میزان بین 10.9 اینچ و 11 اینچ نمایشگرهای این دو تبلت را احساس نخواهید کرد. همچنین این دو مدل به طور قابل توجهی از مدل 12.9 اینچی سبک تر هستند و بنابراین افرادی که سبکی و پرتابل بودن تبلت برای آن ها اهمیت زیادی دارد، بهتر است در پی خرید مدل 12.9 اینچی نروند.

اما افرادی که کمبود بودجه ندارند و می خواهند از آیپد پرو تا حد زیادی به عنوان جایگزین لپ تاپ استفاده کنند، با خرید مدل 12.9 اینچی با تجربه کاربری بهتری روبرو می شوند. گفتنی است به لطف بزرگ تر بودن نمایشگر، مولتی تسکینگ هم با این آیپد راحت تر و مجذوب کننده تر است.

تکنولوژی نمایشگر

آیپد ایر و مدل 11 اینچی آیپد پرو از نمایشگر Liquid Retina LED بهره می برند که تراکم پیکسلی آن به 246 پیکسل در اینچ می رسد. البته نمایشگر آیپد پرو 100 نیت روشنایی بیشتری ارائه می کند و به لطف فناوری پروموشن می تواند حداکثر رفرش ریت 120 هرتزی را به ارمغان بیاورد.

اما مدل 12.9 اینچی آیپد پرو مانند نسل قبلی از یک تکنولوژی متفاوت برای نمایشگر خود به نام mini-LED استفاده می کند که البته اپل برای این فناوری از نام Liquid Retina XDR بهره می برد. به لطف همین فناوری، نمایشگر مدل 12.9 اینچی آیپد پرو می تواند حداکثر روشنایی 1600 نیت و نسبت کنتراست 1 میلیون به 1 را ارائه کند. به همین علت محتواهای HDR با مجذوب کنندهیت زیادی به نمایش درمی آیند که این موضوع برخی بخشی از کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد.

به طور کلی آیپد ایر هم از نمایشگر باکیفیتی استفاده می کند ولی احتمالا برخی از کاربران ترجیح می دهند از نمایشگر دارای رفرش ریت بالا استفاده کنند. اما در کل نمایشگر مدل 12.9 اینچی آیپد پرو مناسب کاربرانی است که محتواهای HDR زیادی را تماشا می کنند و در کل خواستار بهره گیری از بهترین ویژگی های ارائه شده هستند.

M1 در برابر M2

این تبلت ها از نظر عملکردی حرف زیادی برای گفتن دارند ولی طبیعتا آیپد پرو به لطف استفاده از تراشه M2 در این زمینه حرف بیشتری برای گفتن دارد. بر اساس اعلام اپل، M2 نسبت به نسل قبلی در زمینه پردازنده 18 درصد سرعت بیشتری ارائه می دهد و سرعت پردازنده گرافیکی هم 35 درصد بهبود یافته است.

طبق بنچمارک اجرا شده روی آیپد پرو تازه، این تبلت در تست چند هسته ای حدود 15 تا 16 درصد سریع تر از نسل قبلی خود است. اما در کل واقعیت این است که این دو تراشه از نظر عملکردی تفاوت زیادی با هم ندارند و بیشتر کاربران این تفاوت را احساس نخواهند کرد.

رم

آیپد ایر از 8 گیگابایت رم بهره می برد ولی کاربران برای خرید آیپد پرو می توانند بین 8 یا 16 گیگابایت رم دست به انتخاب بزنند. البته فقط مدل های 1 و 2 ترابایتی آیپد پرو از رم 16 گیگابایتی بهره می برند و باقی مدل ها مبتنی بر رم 8 گیگابایتی هستند. واقعیت این است که 8 گیگابایت رم برای تقریبا تمام کاربران کافی است ولی افرادی که در پی استفاده همزمان از چندین اپ سنگین هستند، رم 16 گیگابایتی در این زمینه طبیعتا بهتر می تواند نیازها را برطرف کند.

در نهایت iPadOS در زمینه مدیریت رم عملکرد بسیار خوبی دارد و به همین علت کمتر کاربری به 16 گیگابایت رم نیاز پیدا می کند.

حافظه داخلی

در زمینه حافظه داخلی، برای آیپد پرو فقط به دو گزینه 64 یا 256 گیگابایت دسترسی دارید. اما آیپد پرو در مدل های 128، 256، 512 گیگابایتی، 1 و 2 ترابایتی راهی بازار شده است. در این مورد هم باید بگوییم که حافظه 256 گیگابایتی آیپد ایر برای اکثریت کاربران کافی است ولی افرادی که به حافظه داخلی بیشتری نیاز دارند، می توانند از بین مدل های آیپد پرو دست به انتخاب بزنند.

دوربین ها

دوربین اصلی

یکی از تفاوت های کلیدی مدل ایر و پرو آیپد همین دوربین اصلی آن هاست. آیپد ایر مجهز به دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی است که از لنز دارای دیافراگم F/1.8 بهره می برد. دوربین اصلی آیپد پرو هم فرقی با آیپد ایر ندارد ولی در کنار آن شاهد اولترا واید 10 مگاپیکسلی و سنسور LiDAR هستیم.

آیپد پرو به غیر از قابلیت زوم دیجیتال 5 برابری، به لطف اولترا واید می تواند زوم 2 برابری اپتیکال هم ارائه کند. همچنین باید به امکان ضبط ویدیو های 4K ProRes از طریق آیپد پرو هم اشاره کنیم. سنسور LiDAR هم با اسکن دقیق محیط اطراف، می تواند در زمینه اپلیکیشن های واقعیت افزوده مثمر ثمر واقع شود.

اما در کل هنوز اپلیکیشن های واقعیت افزوده حرف زیادی برای گفتن ندارد و کمتر کاربری از تبلت برای ثبت عکس های مهم استفاده می کند. بنابراین در این زمینه آیپد ایر می تواند به خوبی نیازهای کاربران را پوشش دهد.

دوربین سلفی

این تبلت ها از دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی دارای لنز اولترا واید بهره می برند. همچنین آیپد پرو به لطف استفاده از دوربین TrueDepth می تواند حالت پرتره، نورپردازی پرتره، انیموجی و مموجی را ارائه کند. این تبلت ها دارای قابلیت Center Stage هستند که به زبان حین تماس های تصویری، کاربر را در مرکز کادر دوربین قرار می دهد. این یعنی حتی در صورت حرکت افراد هم تا حد زیادی همین روند ادامه پیدا می کند. بنابراین به غیر از حالت پرتره و قابلیت های مشابه، آیپد پرو در این زمینه مزیت خاصی نسبت به مدل ایر ندارد.

اسپیکرها و میکروفون ها

در بدنه آیپد ایر شاهد 2 اسپیکر هستیم ولی آیپد پرو با 4 اسپیکر عرضه شده است. بنابراین اگر کیفیت اسپیکر اهمیت زیادی برای شما دارد، مدل پرو تا حدی بهتر عمل می کند. مدل پرو در زمینه میکروفون و ضبط صدا هم حرف بیشتری برای گفتن دارد ولی آیپد ایر در این زمینه هم برای بیشتر کاربران عملکرد خوبی دارد.

ارتباطات بی سیم

آیپد پرو از وای فای 6E، بلوتوث 5.3 و امواج میلی متری شبکه های 5G بهره می برد. از سوی دیگر آیپد ایر مبتنی بر وای فای 6، بلوتوث 5 و فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز شبکه های 5G است. بنابراین عملا این تفاوت ها برای بیشتر کاربران اهمیت زیادی ندارد.

پورت ها

آیپد ایر مجهز به پورت استاندارد USB-C است ولی آیپد پرو از پورت تاندربولت بهره می برد. به همین علت پورت مدل ایر از حداکثر 10 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند ولی پورت مدل پرو می تواند سرعت 40 گیگابیت در ثانیه را ارائه دهد. در کنار سرعت بسیار بیشتر، تعداد قابل توجهی از لوازم جانبی پیشرفته و حیاتی مبتنی بر پورت تاندربولت هستند. در ضمنً هر دو پورت از نظر ظاهری فرقی ندارند و بنابراین می توانید گجت های مبتنی بر پورت USB-C را به آیپد پرو وصل کنید.

اگرچه تاندربولت مزایای قابل توجهی را ارائه می کند، بیشتر کاربران از وسایل جانبی مبتنی بر این پورت بهره نمی برند و بنابراین بود و نبود چنین مشخصه ای برای آن ها اهمیت زیادی ندارد. به همین در این زمینه هم آیپد ایر برای بیشتر کاربران گزینه بهتری است.

لوازم جانبی

هر دو تبلت از لوازم جانبی مانند نسل دوم اپل پنسل و کیبورد های Smart Keyboard Folio و Magic Keyboard پشتیبانی می کنند. با توجه به همین موضوع، در این زمینه مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند.

البته آیپد پرو از یک ویژگی به نام Hover هم پشتیبانی می کند که در صورت استفاده از اپل پنسل و زمانی که قلم را به نمایشگر نزدیک می کنید، می توانید ببینید که دقیقا کدام بخش از نمایشگر لمس می شود. این مشخصه هم فقط برای گروه محدودی از کاربران اهمیت دارد. این لوازم جانبی اصلا قیمت پایینی ندارند و مثلا برای خرید مجیک کیبورد باید 299 دلار بپردازید.

دیگر آیپدها

اگر آیپد ایر با قیمت پایه 599 دلاری برای شما به شدت گران قیمت است، می توانید نسل دهم آیپد ایر را با قیمت 449 دلار خریداری کنید. این تبلت از نمایشگر 10.9 اینچی، تراشه A14 و رم 4 گیگابایتی بهره می برد. بنابراین به عنوان یک تبلت میان رده می تواند مورد توجه کاربران زیادی قرار بگیرد.

از سوی دیگر اگر هم در پی کوچک ترین آیپد موجود در بازار هستید، باید آیپد مینی را خریداری کنید که دارای نمایشگر 8.3 اینچی است و از تراشه A15 بهره می برد. این تبلت با قیمت 499 دلار به فروش می رسد.

سخن آخر

به طور کلی همانطور که بارها در این مطلب تکرار کردیم، برای بیشتر کاربران آیپد ایر M1 گزینه بسیار بهتری محسوب می شود. این در حالی است که برای خرید آیپد پرو باید بیش از 200 دلار مبلغ اضافه بپردازید که با پرداخت این مبلغ، ویژگی هایی مانند فیس آی دی، نمایشگر 120 هرتزی و چیپست نسبتا قدرتمنتر نصیب شما می شود.

برخی از ویژگی های آیپد پرو مانند سنسور LiDAR، دوربین اولترا واید، ظرفیت بیشتر و رم 16 گیگابایتی فقط مناسب بخش بسیار کوچکی از کاربران است. کاربرانی که مشکل مالی ندارند و می خواهند از آیپد پرو تا حد زیادی به عنوان جایگزین لپ تاپ استفاده کنند، با بهره گیری از مدل 12.9 اینچی آیپد پرو و مجیک کیبورد می توانند به این هدف دست پیدا کنند.

اما به غیر از همین موارد، برای بیشتر کاربران خرید آیپد ایر عاقلانه تر است زیرا از نمایشگر بزرگ، چیپست قدرتمند، پورت USB-C بهره می برد و با مهم ترین لوازم جانبی اپل هم سازگار است.

منبع: MacRumors

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 آبان 1401 بروزرسانی: 10 آبان 1401 گردآورنده: lalink.ir شناسه مطلب: 1540

به "آیپد پرو M2 در برابر آیپد ایر M1؛ کدام تبلت ارزش خرید بیشتری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیپد پرو M2 در برابر آیپد ایر M1؛ کدام تبلت ارزش خرید بیشتری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید